Penulis tak perlu akur dengan hujah kamu


Thursday, 30 March 2017

BETUL KE PAK LEBAI NI ASIK MALANG?


Entry sebelumnya His Speech is the MirrorOf His Soul (Klik)



(This site is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Video dan gambar dalam tulisan ini tiada kaitan dengan entry, ianya semata-mata hiburan.

Wednesday, 29 March 2017

HIS SPEECH IS THE MIRROR OF HIS SOUL


Do not keep your mouth shut, Speak when you have the chance to speak because talking is important. Talking helps us stay healthy and stops your problems from spinning in the mind. If no one wants to listen to you, go to the mirror and talk to it.

Some people are good at talking and they talk a lot but others do not like to talk much. Not everyone who talks a lot are good speakers. 

If you are a person who likes to talk a lot and a lot why not try to be on stage. It's worth making an effort to talk through what's going in your mind to the live audience.


Don't worry about the people. They don't expect you to be perfect as a first timer, but they do expect you to tell the truth. I repeat: they expect you to tell the truth.

When you are on stage be impeccable with your words. Speak with integrity. Say only what you mean and avoid using the word to speak against yourself or to talk bad about others. Use the power of your words in the direction of truth, mankind and love.

While they are listening to you, use your eyes to look for the good in others; use your lips to speak only words of kindness and for poise, walk with the knowledge that you are never alone. Do not forget to use your ears to judge them while you are mumbling in front of them.

Remember this: speak in such a way that people love listening and not to speak because you feel "suka-suka" to speak.



(This site is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Video dan gambar dalam tulisan ini tiada kaitan dengan entry, ianya semata-mata hiburan.

Tuesday, 28 March 2017

BERCAKAPLAH DENGAN NADA YANG SAMA WAKIMA DENGAN PENGEMIS


The secret langguage of leadership


Jom, kita dengar lagu Hindi

(This site is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Video dan gambar dalam tulisan ini tiada kaitan dengan sesiapa, ianya semata-mata hiburan.

Monday, 27 March 2017

DI MANA BERAKHIRNYA PERJALANAN KU INI?






(This site is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Sunday, 26 March 2017

TAJUK ENTRY: SUAMI ISTERI. SAYA TAK TAU NAK LETAK TAJUK LAIN



Kat bawah ni cerita lain. Tak ada kena mengena dengan gambar kat atas.

Sepasang suami isteri sedang bermain golf dan sebaik sahaja mereka melepasi lubang pertama, tiba-tiba isterinya menjerit-jerit:

ISTERI:  Abang. Abang. Tolong bang.

SUAMI:  Kenapa?

ISTERI:  Ada pacat gigit. Melekat ni.

Suami dalam keadaan takut-takut tolong tanggalkan tapi tak berjaya. Suami telefon doktor kelab golf situ.

DOKTOR:  Hello.

SUAMI:  Doktor, isteri saya digigit pacat.

DOKTOR:  Buangkan-lah. Tak kan nak suruh saya pulak. Janganlah panik.

SUAMI:  Dah cuba, tak berjaya.

DOKTOR:  Cuba bakar dia.

SUAMI:  Saya tak ada mancis.

DOKTOR: Suruh bini awak biarkan aje. Bila dah kenyang nanti dia jatuh sendiri. Kat mana tu?

SUAMI:  Antara lubang pertama dan ke dua. 

DOKTOR:  APA? Antara lubang pertama dengan lubang ke dua! Merbahaya tu, saya datang ni, saya belari. Tunggguuuuu.



(This site is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Video dan gambar dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita, ianya semata-mata hiburan.

Friday, 24 March 2017

DIA TAK KENAL PAK LEBAI

    
Semasa saya kanak-kanak dulu, atuk saya pernah story-kan cerita penglipur lara tentang pak pandir. Tapi story tu saya tak ingat sepenuhnya. Saya story-kan setakat yang saya ingat je kat bawah ni:


Ada siapa-siapa yang ingat tak sambungannya?

Cerita sebelum ini:  Ada Orang Tak Boleh Ketawa (Klik)


(This site is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Video dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita, ianya semata-mata hiburan.

Monday, 20 March 2017

ADA ORANG TIDAK BOLEH KETAWA



Semua orang kata emas itu berharga. Memang berharga pun. Intan juga berharga tapi kita tidak tahu iaitu ketawa juga berharga. Kenapa dikatakan berharga?

Kalau ketawa tidak ada harga sudah tentu kamu akan nampak semua orang sentiasa tersengeh di mana-mana memberi ketawa. Oleh kerana ketawa itu berharga, kamu juga terasa sayang untuk membuat sedekah ketawa kepada setiap orang yang kamu jumpa di sepanjang hari. Apa salahnya jika beri ketawa kamu kepada semua orang. Bukankah ketawa tu satu therapi. 

Ketawalah sepuas hati kamu sepanjang masa dan jangan bimbang tentang ketawa kerana belum ada orang meninggal disebabkan ketawa. 

Adakah kamu tahu ada orang tidak boleh ketawa? Mereka membayar untuk ketawa. Bagaimana? Mereka pergi menuntun cerita komedi untuk ketawa. Ada juga yang pergi menuntun peresembahan lawak untuk ketawa. Mungkin ada persembahan yang tidak dikenakan bayaran tetapi perbelanjaan sampingan juga kenar bayar seperti kos pengangkutan dan lain-lain.

Pelawak yang membuat lawak akan ketawa besar kemudiannya kerana matlamat dia melawak tercapai. Matlamat dia ialah ingan melihat penuntun ketawa. Penuntun sudah ketawa. 

Alangkah baik jika tujuan berlawak bukan semata-mata dibuat untuk penuntun ketawa, sebaliknya buatlah jenaka supaya selepas menuntun sambil ketawa mereka tersedar yang mereka memerlukan perubahan miinda. 

Otak memerlukan stimulasi untuk minda mencanai "idea" secara positif. Bolehkah kita dapat stimulasi itu dari ketawa yang berbayar? 



(This is site and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©


Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Video dan gambar dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita, ianya semata-mata hiburan.

Saturday, 18 March 2017

ORANG KETAWA BUKAN SEMATA MATA KERANA LAWAK. ORANG KALAH PUN GENG SENDIRI AKAN KETAWA


  



Cerita sebelumnya:  Apabila Jiran Bersembang (Klik)



(This blog is our's and the stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sh!aring we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Semua tulisan, gambar dan video dalam entri ini tiada kaitan dengan cerita, semata-mata hiasan.

Wednesday, 15 March 2017

SETELAH TIGA BULAN MASING-MASING MEMBISU


Semalam saya terima satu kiriman bungkusan melalui perkhidmatan 'courier.' Tidak sabar membuka kerana ianya dikirim bukan dari Malaysia. 

Didapati ada sebuah kotak dan sekeping nota bertulis tangan. Ada tiga perenggan rengkas sahaja didapati seperti di bawah yang ditulis dalam bahasa Inggeris. 

1. Terima kasih memberi kad ucapan Hari Wanita. Saya cintakannya (i love it).
2. Terimalah ini. Saya pesan kawan belikan ini di Burj Khalifa. Ianya tulin, berasal dari Arab Saudi.
3. Jangan lupa lima perkara wajib dan benda ini tidak merosakkan lima waktu yang dilakukan.

Snap di belakang rumah. 

Apabila dibuka kotak yang berukuran 6 sm x 6 sm x 9 sm, di dalamnya terdapat se botol minyak wangi. Harum baunya. Kotak yang dibuat dari kertas manila 4ply, berwarna putih tanpa mengandungi sebarang tulisan dan gambar. 

Saya tidak kesah terima wangian tanpa jenama sebab baunya di dapati sesuai bagi saya tambahan pula saya dapatnya percuma. 

Jikalau kualitinya baik apa nak dikesahkan. Ibarat kita minum kopi di dua cawan procelain yang berlainan. Cawan yang pertama berbunga di luarnya, cantik dan mahal dan cawan kedua harganya murah sedikit sebab tidak mengandungi hiasan. Adakah rasanya berbeza. Tidak mungkin. Rasa kedua-duanya tetap serupa.

Saya kehairanan seketika memikirkan cara pemberian cenderahati tersebut. Maksud saya notanya.

Kehairanan pertama:
Kenapa begitu rengkas tulisan dia. Tidak ada kata-kata sampingan. Tidak ada kata-kata tersirat seperti yang selalu diungkapkannya.

Kehairanan kedua:
Kenapa dia membeli di Burj Khalifa. Bukankah negaranya juga mengeluarkan beraneka minyak wangi yang bertaraf dunia?

Kehairanan ketiga:  
Kenapa di perenggan ke tiganya dia memberi tahu yang minyak wangi itu sah dibawa solat sedangkan pengetahuannya kosong tentang Islam. Kenapa dia mengambil berat? Pertanyaan yang timbul di sini ialah, "Adakah peluang sedang menghampiri?"

Semuga satu hari nanti dia akan mengucapkan perkataan Assalamulaikum apabila bertemu saya.




Entry sebelumnya:  Mereka Mencari Pelabuhan (Klik)


(This is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Video dan gambar wanita berpedang dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita, ianya semata-mata hiburan.

Friday, 10 March 2017

MEREKA MENCARI PELABUHAN


PADA SATU HARI 

KEPETEN:  Kenapa ramai yang terjun dari kapal kita?

PENOLONG:  Mereka bukan terjun. Mereka menyelamatkan diri.

KEPTEN:  Mereka pengkianat. Mereka sekarang sudah jadi musuh kita. Biarkan. Jika mereka patah balik, kita tentang mereka.

PENOLONG: Mereka semua orang bijak kepten. 

KEPETEN: They are traitors. I am the captain and the punishment for traitors is death.

PENOLONG: They didn't go against you. They just didn't like you for not using maps and compasses for navigation and they didn't know where you are heading to.

KEPTEN:  I could't use compasses and maps. The wind was so strong. I couldn't go against the wind. 


PENOLONG:  Sir, I know you very well. You are a captain and you always have in mind that you are the captain. We knew that no ship can go against the wind and we knew you can't fight the wind but if you couldn't change the direction of the wind, then why didn't you adjust the sails. You know the sails, The Malays call it layar, not loyar and you knew very well that the purpose of the sails is to move the ship to the direction that we wish to go.

KEPTEN:  Aku kepten di sini. Kata-kata kamu itu bukan kata-kata kepten. Beri tahu aku tentang kapal ini. Di mana tempat yang bocor? Di depan atau di belakang? Kalau bocor di belakang sudah tentu air masuk dari situ, jadi untuk senang mengeluarkan air dari dalam kapal, kita tebuk buat lubang bahagian depan. So, the water in our ship will flow out from depan. 

PENOLONG:  Kalau bocor di tengah-tengah macam mana kepten?

KAPETEN:  Hahaha, peliknya soalan kamu ni. Tak ada soalan lain ke? Kalau kapal bocor di tengah-tengah, kita tebuk depan dengan belakang.

Cerita sebelumnya: Biarlah Bulan Berbicara (Klik)


(This is our's and the stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sh!aring we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Semua gambar dan video dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita, semata-mata hiasan.

Thursday, 9 March 2017

BIARLAH BULAN BERBICARA


Saya minat music tetapi tidak tau bermain sebarang alat muzik. Saya tidak pernah belajar muzik jadi bila saya dengar muzik dan jika muzik itu baik, saya akuinya baik. Penilaian saya terhadap muzik berdasarkan tafsiran saya yang mempunyai kosong tentang ilmu muzik.

Melodi adalah tarikan utama saya pada muzik dan lirik menjadi penyebabnya yang kedua. Sangat jarang saya tersentuh dengan lirik se sebuah lagu. Semacam saya kekurangan penghayatan pada  lirik, mungkin muzik telah saya anggap semata-mata sebagai hiburan sampingan.


Petang semalam saya memainkan se buah lagu dari Youtube. Aduh, saya tersentuh dan sangat tersentuh. Pada hal lagu asalnya berulang kali saya mendengarnya sebelum ini kerana saya kagum dengan penyanyi asalnya, Broery Marantika.

Setelah mendengar separuh lagu tersebut yang disampaikan dalam bentuk Smuel, tiba-tiba hati saya terasa sangat sahdu mendengarnya. Saya tidak semena-mena terasa pilu. Jiwa saya disentuh dengan lirik, melodi dan penyanyi. Tidak pernah berlaku begitu terutama kerana lagu. Saya tidak tahu kenapa. Kalau saya kata saya menangis, itu satu perkara bohong dan pembaca pantang dibohongi tetapi saya terasa sedikit linangan di pipi. 

Pembaca saksikan sendiri video-nya sehingga tamat, yang telah saya upload di bawah ini. Saya percaya pembaca tidak terasa seperti apa yang saya lalui kerana situasi kita berbeza se waktu menghayatinya.

Mungkin disebabkan semalam ialah hari wanita se dunia dan di waktu itu saya teringatkan dua wanita yang pernah di kagumi: se orang yang telah pergi meninggalkan saya buat selama-lamanya dan se orang lagi yang terlalu jauh berada di seberang Laut China Selatan. Biarlah bulan bicara sendiri.


The reason it hurts so much because our souls are connected 



(This is our's and the stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.




Saturday, 4 March 2017

KALAU MENGIKUT TIME, MASA DAH NAK HABIS - DON'T PLAY-PLAY


Bayangkan apabila kamu terjaga dari tidur di tengah malam, tiba-tiba ada buku akaun bank di atas tilam dan akaun itu tertulis nama kamu. Kamu memang tidak ada buku itu sebelum ini.

Kamu pun belek dan pereksa buku tersebut dan kamu dapati wang berjumlah RM 24, 000.00 baru sahaja dimasukkan. Kamu terkejut walau pun merasa gembira.

Bersama-sama dengan buku itu terselit satu nota ditulis dalam dua perengan. Perengan pertama, "RM 24,000 ini milik kamu. Setiap hari kamu akan diberi RM 24.000. Ambillah dan esoknya dan esoknya dan seterusnya kamu akan dapat lagi RM 24,000 setiap hari"

Perenggan ke dua pula begini, "Setiap hari apabila waktu urusan banking tamat wang ini akan lesap sekiranya kamu tidak mengambilnya. Begitulah seterusnya berterusan sehingga hayat kamu tamat."

Ada atau tidak di antara kamu yang tidak hendak mengeluarkan RM 24,000 untuk dibelanjakan?

Kamu sebenarnya memang ada akaun sebegini tetapi nilainya bukan dalam bentuk ringgit tetapi nilai yang diberi ialah dalam bentuk lain; dalam bentuk masa. Kamu diberi masa 24 jam se hari. Setiap kali kamu memulakan hari baru, kamu akan dapat tambahan masa sebanyak 24 jam, bersamaan dengan 86,400 saat. Bukannya sedikit. In bermakna tiada siapa pun yang boleh berkata dia tidak cukup masa.

Kalau bukan sekarang bila lagi?

a. Jika RM 24.000 se hari
Apabila kamu dapat 24 ribu ringgit sehari sudah tentu kamu keluarkan dan belanjakan. Mungkin Kamu bermurah hati membantu orang yang benar-benar susah. Mungkin.

b. Jika 24 jam se hari
Kamu memang dapat masa 24 jam se hari. Hari ini pun kamu dapat. Semalam pun kamu dapat. Sebelum semalam pun serupa juga. Bagaimana pula kamu menggunakan masa itu?

Cuba kamu ingatkan semula apakah yang telah kamu lakukan dengan masa 24 jam yang diberi setiap hari. Adakah ianya digunakan untuk perkara yang betul?

Kamu tidak perlu jawab di sini kerana kita akan menjawabnya di sana.

Cerita sebelumnya: Berhentilah Dari Memaki Hamun Serta Menilai Orang (KLIK)


(This is our's and the stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.


Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Semua gambar dan video dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita, semata-mata hiasan.

Wednesday, 1 March 2017

BERHENTILAH DARI MEMAKI HAMUN SERTA MENILAI ORANG - HATI KITA AKAN MULA TERBUKA UNTUK KEBAIKAN


Sebaik sahaja saya sampai ke rumah dari Osaka pada Disember 22, 2016, saya cepat-cepat keluar semula untuk pergi makan malam. Perut saya memang kosong kerana hari itu saya tidak makan apa-apa melainkan se cawan kopi 0 di lapangan terpang Kansai. Setibanya di kedai makanan saya memesan nasi, kari ikan tenggiri dan air suam.

Sedang saya makan dengan cara sedikit gelojoh kerana perut kosong diserta dengan kesedapan kerana sudah lama sangat makan makanan Jepun, tiba-tiba datang se orang lelaki berusia lengkongan 60han duduk di sebelah saya. Saya dapatinya seolah-olah dalam keadaan tidak terurus. Pakaiannya lusuh, berbaju-T dan rambut tidak disikat. Saya buat-buat tidak peduli apabila dia memandang saya. Saya bersikap buruk terhadapnya. Hati tertanya-tanya kenapa dia diduk di sebelah saya.

Izzat Hazim (Taman Rusa Nara Jepun) berusia 11 tahun. My cameraboy

"Lapar nampaknya," saya terdengar dia berkata. Saya hanya menganggokkan kepala. Saya terdengar dia memesan teh tarik. Apabila tehnya sampai dia mempelawa saya minum sedangkan saya tidak pun mempelawa dia sebelumnya. "Macam nak cepat je ni." dia berkata lagi. Saya menganggok sekali lagi. Sebaik sahaja saya selesai menyuap nasi yang terakhir, saya pandang ke mukanya. Dia senyum. Saya pun berdiri untuk membayar harga makanan dan pada masa itu baru saya sedar iaitu duit saya tertinggal di rumah. Duit saya memang saya simpan di poket bahagian dalam beg galas semasa di Kansai lagi.

Saya mengelabah. Saya tak tahu nak buat apa. Nak berhutang dengan kedai itu saya malu. Macam-macam yang saya fikirkan untuk dapat membayar harga makanan saya. Akhirnya saya berkata kepada lelaki tua itu.

SAYA:  Encik, saya tertinggal duit kat rumah. (Nasib baik kad ATM bersama dgn kad pengenalan dan lesen memandu ada di dompet saya). Nak bayar makanan ni tak berduit. Saya nak pergi ke stesen minyak, sekejap. Kat situ ada mesin ATM. Saya pergi sekejap nak tekan duit, dalam 10 minit saya datang semula. Kalau tuan kedai tu cari saya, encik tolong beri tau dia yang saya ke sana tekan duit.

LELAKI TUA:  Saudara ni saya tau keletihan. Elok sadara terus balik ke rumah. Biar saya bayar makanan saudara. Baliklah.

SAYA:  Tak apa encik, saya ke sana sekejap je. Jangan lupa cakap kat tuan kedai ni kalau dia tanya  katakan saya ke sana.

Saya pun pergi ke kereta dan terus menuju ke stesen minyak. Di mesin ATM di situ tidak ada orang beratur. Selepas mengeluarkan duit, saya pergi semula ke kedai makanan tadi. Lelaki tua tadi sudah tidak ada di situ. Saya ke kaunter bayaran. Cashier tu kata kawan saya yang semeja tadi sudah bayarkan  makanan saya. Saya kata, "Kawan saya?" Cashier menganggokkan kepalanya.

Dalam perjalanan pulang, saya teringatkan lelaki tua tadi. Saya terasa malu sendiri. Tadi saya bersangka negatif terhadapnya tetapi dia lebih mulia dari jiwa saya. Saya malu kerana menilai orang lain melalui luaran. Saya rasa saya berdosa kerana bersikap tidak hormat kepada dia sedangkan dia juga manusia. Saya pelik kenapa tadi saya tidak pun mahu berkata-kata apabila dia bercakap dengan saya sedangkan saya memang sentiasa hormat manusia. Saya hanya bercakap dengannya setelah saya terdesak. Penilaian saya terhadap dia melencong jauh.

Sangat mudahnya saya menilai orang kerana beranggapan dengan menilai orang lain ianya boleh melencongkan fikiran saya dari menilai diri sendiri. Saya malu dengan cara saya melayan lelaki tua tadi. Di masa akan datang saya tidak akan menilai secara demikian berdasarkan kaum, agama, jantina, usia atau rupa kerana mereka juga seperti saya yang di jadikan oleh ALLAH. Tadi saya menganggapnya seperti sebatang pokok kerana saya hanya tahu menilai buahnya sedangkan yang perlu saya nilai ialah biji benihnya. 

Malam itu perasaan saya tidak tenteram kerana terasa malu. Setiap malam sebelum tidur saya memang berdoa dan malam itu saya tambah satu rangkap lagi di antara doa-doa saya, "Ya ALLAH, maafkan aku kerana menyebab orang tua tadi terasa hati apabila aku tidak melayan percakapan dia. Aku tahu ENGKAU maha pengasih kerana ahli maksiat pun akan di masukkan ke syurga MU sekiranya taubat dia diampuni. Aku tahu juga dengan hukuman MU, walaupun mereka terdiri dari ahli ilmu tetapi dengan riak dunia mereka, mereka akan ke neraka MU jua."

Seperti biasa di hujung doa saya tetap mohon untuk ibu dan bapa saya, "YA ALLAH, aku tidak pernah merasa penat bermohon dari MU. Kau tempatkanlah ibu dan bapaku di syurga MU. Amin."



(This site is our site and the stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Semua gambar dan video dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita, semata-mata hiasan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...