Thursday 19 January 2017

KALAU TIDAK PERCAYA JANGAN BACA


MISTERI DI SEBUAH BANGLO INDAH

Di satu pagi minggu yang sunyi tiba-tiba loceng pagar di sebuah banglo berbunyi. Tuan rumah se orang lelaki (dinamakan Tuan R) menjengok dari tingkap dan dia dapati se orang wanita berdiri di pagar. "Ini misteri," berkatanya di hati. Tuan R tidak penah melihat wanita itu. Dia ke pagar berjumpa dengan wanita misteri itu (dinamakan Lady M). Lady M tersenyum dan senyumannya cukup manis, semanis chewing gum.

Tuan R:  Cari siapa?

Lady M:  Saya pengumpul barang lusuh. Jika ada yang tuan hendak buang berikan kepada saya.

Tuan R:  Barang apa yang kamu mahu?

Lady M:  Saya tidak kira apa, asalkan yang hendak dibuang saya terima. Saya buat kerja kemanusian. Saya kumpul barang-barang terbuang dan jika ada yang memerlukan saya beri. Inilah percubaan saya yang pertama untuk membantu mereka yang memerlukan.

Tuan R:  Seperti siapa yang kamu bercadang hendak beri?

Lady M:  Jika ada kebakaran rumah atau asrama sekolah persendirian. 

Selepas berpuas hati dan percaya dengan kata-kata serta 'body language' Lady M, Tuan R pun mempelawa Lady M masuk ke rumah dan disuruhnya duduk di ruang tamu. Ruang tamunya cantik. dihiasi dengan perhiasan yang dibawa dari luar negara dengan sofanya yang selesa. Lady M belum pernah melihat perhiasan yang secantik begitu.

Lady M:  Ada apa-apa barang yang tuan hendak buang?

Tuan R:  Saya tidak ada barang hendak dibuang. Saya sayang barang saya tetapi barang isteri saya banyak hendak dibuang. Macam-macam ada.

Lady M:  Oh, tuan beristeri. Mana isteri tuan? Boleh kenalkan saya?

Tuan R:  Saya sudah sepuluh tahun berkahwin. Isteri saya sekarang pergi shopping sebab kami ada function. Biasanya lepas shopping dia dengan bibik ke karoke. Itulah hobby dia. Yang jadi mangsa bibik, kena ikut kerenah dia.

Lady M:  Apa-apa barang yang tuan hendak buang?

Tuan R:  Sekejap. (Dia masuk ke dalam dan keluar semula tidak beberapa minit) Ini dua pasang kasut yang isteri saya tidak suka. Saya beli di Amsterdam semasa kami berbulan madu. Dia hanya pakai sekali sahaja itu pun semasa function. Kasut yang lain banyak lagi tetapi saya tidak tahu samada dia hendak buang atau tidak. Ambillah.

Lady M:  Terima kasih tuan. Cantik. (dia mencuba kasut itu) Kasut ini tidak sesuai di kaki saya. Ada lagi barang lain yang hendak dibuang seperti pakaian?

Tuan R:  Sekejap. (Dia masuk ke dalam dan keluar semula tidak beberapa minit.) Ini ada lima belas pasang pakaian. Isteri saya tidak muat sebab sudah longgar. Sekarang dia sudah kurus. Dia menjadi kurus sebab terikut-ikut kawan-kawan dia yang semuanya macam tiang lampu. Ambillah. Pakaian ini kami beli di London, di Paris, di Dhubai. Yang lain dibeli di Bandung.

Lady M:  Terima kasih tuan. Cantiknya. Untung mereka yg terimanya nanti. Ada lagi barang yang isteri tuan hendak buang?

Tuan R: Saya ada se buah tilam tebal, king size. Kemas buatannya. Saya tempah dari orang kampung. Tilam itu belum pernah diguna sebab isteri saya tidak suka kerana isinya kekabu.

Lady R:  Oh, kereta saya tentu tidak muat. Barang yang lain tuan, seperti baju kanak-kanak?

Tuan R:  Rumah kami tidak pernah ada anak.

Lady M:  Oh, itu yang sangat-sangat saya perlu. Andainya ada kebakaran rumah, anak-anak yang perlu diutamakan. Pinggan manggkuk ada tidak yang tuan hendak buang?

Tuan R:  Pinggan manggkok memang banyak, berkotak-kotak. Tetapi saya tidak tahu samada isteri saya hendak atau tidak sebab sejak beli masih tersimpan di kotak.

Gambar hiasan: Nur Humaira Sofea

Sementara itu isteri Tuan R (dipanggil Mrs R) selesai membeli pakaian dan alat makeup untuk diguna pada hari keramaian nanti. Kali ini Mrs R tidak menuju ke karoke sebaliknya singgah di warung cendol. Selepas minum dan makan rojak Mrs R bersama bibik terus ke rumah. Sebaik sahaja dia masuk ke dalam, dia terperanjat kerana ternampak pakaian dan kasut berada di sofa. Mrs R bertanya kepada suaminya yang sedang bertuala kenapa pakaian-pakaian itu berada di sofa.

Tuan R:  Some one came asking for those. I gave them to her.

Mrs R:  What, You gave them to herrr? Where is that animal?

Tuan R:  She's in the bath room.

Mrs R: You better tell me everything, what else did you give? I want you to hide nothing from me. Selalunya awak bercakap benar and this time I want you to do the same. 

Tuan R:  Semasa dia hendak balik tadi saya hantar dia ke pagar. Pagar menjadi saksi. Tanyalah pagar itu. Sebelum saya buka pagar dia terharu, mungkin pagar itu dengar. Katanya ini percubaan pertama untuk kemanusiaan dan pertama kali berjaya mengumpul. Dia mendakap saya, berkata, "Terima kasih kerana ikhlas memberi barang yang berharga untuk membantu mereka yang susah." Dia melepaskan dakapan lalu berkata, "Berilah kepada saya barang yang isteri abang sudah tidak gunakan lagi?"

Wahai pembaca yang bijak sana, begitulah ceritanya. Sebelum komen dibuat, ingin saya maklumkan iaitu coretan di atas hanyalah cerita rekaan dan tiada kaitan dengan pembaca, tiada kaitan dengan bukan pembaca dan juga tiada kaitan dengan penulis. Andainya coretan ini difikirkan dapat memberi menafaat kepada yang lain, forward-kan-lah.

(This is our site and the stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and judgment are as good as mine.)©

When a man loves a woman 

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau komen yang disiarkan adalah menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Semua gambar dan video dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita, semata-mata hiasan.

94 comments:

  1. Cerita rekaan yang tersirat.
    Ada apa2 lagi nak diberi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terpulang pada pentafsiran masing-masing.

      Delete
  2. Walaupun cerita berputarbelit ,ada makna yang tersirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cerita sengaja dibuat begitu serta dibuat keadaan cerita tergantung sebab kalau direct bimbang anak2 membacanya.

      Delete
  3. Kalau dah suami dia pun lama tak digunakan jgn marahlah kalau ada orang lain yg memerlukan dan menggunakannnya. Sendiri kena fikir...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kakzakie,

      Barang yg boleh diguna tapi tak nak diguna fungsi barang tu jadi tak berguna. Kuasa sesuatu baran berhasil dari penggunaan.

      Kalau saya tak lepas peluang. Sebab milik sah.

      Delete
  4. Replies
    1. Biasalah Anis. Mungkin ada yg berlaku macam tu tapi cara lain.

      Delete
  5. hai..singgah blogwalking..done follow sini ^_^

    ReplyDelete
  6. Misterinya terletak di cerita yg sengaja digantung. Kami faham nilai cerita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di gantung kira ok tapi jangan tergantung.

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itah, chewing gum memang manis tapi tak terlalu msnis. Sesuailah dgn wajah Lady M kot. Madu sekarang tak bole percaya. Banyak madu dah tak ori di pasaran.

      Ada juga suami madukan isteri. Tapi ada yg dimadukan tu dgn cara tak sah.

      Madu gelap. So chewing gum lah yg sesuai. U ni pandai mencari point untuk saya menjawab. Saya perasan tu.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. TUAN BLOGGER AREA,
      Saya tidak faham maksud tuan.

      Delete
  8. Tuan menjaga hati dan perasaan anak-anak tuan ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan, kita memang ngam.
      Memang betul tuan.

      Delete
    2. Dan tak kira anak siapa2 pun tuan. Budak sekolah sekarang pun ada yg blogging.

      Delete
  9. Assalamualaikum Adam,

    Saya boleh comment disini :D. Hihihi.

    Cerita di atas memang tersirat tapi masih mampu difahami. Comel selingan Nur Humaira Sofea tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sebab mai reply email saya di sini. Yg lain saya belum dapat respons. Saya bimbang mereka ter block.

      Nanti saya tanya mai, macam mna nak pulihkan semula.

      Cetita kat atas tu mungkin berlaku tapi mungkin lain gayanya. See u

      Delete
  10. Reen cuba faham kisah dalam cerita ni.. Tapi syg otak reen tak berapa berfungsi dengan baik. Mungkin keletihan perjalanan darI KL ke Penang menaiki bas sebentar tadi bercampur pula dengan tidak cukup tidur. Hehehee

    Comel Nur Humaira Sofea.. Ape yg di tengok agaknya ya. Andai di beri rezeki zuriat, in sya Allah reen juga akan letak nama Humaira.. Atau nama tokoh2 wanita islam sekiranya anak perempuan.. Dan nama2 nabi atau tokoh2 lelaki islam untuk anak lelaki.. Amiinnn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nur Humaira Sofea tu sedang tengok banjir kot.

      I know your feeling. Kalau saya kedudukan as you are now saya pun serupa. Sabar aja kerana Allah ada perancangan dia. Yg penting berusaha dan berdoa. Our words are often the very things that help create future dreams approves by Allah. Kerana kata2 itu adalah doa. Apa yang dapat kami bantu di sini ialah berdoa semoga Allah menunaikan your wish. Amin.

      Tentang cerita di atas tu forget it. U are tired and the most important thing u should care is yourself. Go and hv your rest. Badan dan otak nak diguna hingga ke tua.

      Delete
  11. Kawen lah Dam cari pengganti. Walaupun gantian tidak akan sama dengan yg asal tapi setiap orang punya kelebihan.
    Dam tunggu anak kawen dulu baru awak kawen hihi...

    Bahaya juga ye orang perseorangan yg mencari bahan terbuang, habis semua di gali termasuk tuan rumah adoiyaiii haha ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawin ni memang bagus hainom. Itu sunah. Setiap amalan orang berkawin ganjaran pahalanya lebih. Tentang yg dulu lebih baik itu tak timbul. Mungkin pengganti lebih baik. Kita tak tau. Kawin ni jodoh, selagi tak ada jodoh orang tak kawin. Setakat nii orang yg jumpa saya hati mereka tak terbuka pun.

      Lepas ni saya nak buat kerja part time, cari barang terbuang. Hainum ada ke barang nak dibuang. Hahahahaha. Soreee.

      Delete
  12. Kisah rekaan yang ada maksud tersirat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maria, cerita tu memang rekaan tapi saya rasa kesah begitu ada terjadi mungkin dalam bentuk yg lain. Yg penting jangan abaikan se suatu yg perlu dijaga.

      Delete
    2. Terima kasih you respons maria. Yg lain saya tak tau siapa yg saya ter block.

      Delete
  13. Tak pernah orang sebut semanis chewing gum.
    Kalau semanis tempoyak mungkin sesuai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tempoyak pun tak sesuai.
      Yang lebih elok, se manis cencalok.

      Delete
    2. Semanis belacan pun boleh.
      Belacan bertempoyak.

      Delete
  14. An interesting story, filled with some critical thinking to be made but somehow managed to catch the message. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Do you have anything to give away?
      Hahaha. I don't really mean it.

      I just scrambled to make an entry since i couldn't go to sleep early. I mean i wasn't that sleepy.

      Thanks for singgahing here and Love your comment.

      Delete
    2. I don't know how intresting my story is but there are a few relationship issues i clamped in it. A mature girl like you surely noticed them, i think and i believe. It doesn't matter how readers looked at that story, as brains interpret particular meaning differently. I believe reading mine is not only for fun, it's more than that. Unless they think my writings are all merely fit for light reading. 


      I know you agree with me that there is a meaningful lesson that readers should know: the relationship. Did they find the issue?

      Again, i thank u for the commment.

      Delete
  15. Well, I guess I get the hidden issue, not sure about others.. It's a good thing thou that you hid the actual message among the confusing sentences, as I believe the message are meant for matured reader.. After all, it depends on a person to interpret the message.. right?

    ReplyDelete
    Replies
    1. I read your entry, that chapter 17. i know, you can deal with any difficulty during this semester. March on anis.

      Delete
  16. Replies
    1. humaira punya mata bulat! btw husna boleh komen sini..

      Delete
    2. Long time no see. Ada apa2 yg u nak dibuang. Hahaha. Soreee.

      How's yr exam. I know you can do it.

      Delete
    3. Terima kasih u respons. Saya tak tau siap yg sudah saya terblock. Sebab email yg saya blok tu saya dah delete. Kesian kat mereka. Saya dah putuskan hubungan.

      Delete
    4. sibuk dgn persiapan nak intern.. huhuhu.. rasanya tak dak apa kot benda nak dibuang.. hihihi..

      last paper susah gila! hahaha insyaAllah ok kot..

      Delete
    5. Semasa internship tak teruk sangat otak.
      Buku dah tak berapa sentuh.
      Semasa intern dapt alaun kan?

      Delete
    6. Husna,
      Sekarang sedang buat kuih apa?

      Delete
  17. maksud tersirat entry ni adalah supaya kita sumbangkan barang pada orang yg memerlukan.
    tapi part "Berilah kepada saya barang yang isteri abang sudah tidak gunakan lagi?", ayat dia mcm dia nak kawen dgn suami orang je hahaha
    betul ke tafsiran saya ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cerita ini sengaja dibuat dalam keadaan penghujungnya tergantung untuk pembaca mentafsirkannya. Apa2 tafsiran semuanya betul begitu juga dengan tafsiran Mazni. Tafsiran cerita ini terletak pada andaian.

      Lain orang mempunyai lain tafsiran tapi tak semesti tafsiran mereka salah.

      Singgah lah lagi di sini lain kali.

      Delete
  18. Kisah yang mempunyai maksud yang tersendiri..

    Apapun comel laa Humaira, geram aunty tengok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kisah yg pembaca perlu membuat tafsiran sendiri.
      Thanks. Lama tak nampak.

      Delete
  19. kisah yg ada teladannya tersendiri.. ada juga sedekah brg2 elok tp dh tak guna dr buang gitu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebaik baiknya kita beri barang yg elok. Jangan barang yg nak dibuang baru kita sedekah. Yg paling baik kita beri barang yang qualitinya lebih tinggi dari standard penerima.

      Tak gitu Ninaa?

      Delete
  20. Saya takada barang nak beri. Barang semua dah tetuk tetuk. Bukan kedekut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada barang beri duit.
      Sama jugak.

      Delete
    2. Duit pun selalu tak cukup untuk diri sendiri.
      Hujung bulan berpuasa.

      Delete
    3. Give much, even if u hv been given little. Never stop praying for the best of anyone.

      Delete
  21. Suke cerite ni.. Ermm.. Tapi ape yg mr hubby tu bg kat puan tu yer.. Knp die masuk blik ke dlm rumah. Isk isk isk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ladybird, dia masuk semula sebab mr hubby nak beri barang yg dah lama dia tsk guna. Apa barang yg dia beri tu terpulang kepda pembaca untuk mengandaikan nya. Cerita nya tamat begitu.

      Delete
  22. i truly enjoy the story although it wasn't something i'd be reading. all the things happened, the contrast esp, really got you thinking. it was the kind of society we have today. honestly speaking, the moment he let the woman in, it was just wrong.

    i've read some of your comments insisting on having the ending interpreted as we, the reader, wish. it is something.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seikhlasnya saya tidaklah menyuruh pembaca membuat andaian mengikut pandangan mereka sendiri sebab maksud cerita sudah jelas. Cuma cara penulisan saya, seolah olah nampak tergantung. Sebenarnya any Tom and Harry pun tau what wappened next.

      Di entry saya kena berlapik sedikit bercerita sebab, mungkin ada anak2 sekolah membacanya. I believe, we can create some thing dirty here but it must be done in a clean way. And it looks clean. I thank you Nurul for taking the time to leave a comment that i was loooking for.

      See you Nurul.

      Delete
    2. *Sebenarnya any Tom and Harry pun tau what happened next.

      Delete
    3. ohh, the kids, paham. confession, tak faham reference tom and harry, tom and jerry saya tahu.

      Delete
    4. Nurul
      Tom snd Harry tu maksudnya: setiap orang.
      Saya suka cara nurul, u betul2 komen.
      Mana yg nurul tak faham u bertanya.
      Tak macam yg lain (not all) just doing blogwalking.
      Thanks nurul.

      Delete
    5. Nurul
      Tom snd Harry tu maksudnya: setiap orang.
      Saya suka cara nurul, u betul2 komen.
      Mana yg nurul tak faham u bertanya.
      Tak macam yg lain (not all) just doing blogwalking.
      Thanks nurul.

      Delete
  23. Dah sesuailah ending macam tu. Takkan nak ceritakan satu per satu setiap kejadian selepas lady m masuk kali kedua. Faham2 aja lah.

    ReplyDelete
  24. .... barang yang isteri abang sudah tidak gunakan lagi?"

    teruja

    tengkiu singgah blog brantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tdi ssinggah blog cemomoi, tak nampak hantu pun. Cerita mati adalah.

      Delete
    2. Hantu ni bukan setakat dalam blog. Mana2 pun ada hantu.
      Apa kabar cemomoi?

      Delete
  25. banyak maksud yang bermain.....dari cerita tadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah yg dinamakan kehidupan.

      Delete
    2. aRz,
      Betul tu.
      Macam2 yg boleh kita tafsirkan.
      Terutama tentang tidak kepedulian atau tidak peka dengan kehidupan.

      Delete
  26. Replies
    1. Memang betul tu hafiza.
      Hargaii pasangan kan.

      Delete
    2. Memang betul tu hafiza.
      Hargaii pasangan kan.

      Delete
  27. bersirat juga juga fikiran saya memikirkan..

    akhirnya saya paksakan fikiran untuk fikir perkara yang baik-baik sahaja...

    tiada perkara tidak bermoral berlaku kerana mereka berdua adalah insan yang lurus orangnya..

    hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah yg sebaiknya.
      Cerita itu sengaja dibuat begitu untuk
      mengujudkan pesepsi pembaca.
      Tidak menjadi kesalahan
      Kerana pandangan manusia berbeza.

      Delete
  28. misteri sungguh citer ni..mcm2 persepsi...bila dah lama berkahwin, kdg2 pasangan take for granted, life is mundane, ciptalah satu kejutan, to revive the relationship..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pepepsi memang banyak dlm entri ni. Pepsi dibuat untuk pembaca berfikir sebab walaupun tak ada misteri dkmnya tapi moral saya rasa ujud. Bergantung pada sudut yg kita pandang.

      I hope this story helps those who are in the similar marriage stage.

      Delete
  29. cerita imiginasi... tp membacanya bagaikan realiti y berlaku.. deep!

    penulis ni seorg y sgt kretip & bijak.. org sastera ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lya, saya bukan penulis. Belum pernah menulis pun sebelum ni. Blogging pun baru beberapa bulan je. Tambah pulak kekurangan masa so, nak menulis sambil berkeria memang terhad. Entahlah, kalau ada yg suka baca tulisan saya, thank you saya ucapkan.

      Delete
  30. Pertama kali sampai di sini, dari link blog yang saya pun dah lupa. Seronok juga baca karya Tuan, membuatkan mata yang mengantuk tadi dah segar balik. Nak kena sambung balik kerja setelah beberapa jam menahan mengantuk waktu kerja haha
    Teriamakasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih ida.
      Silalah baca. Mana yg baik kita jadikan pelajaran. Yg tak elok ida ketepikan,

      Delete
  31. Walaupun cerita ni tiada kaitan dengan yang hidup atau pun mati namun penceritaan tu sedikit sebanyak berkait juga dengan yang hidup. Eh berbelit pulak ayat ni, hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asas penceritan saya, termasuk jenaka biasanya mengandungi unsur kehidupan untuk manusia berfikir selepas membacanya. Saya percaya noriza dapat mesej yang saya sampaikan di situ. Terima kasih buat ulasan, tak berbelit pun.

      Jumpa lagi.

      Delete
  32. Kaya sungguh...banyak barang yang tak digunakan...sayangnya...boleh karnag cerpen pendek lah...suka baca.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ni tak pandai tulis cerpin. Kalau pandai saya dah tulis dah. Tapi mungkin cerita lain

      Delete
  33. bersangka baiklah terhadap pasangan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersangka baik memang baik. Seba kita jangan ingat orang lain tak baik. Saya memang baik. Hehehe

      Delete
  34. Comelnya humaira duk tengok banjir and saya rasa maksud tersirat story tu hargai partner kita kut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes betul tu. Dan jangan abaikan antara satu sama lain.
      Thnks.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...