Friday, 27 March 2020

YA ALLAH YA TUHAN KU. KAU JAUHKAN WABAK VIRUS CORONA DARI TIMUR HINGGA KE BARAT - DARI UTARA HINGGA KE SELATAN. KAU SEMBUHKAN MEREKA YG TERKENA PENYAKIT COVID-19.



Ya Allah, aku mohon agar engkau jadikan aku seorang yg kuat, tegar dan berani kerana benar.

Benci diri sendiri yang suka mengalah. Ya Allah bantu kuatkan hti ini untuk menghadapi sesuatu.

Ya Allah. Manusia makin maju, makin kedepan. Terima kasih kerana Engkau sisipkan otak pda setiap manusia. Mereka bertambah bijak: 

- bijak mengutuk, bijak mencaci, bijak mengumpat, memuji berlebihan, sayang berlebih-lebih.

Aku senyum dan berdoa ketika hinaan, cacian, cemuhan dituju sesama mereka. Aku tau Kamu melihat mereka. 

Ya Tuhanku, ampunkan mereka kerana yg mereka nmpak hanya dunia. Naikanlah darjat dan gantilah dengan yang lebih baik di hati mereka.

Kau sedarkan mereka untuk belajar menghargai dari siapa benda yang mereka milik. 

Aku berdoa semoga setiap hari aku rasa bahagia, kekal ceria. Ya Allah. aku bersyukur atas apa yang dah Engkau berikan. 

Ya Allah. Engkau yang maha mengetahui sedangkan hamba Kamu tidak tahu. Engkau yang maha mengatur sedangkan hamba kamu tidak mengatur. 

Engkau tahu ada yang baik untuk hamba Mu. Dekatkan, permudahkan mereka.

Engkau tahu jika ada yg tak baik untuk hamba Mu, Engkau palingkan kami dari prkra itu dan engkau palingkan perkara itu dari kami. 

Tunjukkan kepada aku jln yg baik sekali pun seberat mna untuk aku laluinya.

Ya Tuhan ku. Maafkan aku atas kesalahan aku terhadap kedua arwah orang tua aku. Izinkn mereka dgn mudah menuju ke syurga Mu. Aamiin.

Ya Tuhanku. Kau ubahlah kesedihan siapa2 pun untk jadi bahagia. Tukarkan setiap air mata yang mengalir menjadi semangat mereka.

Ya Tuhan, bersihkan hatik aku dri segala bentuk munafik, riyak, angkuh. Penuhkan hati aku dgn keikhlasan, kejujuran dan kerendahan hati.

Ya Tuhan, berikanlah aku pasangan yg baik dari sisi agama Mu. Pasangan yg jadi sahabat dalam urusan dunia untuk mengejar akhirat. Aku hanya ingin seorang yg jdi peggalak ke jalan KAMU, tak lebih dari itu.

Jika takdirnya dia untuk aku, luruskan jalan kami. Jika bukan, sedarkan dia iaitu kuasa menjodoh milik kamu. 

Ya Tuhan ku, jadikan aku lebih baik dari sangkaan mereka. Jangan lemahkan aku sebab pujian. Ampunkan mereka yg mencela aku jika ada. 

Ya Allah, panjangkan umur orang yg aku sayang dan sahabar2 aku. Limpahkan rezki pada mereka.

Bantulah aku untuk patuh setiap rencana Mu. Rencana yg indah akan tiba pada waktunya

Aku yakin bahwa takdir dari Kamu lebih baik dari semua yang aku inginkan. Berilah aku kekuatan untuk menunggunya sebagai anugerah Kamu.

Aamiin aamiin aamiin.

(This is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Video dan gambar dalam tulisan ini jika ada, tiada kaitan dengan cerita. Ianya semata-mata selingan.


Wednesday, 11 March 2020

MASYARAKAT DALAM KALANGAN BINATANG DENGAN MASYARAKAT MANUSIA TAK JAUH BEZA.

Masa kanak2 dulu aku suka masuk hutan. Aku anak kmpong. Satu hari aku terserempak se grombolan gajah keluar dari sungai. Gajah baru lepas mandi.

Berjalan menghala ke grombolan gajah ada sekor babi. Bila nampak aja babi, gajah terus ketepi. Beri laluan untuk babi. Babi lalu sambil sengeh.

Babi tuju kat aku. Dia kata, "Kamu tengoklah gajah tu. Badan ajer besar tpi penakut." Aku tak jawab. Gila ke nak becakap dgn babi.

Aku pergi kat gajah. Aku tanya kenapa gajah takut kat babi. Gajah kata, "Kita bukan takut. Babi tu nak berkawan dgn kita. Sapa nak bekawan dgn dia. Badan kotor. Dah lah sombong, buduh pulak. Selalunya kita biar babi lalu. Sambil lalu tadi pun dia goyang badan. Lumpur kena kita."

Aku nasihat gajah tu, "Binatang memang macam tu. Termasuk manusia. Suka menggangu, pembelot, bergaduh, memfitnah. Badan bersih tpi otak kotor. Daripada bergaduh, bertengkar elok pulaukan mereka."

Gajah kata dlm hati, "Eleh ..... manusia baik sikit dari babi. Sikit aja."

(This is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Video dan gambar dalam tulisan ini jika ada, tiada kaitan dengan cerita. Ianya semata-mata selingan.



Tuesday, 10 March 2020

OH AHLI POLITIK

Dahulu orang politik suka jadi katak. Sekarang mereka sudah tidak mahu jadi katak. Jadi katak sudah tidak menyeronokkan bagi mereka.

Sekarang mereka berebut-rebut iadi tupai.

(This is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Video dan gambar dalam tulisan ini jika ada, tiada kaitan dengan cerita. Ianya semata-mata selingan.

Tuesday, 25 February 2020

DALAM POLITIK SAHABAT DAN MUSUH TIDAK KEKAL. YANG KEKAL IALAH PENGKHIANAT

Ini satu perkara yg aku anggap penting. Perkaranya ialah tentang negara kita. Kamu, dia, mereka dan aku yg punya malaysia. Ini negara kita. Bukannya kamu dan segelintir orang yg punya. 

Malaysia bukan barang rebutan. Bukan juga milik wakil2 rakyat yg setiap 5 thun menebalkan muka mengemis undi dari rakyat.

Wakil rakyat kerjanya mensejahterakan rakyat. Bukan mengejar khaloba sendiri. Mereka kena faham, tanpa rakyat siapalah mereka.

Wakil rakyat jangan mengutamakan diri. Kerjaan diujudkan untuk memakmorkan negara kerana rakyat mengutamakan malaysia.

(This site is our's and all stories belong to us.  Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Semua komen tidak akan dipadam. Sendiri komen harap bertanggungjawab. Video dan gambar dalam tulisan ini semata-mata hiasan.

Sunday, 23 February 2020

POLITIK OH POLITIK

Perbezaan antara ahli politik dgn negarawan ialah, ahli politik fikirkan kerusi manakala negarawan fikirkan rakyat.

Rakyat didisplinkan oleh undang2. Undang dibuat oleh ahli politik. Ahil politik dikawal oleh rakyat. Rakyat dikawal oleh minda. Minda dipengaruh oleh media. 

Apa yg kita dah sumbangkan kat media selama ini melainkan mengkritik, mencaci, mengutuk, menggelar, memaki-hamun, memperli antara satu sama lain.

Kamu tau tidak, ahli politik tidak jauh beza dengan tayar. Tayar jangan diguna terlalu lama.

(This site is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Kamu komen apa saja yang kamu suka dan komen kamu tidak akan dipadam. Ingat, sendiri komen sendiri pikul. Video dan gambar dalam tulisan ini tiada kaitan.

Friday, 14 February 2020

LAIN ORANG LAIN STAIL TAPI FESYEN KEBANYAKAN SERUPA

Semasa dlm penerbangan ke Fukuoka Jepon, jarak tempat duduk antara aku dengan penumpang lain hanya satu kerusi. Bererti kerusi antara aku dengan penumpang lain kosong.

Ada pompuan melayu berusia, mungkin bersama suami duduk di sebelah kerusi yg kosong. Walaupun berusia, dia menarik. 

Bertudung kemas. Tudungnya cntik. Tudung yg menambah rupanya jadi lebih cntik. Aku amati dia. Dia cukup bergaya.

Suka aku cara dia. Apa yg menyebab suka aku tak tau. Samada fesyen atau stail dia?

Fesyen boleh dicari tapi kita lupa stail sudah kita miliki. Untuk kita berstail cukup mudah. Hanya perlu tau tentang diri sendiri. Stail yg baik kita simpan. Mana yg tak elok diketepikan.

Stail penting. Cantik tanpa stail ibarat belon tak cukup angin. Amalkan stail yg bail kerana stail yg sebati sukar diubah.

Stail melibatkan personaliti. Stail tak boleh dibeli. Stail merupa ekspresi yg mempamirkan atitude.

Stail sebenarnya dah ada pada diri sendiri. Apa yg perlu dilakukan ialah tambah baik yg ada dan gunakannya.

Lebihkan berstail dari berfesyen kerana fesyen kerap ketinggalan. Sebaliknya stail kekal.

(This site is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Kamu komen apa saja yang kamu suka dan komen kamu tidak akan dipadam. Ingat, sendiri komen sendiri pikul. Video dan gambar dalam tulisan ini tiada kaitan.

Monday, 10 February 2020

BUKAN KATAK YANG PANGGIL HUJAN

Tahukah kamu iaitu katak berbunyi bukan untuk panggil ujan. Hujan tak kesah pun dgn bunyi katak. 

Sebenarnya bunyi dibuat oleh katak jantan memanggil katak betina.

Bunyi dari katak jantan bermaksud begini, "Betina, betina, sedang buat apa tu. Ber-selfi ker? Cukup2lah tu. Datanglah sini. Aku bukannya nyah."

Katak betina pun jawab, "Betul ke kamu bukan pondan? Klau kmu dari kumpulan maknyah aku bimbang kita di-viral-kan. Kalau betul kamu jntan mai sini."

Itulah perkataan yg diulang-ulang, diulang-ulang. TAMAT.

(This site is our's and all stories belong to us.  Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Semua komen tidak akan dipadam. Sendiri komen harap bertanggungjawab. Video dan gambar dalam entry ini semata-mata hiasan.

Sunday, 9 February 2020

HIDUP KITA TAK LAMA MANA

Ciptalah tarikan diri untuk dikenang. Jika  kaya, labur sedikit bakti kpd manusia. Waspada bila berbakti, kerana tidak semua manusia tau menghargai.

Bantulah adik beradik yg dulu pernah makan bersama, tidur bersama, main bersama dah susah bersama. 

Bangunkan keluarga. Ibaratkan keluarga sebagai sebahgian dari nyawa. 

Jngan lalai terhadap orang tua. Sekurang-kurangnya tanya kabar berita jika malu nak jengok mereka.

Segala di dunia tidak kekal. Yg kekal itu perubahan. Duit  sekonyong-konyong boleh berhenti mengalir masuk. Harta tak mustahil tak terhakis. Tak ada yg kekal milik manusia. 

Gunakan segala-gala yg ada secara waras dan bersyukur. Bersyukur kerana menikmati pemberian Nya.

(This site is our's and all stories belong to us.  Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Semua komen tidak akan dipadam. Sendiri komen harap sendiri bertanggungjawab. Video dan gambar dalam entry ini semata-mata hiasan.



Tuesday, 4 February 2020

ADAKAH KITA MEMBANTU ATAU KITA MENGUMPAT?

Dari dulu aku tak minat dengn abang Sajat. Bukan benci tpi tak minat. Tak minat bukan kerana dia kaya, bukan kerana dia femes, bukan kerana kata2 dia yg banyak kurang sopan, tpi kerana dia bermahraja lela berlagak pompuan.

Selain abang Sajat, aku turut mengecam ibubapa dia. Jika mereka berkeras dari awal dengan tak biarkan abang Sajat bertukar jenis pasti abang Sajat tidak berkelakuan hodoh di depan mata mereka di tanah suci.

Perbuatan dia di tanah suci memang aku kesal. Aku rasa meluat. Aku marah. Tersirap darah aku. Tapi aku tak sanggup maki hamun dia online.

Apa yg aku dapat jika aku maki hamun dia? Nothing. Untuk cari perhatian bolehlah. Abang Sajat bukannya baca pun. Jadi apa hasilnya memaki hamun dia? Yg aku dpt hanyalah tepukan dari pembaca. Itu pun jika ada.

Kalau aku maki hamun, adakah menjukkan aku lebih baik dari dia? Yes, aku lebih baik sebab aku bukan maknyah. Tapi dari segi lain aku bukannya perfect. Jadi kalau dah tau diri sendiri tak perfect mengapa nak kutuk orang lain yg juga tak perfect?

Dalam kes abang sajat yg berkelakuan biadap di tanah suci, aku hanya bertindak satu perkara saja. Aku berdoa. Itu saja yg aku mampu. Berdoa kerana dia orang Melayu dan Islam itu bersaudara.

Aku berdoa supaya abang Sajat insaf hingga dia mengutuk segala perbuatan buruk yg dilakukannya.

Berdoa supaya abang Sajat berubah. Dapat hidayah Allah. Hidayah bukan hanya diberikan untuk orang yg tergelincir iman bahkan Allah berikan hidayah untuk menguatkan iman seseorang.

Aku berdoa agar pehak berkuasa membimbing abang sajat untuk keluar dari sepenuhnya dari berlagak seperti pompuan. Jika ada akta yg boleh menghukum dan jika bersalah, hukumlah dia dgn tujuan mengeluarkan dia dari kelompok maknyah.

Tak ada setitik rasa kesal aku tulis ni melainkan aku kesal kat mereka yg memaki hamon kat abang Sajat online, terpekik terlolong di utube dgn tujuan mereka saja yg tau. 

Akhir sekali, aku turut meluat dgn kelakuan abang sajat.

(This site is our's and all stories belong to us.  Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Semua komen tidak akan dipadam. Sendiri komen harap sendiri bertanggungjawab. Video dan gambar dalam entry ini semata-mata hiasan.



Saturday, 18 January 2020

RAZEKI ALLAH ITU AMAT LUAS.


Aku dah berhenti kerja. Ingin berehat. Tak kerja pun aku tak mengemis. Tidak berkerja aku tak menadah tangan. Ini bukan kata2 riak. Bukan kata2 poyo. Ini pembangkit semangat untuk aku.

Tapi klau ada yg kata aku poyo, aku terima sebab yang berkata itu dia terasa dia lebih mulia dari aku.

Kalau aku penat menganggor aku nanti aku cuba perhatikan di mana ada peluang. Mencari peluang bukan dgn meminta2 tpi melihat dgn mata.

Klau aku ditakdirkan jadi tukang sapu jlan, insyaAllah aku buat sesunguh hati. Akan aku lakukan dgn teliti seperti Michelangelo melukis, seperti Beethoven mencipta lagu., seperti Shakespeare menulis buku.

Aku akan bersihkan jalan seperti anjing lapar mengonggong tulang. Aku tak akan terasa malu jika ada yg kata, "Itu dia Adam si tukang sapu jalan." Sebaliknya aku bahgia bila hujung bulan aku terima gaji halal." THE END

(This site is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Kamu komen apa saja yang kamu suka dan komen kamu tidak akan dipadam. Ingat, sendiri komen, sendiri tanggong jawab.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...