Tuesday 14 February 2017

BELUM ADA DI PASARAN


Hari ini saya dan Maiko merancang untuk tidak berjumpa kerana Maiko kerja hingga lewat petang dan saya ada jadual sendiri. Sebelum saya berjalan menuju ke istana lama Osaka di Chuo-ku yang mula dibina beratus tahun dahulu untuk tujuan melawat,  saya mengirim pesanan watsap kepada Maiko.

SAYA:   morning. sorry about yesterday. see dr if not well.

MAIKO:  Sure.

Sambil berjalan saya memikirkankan jawapan Maiko yang pendek. Tidak pernah dia menjawab begitu sebelum ini. Saya akhirnya sampai ke Istana Osaka dan berada di sana hampir tiga jam. Saya kagum bukan sahaja dengan seni binaannya bahkan persekitarannya sangat indah. Ciri-ciri keselamatannya menyerupai castle di England. Kawasan sekelilingnya di kelilingi dengan terusan (parit besar). Istana ini merupakan sebahgian dari mercu tanda Osaka dan menjadi tumpuan pelancong luar negara.

Teket untuk naik ke atas menara Osaka

Di sebelah petangnya pula saya pergi melawat menara Tsutenkaku juga menjadi mercu tanda bagi Osaka. Menara yang didirikan pada tahun 1912 ini jika dibandingkan dengan Menara Kuala Lumpur, menara Osaka ketinggalan sedikit.

Tak perlu saya cerita lebih lanjut tentang kedua-dua binaan di atas kerana segala-galanya ada di Internet yang menceritakan lebih jelas.

Di sebelah malamnya saya tidur awal sebab kepenatan. Sebelum tidur saya bertanya sendirian: bagaimana Maiko yang cantik sudi mendampingi saya sedangkan kebanyakan lelaki lain takut mendekati perempuan yang secantik dia. Pernah se orang sahabat bertanya saya.

SAHABAT:  Kamu mudah berkawan dengan perempuan cantik .... Bagaimana begitu?

SAYA:  Lelaki takut kepada penolakan, takutkan rejection. Dengan sebab itu, lelaki pilih yang kurang sikit cantiknya.  Kebanyakan lelaki menganggap yang kurang cantik mudah didekati. Sangkaannya yang cantik akan menolak. Menyangka begitu merupakan satu kesilapan. Pada aku semua perempuan sama cantik. Tetapi bila aku memilih, aku pilih yang paling cantik. Semakin cantik perempuan tu semakin bersemangat aku untuk memilih.

SAHABAT:  Tak takut kena rejek ke?

SAYA:  Aku sendiri ada perasan ego. Bukan ego sombong tapi ego dengan diri aku sendiri tentang rejection.  Aku ada alasan sendiri jika aku di-rejek. Kenapa aku mesti malu jika perempuan paling cantik rejek aku. Its normal and nothing to hide. Andainya pergawati atau Miss World rejek aku, I have nothing to lose sebab aku tak layak berdampingan dengan dia. Itu fakta. Aku lebih terasa malu jika yang kurang cantik yang berada di situ meng-rejek-aku. 

SAHABAT:  Teach me how to approach them.

SAYA:  Hello my friend, rejection is tough and you must have courage to face rejection. You are not brave enough to approach them because your brain is thinking that girls are running after hot guys.

 DIFFICULT TO REGRET

Pembaca yang dihormati, di atas adalah bayangan buku yang bakal saya tulis mengenai perjalanan saya sehingga berjumpa Maiko di negara Matahari Terbit. Pembaca bolehlah menyambung baca cerita dia seterusnya di buku yang berjudul DIFFICULT TO REGRET. 


(This blog is ours and the stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your heart. Your wisdom and judgement are as good as mine.)

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap sebarang komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan individu serta kaum. Segala risiko akibat ulasan atau komen yang disiarkan menjadi tanggong-jawab pengulas.


49 comments:

  1. Replies
    1. Maybe lambat sikit. Banyak cerita belum titulis. Lagi pun belum mula pun. I hope ada cukup masa nak buat tu. Thanks anies.

      Delete
  2. Moga segera diterbitkan hasil tulisnya

    ReplyDelete
  3. Wah, cikadam pun minat lagu hindi ya. Gambar ni zaman 60 or 70 an.

    ReplyDelete
  4. Wah, cikadam pun minat lagu hindi ya. Gambar ni zaman 60 or 70 an.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap entry saya akan upload video yang berlainan. Pernah ada kartoon, ada silap mata, ada lagu bangla. Macam2.video tu saya tak tau zaman bila. Itu pun kawan yg kongsi dalm watsap.

      Delete
  5. Semoga setiap usaha menyiapkan buku ini akan dipermudah Allah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya harap pun begitulah farrah. Masalah nya saya ni kadang2 ada time malas. Makan dengan tidur tak malas pulak.

      Delete
  6. Pandai Tuan mengeledah mencari video Hindi itu . Maiko yang bersedih pasti terhibur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawan yg share video tu kat watsap. So, saya upload je kat sini. Maiko tak faham lagu tu.

      Delete
  7. Cerita baru masih menunggu. Haha, terbaik untuk tuan Adam. Sekian lama meninggalkan love story, kini aku kembali terpaut pada cerita sebegini. I follow.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih tuan zain. Semoga membaca memberi kita sekelian menafaat. Sudi2lah membacanya.

      Delete
  8. wahhh, bakal lahirkan buku kisah di negara matahari terbit 😄 Difficult To Regret

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nour, masih dalam perancangan. Harap2 kemalasan tak menggangu saya. Malas ni menyerang tak kira masa. Kadang2 time saya bermalas malasan tiba tiba malas datang menggoda. Thanks nour

      Delete
    2. Buku tu baru di peringkat membuat iklan.

      Delete
    3. fokus, fokus. hee. kena lawan godaan malas tu 💪

      Delete
    4. Nak melawan godaan tu yg malas. Sebab saya suka digoda.
      Hahaha.

      Delete
  9. Habiskan lah cerita maiko kat blog dulu. lepas tu buatlah buku.
    dapat kita baca free. lagi pun cerita dalam hp mudah dibawa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat blog lambat habis sebab tulis sikit sikit.

      Delete
  10. I missed Osaka Palace ni gara2 big luggage..
    adakah akan ke sana lagi nnt? ewah2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sampai osaka sebelah pagi tapi tinggal kat kyoto. 1st day tak ke mana mana. next day baru bergerak. susah melawat dengan dua tida bag berat berat. next weeknya baru saya tinggal di osaka sebab di kyoto sejuk sangat.

      Adakah ke sana lagi? hahahaha, look and see. but perancangan ada.

      Delete
    2. my son kot adam. dia mmg big fan of Japan lah. segalanya.
      i prefer ke India. suka sangat.

      Delete
    3. I pun suka jepun. Malas nak puji nanti nampak sangat kita kebelakang. Keberisahan, teknologi, perkerti, respect pelancong, semua mereka lebih dari kita. Of kos lah yg jahat pun ada.

      I lom sampai india. Tapi teringin nak ke lahore, pakistan.

      Delete
  11. Cantiknya buku, itu mesti maiko. patut le...

    ReplyDelete
  12. ending dgn lagu hindustan pula.

    ReplyDelete
  13. Waiting for you to finish the book patiently but could you give me the book for free? :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. No pblm. U Kena tunggu, i ni slow sikit.

      Delete
  14. Wah akan ada buku. Hehehe beberapa lama sudah jadi silent reader, saya sebenarnya mengikuti kisah Maiko dari awal. Tak sabar tunggu bukunya, semoga lancar semua perancangan. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cerita dia susah nak tamat. Sentiasa ada benda baru.

      Delete
  15. Replies
    1. Tuan sepatutnya buat buku sebab tuan merantau dah separuh dunia.

      Delete
    2. Tuan sepatutnya buat buku sebab tuan merantau dah separuh dunia.

      Delete
  16. kalau tk make first move, tak kan tau penerimaan org lain...tapi saya lbh appreciate unconditional friendship..lebih santai, tkde pressure..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, friendship macam u kata tak terkongkong.

      Delete
  17. For you and Maiko
    https://www.youtube.com/watch?v=rXPfovXw2tw

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brian is one of my favourites. This will be on my next entry. Thank you mamasita.

      Delete
    2. Welcome..yang Father and daughter song tu pun ambiklaah..no need to ask permission..hihi

      Delete
    3. I never missed reading yous. Every truth was well written.

      Delete
  18. mesti menarik buku tu..

    betul tu.. x salah mencuba.. x semestinya, walaupun cantik bab bidadari..seseorg tu akan menolak.. hidup satu perjuangan.. pantang berundur sebelum operasi.. ewaahhh.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tau lah lya buku tu menarik ke tidak nanti. Yg menilainya pembaca. Mencuba ni benda yg bagus kalau perkara baik, kan kan.

      Delete
  19. Tak sabar nak tunggu kemunculan buku tu.. in shaa Allah, boleh siapkannya nanti..kuatkan semangat demi rakan blogger yang menyokong penulisan en.adam..

    Nak buku yang ada tandatangan penulis buku boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. I loved this:

      "Sesungguhnya kita tidaklah sempurna dan memerlukan pasangan untuk menampung ketidak kesempurnaan itu untuk menjadikan perkahwinan itu sempurna.."

      Thanks.

      Delete
  20. I loved this:

    "Sesungguhnya kita tidaklah sempurna dan memerlukan pasangan untuk menampung ketidak kesempurnaan itu untuk menjadikan perkahwinan itu sempurna.."

    Thanks.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...