Thursday 19 October 2017

KESUNTUKAN MASA MENULIS - HANYA SEMPAT BERKONGSI DUA TULISAN YANG TELAH SAYA POSKAN KE FACEBOOK


A film star. Adopted by a Japanese - Thai couple.

Assalamulaikum,

Tiba2 arwah isteri aku teringin minum air kelapa muda. Kami baru sahaja berkahwin. Masa tu aku bercuti di kampung.

Aku pun panjat pokok kelapa yg ada di sebelah rumah ibu. Pokok tu bukan main tinggi. Aku rasa dua kali ganda dari tiang lampu jalan. Pokok lama. Dah tua pun.

Sebaik aja aku nak hampir ke tandan buahnya, aku terdengar arwah isteri aku bercakap kat aku. Aku tak berapa dengar. Aku turun. Bila sampai ke bawah bini aku tanya: Mana lebih dulu ujud, buah ke pokok?

Dia bercakap dalam bahasa inggeris. Kami pada peringkat awal sejak jumpa memang kerap berbahasa inggeris.

Aku tak jawab. Aku panjat semula pokok tu. Begitu jugak bila nak hampir ke tandannya bini aku bercakap tapi aku tak dengar.

Aku turun semula. Bimbang jugak kalau2 ada perkara penting. Sampai aja ke bawah bini aku kata, "Kelapa tu jangan dijatuhkan. Nanti pecah sebab kelapa muda."

Aku tak jawab. Aku panjat semula. Sampai separuh pokok aku dengar bini aku bercakap. Aku buat tak dengar. Terus naik ke atas. Aku pilih dua buah kelapa yg terbaik lepas tu perlahan-lahan aku turun.

Aku beri kelapa tu kat arwah bini aku. Bini aku kata, "Kenapa tak ambik daun muda. Kan esok raya. Kita nak buat ketupat. Beras semua dah rendam. I told and shouted at you just now"

Dalam hati aku kata, "Kenapa tak beri tau awal2."

Aku panjat semula. Aku berjaya turunkan pelepah kelapa. Daunnya semua muda dan cantik.

Apabila sampai ke bawah aku terus ke isteri aku. Badan aku penuh dengan peluh. Aku letakkan kedua-dua tangan aku kat pinggang dia. Aku pandang mata dia lama-lama.

Hati aku kata, "Aku percaya kamu bukan mendera. Aku tahu kamu memang berkeadaan sioman. Aku tau, ini adalah dugaan perkahwinan kerana aku tahu dugaan datang berbagai sudut. Aku percaya  hanya kewarasan aja yg menyelamatkan banyak rumah tangga."

Dia kata aku busuk.

Dia peluk aku, katanya, "Do you know that in this real life many meet thousands of people and none of them really touch any of their hearts. Don't you know that when I met a person and my life changed forever."

Aku kata, "I hv one question for you before i clean myself. Do you know why i stay married?" Dia gelengkan kepala.

Aku kata, "Because I want to."

Entry sebelumnya: Macam Biasalah

Please enjoy yourself

Ini juga telah di pos ke Fb saya: Klik untuk baca.

Blog ini memperlawa usahawan untuk beriklan. Nyatakan jenis iklan yang di kehendaki di email:  biarlembuyangjadilembu@gmail.com

(This site is our's and all stories belong to us.  Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©


Semua komen tidak akan dipadam. Sendiri komen harap bertanggongjawab. Video dan gambar dalam tulisan ini semata-mata hiasan.

66 comments:

  1. memang dalam setiap perhubungan,
    perlu ada rasa sabar dan kasih yang tinggi ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul tu mrs pip. Termasuk wajib jujur.
      Thnks

      Delete
  2. Memories yg indah .
    Tak sabar adam terus menulis
    Tema kasih.

    ReplyDelete
  3. Nice story Adam... ringkas tapi memberi pengajaran kepada pasangan suami isteri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih tuan,
      itu salah satu ingatan benda pelik antara saya and my wife.
      setiap orang pasti ada ingatan masing2. begitu juga dgn tuan.
      thank u again

      Delete
  4. Gaya penulisan, boleh buat novel dah ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha novel.
      Kalau buat novel banyak kena betulkan. Ini bahasa untuk fb. Bahasa fb biasanya orang tak kesah.

      Thank u sebab beri dorongan.

      Delete
  5. Kenangan yang tak mungkin dilupakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenangan memang banyak tapi yg ganjil tu yg kerap kita ingat.

      Delete
  6. sweett la.Memahami tanpa menghukumi yg mengukuhkn sesebuah ikatan tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seelok elok nya kita fikir dulu apa2 tindakan yg kita nak ambik. Supaya tak menyesal. Pilihan biasanya seperti duit syiling. Ada kepala ada ekor. Thanks mas.

      Delete
  7. its all in the mind...kekuatan minda & hati menjadikan kita tabah & sabar...kasih sayang pun menjadikan kita sanggup berkorban..

    mana lebih dulu wujud - ayam ke telur? teori DNA..hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sampai sekarang tak tau yg mna dulu. Soalan ni masa saya srkolah oun kawan ada tanya yg mna dulu.

      Jom kita tanya ayam.

      Delete
  8. Sabar betul Cik Adam turun naik turun naik pokok nyoq.Tinggi pula tu. Saya tak dapat bayangkan kalau ditempat tu my hubby....hahaha....dua kali turun mesti tak naik dahh..hahaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mala, saya sabar masa tu ada dua sebab. Pertama mmang bar lepas nikah. Faham2 je lah bila barunkawin. Kedua, saya tau rumah tangga memang ada dugaan. Yg paling teruk dugaan dari orang ke tiga.

      Thanks Mala

      Delete
    2. Lupa nak beri tau. Maiko pun kata saya sabarr

      Delete
  9. Kalau ada telefon tak payah naik turun .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum panjat semua dlm poket dikeluarkan. Dompet pun keluar sebab kat atas tu tak ada orang niaga.

      Delete
    2. Tengah2 panjat pun tak boleh guna hp. Nak pegang pokok. Pokok kelapa pulak tu. Tak ada dahan.

      Delete
  10. Sebelum panjat semua dlm poket dikeluarkan. Dompet pun keluar sebab kat atas tu tak ada orang niaga.

    ReplyDelete
  11. Uitt betul ke Adam pandai panjat pokok kelapa yg tinggi Tu? Huu gayat mama. Suka baca memorial Ada Dan arwah isteri. Ceritalah lagi nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mama, saya orang kamung. Sungai dgn hutan tu mainan saya. Semua jenis ikan sungai saya tau. Atok lelaki saya lagi terror. Saya bawak balik kulit kayu dia dah tau pokok apa. Sebalum dapat kerja saya dgn beberapa orang tua kat kampung ambil upah panjat pokok kelapa. Untuk duit poket. Kampung saya tak ada monyet yg orang bela tujuan petik buah kelapa.

      Delete
    2. *Mama, saya orang kampung.

      Soree mama. Ejaan kampung kat atas tu huruf p dia tercicir.

      Delete
  12. Menulislah bila ada kesempatan..kita mudahkan..bangga dgn blog adam ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul tu tuan.
      Menulis bila ada kesempatan.
      Kesempatan yg kurang.

      Delete
  13. follow blog Etuza ya..ke url https://madey09.blogspot.my/

    ReplyDelete
  14. kreatif betul org yg buat jln cerita ni... sy suka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anies, tak kreatif sangat. Itu cerita benar saya. Kesah tu saya baru kawin. Saya masih ingat tu. Sebab yg saya tulis pun not in detail. Just outline je. Sebelum ni cerita ni saya tulis kat fb.

      Delete
  15. p/c poster tu... mcm pelakon nadech kajima je...😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gambar yg saya letak ni sebagai hiasan. Entahlah, kalau takde gambar saya rasa macam kosong. Saha2 menghias entry.

      Delete
  16. Apa yg tuan tulis semuanya menjadi.

    ReplyDelete
  17. Alfatihah buat wanita Syurga..

    ReplyDelete
  18. Memory2 yang banyak sentimental value dan juga bak kata orang good people is only for those who are good...

    ReplyDelete
    Replies
    1. I am not that good Liz but i believe i am not the bad one. The best four words to describe me: better than the rest.
      Jangan marah fren.

      Delete
    2. Untung la better than rest. Haha

      Delete
  19. Lagu2 Kenny Rogers ni best.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes. Saya pun suka. Sengaja saya letak video dlm every entry sebab ada beberapa orang yg minat those videos.
      Thanks singgah.

      Delete
  20. Yes. Saya oun suka. Sengaja saya letak video dlm every entry sebab ada beberapa orang yg minat those videos.
    Thanks singgah.

    ReplyDelete
  21. Awwh..lagu Kenny Rogers memang best..

    ReplyDelete
  22. Hahaha sabar je lah kena panjat banyak kali pokok kelapa yang punya tinggi tu kan. Haha lawak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya orang kampung Ain. Panjat memanjat ni memang mainan. Sekarang entah2 lepas ke tak panjat tu.

      Delete
  23. Saya orang kampung Ain. Panjat memanjat ni memang mainan. Sekarang entah2 lepas ke tak panjat tu.

    ReplyDelete
  24. Bagus Mr Adam. Suami mithali. Panjat pokok kelapa bukan perkara yg mudah. Dengan batang pokok kelapa tu yg mudah buat tangan dan kaki luka tu. Terbaik Mr Adam. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya orang kampun. Panjat memanjat ni dah jadi mainan. Kalau musim buah2an, memang sekerat hari duduk atas pokok

      Delete
  25. buat mini novel please !! hee~ susah nak jumpa suami / lelaki sanggup panjat pokok kelapa semata-mata demi kelapa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mini novel?

      Panjat pokok tu biasa bagi saya. Sebelum makan gaji dulu kerja saya ambik upah petik buah. Tapi buah2 lain bermusim, buah kelapa tak ada musim.

      Masa tu memang rela panjat sebab baru sangat kawin. Belum tau marah kat bini. So, saya panjat lah.

      Delete
  26. Aritu Kak Mirror dah melawat sini dan... dah baca cuma blom sempat tinggalkan jejak. (Itu je nk ckp.. hihi).

    ReplyDelete
  27. Terima kasih kak Mirror sebab singgah se kali lagi.

    ReplyDelete
  28. Walaupun tinggal kenangan tapi sentiasa dihati..
    Perkongsian yang ohsem..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes memang teringat.
      Apa boleh buat rezki bersama tak panjang.
      Thanks.

      Delete
  29. Yes memang teringat.
    Apa boleh buat rezki bersama tak panjang.
    Thanks.

    ReplyDelete
  30. Kalau tengah sayang, kalau betul pun isteri tu mendera tp mesti rasa macam kena puji kan hihi...Alfatihah untuk arwah isteri.

    Tak sangka terer panjat pokok kelapa ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pokok kelapa tu mainan saya. Sebelum merantau ke luar negara saya tolog kawan ambik upah petik kelapa. Kampung saya tak ada monyet untuk petik kelapa. Kalau musim buah2an, separuh hari saya atas pokok.

      Sayang tu satu perkara tapinmasa tu baru sangat kawin. Perasaan marah belum ada. Itu yg sampai 3 kali panjat.

      Delete
  31. Macam kisah Pak Kaduklah Dam.
    Jangan jadi Pak Kaduk, jadilah Si Belalang.

    ReplyDelete
  32. tAK APA TERUSKAN MENULIS YA..MINAT PADA PENULISAN aDAM NI TAU.. kena teruskan tau..dapat pahala

    ReplyDelete
  33. Alamak huruf besar pula tak sedar...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...