Saturday 11 February 2017

SATU MINIT MENYIMPAN KEMARAHAN - KITA KEHILANGAN KENTENTERAMAN SELAMA ENAM PULUH SAAT


Di entry yang lepas saya bercerita tentang Maiko yang tidak berjumpa selama dua hari. Saya kecewa hinggakan menyebut namanya rasa meluat tetapi dengan mudah saya mengikut dia keluar. Kenapa begitu? Elok saya sambung ceritanya supaya pembaca tahu punca sebenar.

Begini ceritanya: Di lobby, sebaik sahaja Maiko selesai menyapu pewangi LOVELY mungkin jenama keluaran Sarah Jessica Parker ke leher saya dan kami pun menapak keluar untuk pergi makan. Baru sahaja beberapa langkah Maiko terasa kepalanya pening. Dia menolak bila diajak ke klinik. Katanya dua hari yang lepas dia berjumpa doktor dan ubatnya masih ada. Dia menelefon bapanya tetapi tiada respon lalu dia menghubungi melalui sms.

Kepalanya bertambah pening. Dia saya pimpin naik ke bilik semula. Di bilik dia terus baring tanpa membuka blazer serta pakaian sejuknya. Cuaca pada hari itu memang amat sejuk. Kasutnya saya tanggalkan. Saya perhatikannya dan dapati matanya keletihan. Saya berkata: 

SAYA:  Its 8 pm now. I want you to rest until your dad arrives. I have ordered tea and cakes and the cafe boy is on his way to our room. 

Maiko duduk sebaik sahaja makanan sampai. Selepas makan dia baring semula dan matanya saya dapati mula berseri. Saya duduk diam di sofa, mengelak dari bercakap supaya dia berehat tetapi dia masih ingin bercakap.

MAIKO:  Adam ....... do you remember how we met?

SAYA:  Why not. The image of a prima donna keeps on spinning in my mind and the beauty was enough to make me feel surprise with excitement.

MAIKO:  I love the joke. How do you appreciate life?

SAYA:  Money, degree, title and looks are not everything in life. Neither is the name. Life is greater than those. Life is all about experience. I could have now been in Malaysia earning extra cash for my living but I would miss out experience which are more valuable. I'm a socialized person and do no bad things but if I give up my freedom to run after wealth, one day I may have to regret it. 

MAIKO:  I like the way you think. You are determined enough to fulfill your ambition. Then how do you earn your living?

SAYA:  Everyone needs luck and skills to survive. We need luck to do something crazy but the most important thing we must be crazy.

MAIKO:  Dont you think that's crazy? Don't you know that money is the number one material in the world?

SAYA:  One day we're going to disappear, so the big amount of money we have is unused. I aquire experience, not wealth. Money is important and it matters but far more valuable is gaining experience, thus life is unfolded. When I travel from city to city I see the true colours of life. I will never be able to experience this if I stay inbed at home. I travel and do things I want to.

Syahmi Haziq: Rakan lunch setiap kali selepas Jumaat

MAIKO:  I noticed that you never asked me why I trust you. My mind always reminds me that you will be away soon. This relationship will end and that's the end of a beautiful beginning.

Semasa bercakap tadi Maiko tidak memandang saya seperti biasa, sebaliknya dia menatap kedua-dua tapak tangannya. Saya meminta dia memandang saya kemudian saya berkata.

SAYA:  Have you seen the far end of an ocean. Its colourful and beautiful. A place where the sky kisses the sea. That's the place where a beautiful beginning meets a painful ending. We see them kissing but in reality they don't meet. Maiko, that's the way in which we are connected and we know that ending will happen to us and for sure it will happen soon. What I see may not be the one you think. Did you?

Maiko se orang gadis yang selama ini berperwatakkan kental serta riang menjadi muram. Muram kerana dia memahami penceritaan saya tentang hubungan awan dan lautan. Saya memahami perasaannya. Dia cuba menyembunyikan tetapi pengalaman saya dapat mengatasi kelemahan dia.

Kata-kata saya tadi adalah satu kenyataan benar dan Maiko memang waras dengan kebenaran. Saya tahu dia sebak. Kami tidak banyak berkata-kata. Sekali sekala dia bertutur dengan suara yang terputus-putus dan didapati emosinya tidak tenteram.  Saya tidak tahu kenapa dia begitu. Saya tidak tahu apa yang menyebabkan dia sebak.

Nur Humaira Sofea: viewing the unbroken view 

Maiko duduk semula bersandar di kepala katil lalu bertanya.

MAIKO:  What have you found in Osaka?

SAYA: Japan has it's own culture as Malaysia does. Osaka is beautiful, fascinating and full of wonderful people. You have one of the most polite and welcoming cultures I've encountered. Nobody here treats me with anything other than respect. 

MAIKO:  If you're willing to adapt to and respect our culture and customs, you'll probably have a wonderful time. But by marrying a Japanese girl, foreigners in Japan can have trouble being accepted in the society and that's a fact that needs to be acknowledged.

SAYA :  Do you have that in mind, marrying a foreigner?

MAIKO:  Do you? (dia pulak bertanya saya) Nobody can promise you a romantic success in Osaka but there is definitely someone here I believe, who is open to a relationship.

SAYA:  (dalam hati saya berkata dia ni bermain teka-teki) 

MAIKO:  Do you believe in god?

SAYA:  I do. (Saya tegas berkata.) I'm a Muslim and Islam is my religion.

MAIKO:   Due to my community and profession I'm a socialized person as you are but I don't do bad too, as you are. I've never been to clubs and even to karaoke and should I be a Muslim, I'm still a good Muslim. I think so.

SAYA: (diam)

MAIKO:  You are wiser than me and your words are truthful. I would like to know from you and your reply is a must because its my request. My question is, would it be possible for a non-Muslim marries a Muslim?

Handphone Maiko berbunyi. Bapanya sedang menunggu di lobby.

Pembaca yang bijaksana,  andainya moment di atas bermoral, kongsilah untuk kesejahteraan.


(This site is our site and the stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

To Love Somebody

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Semua gambar dan video dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita. Semata-mata hiasan.

64 comments:

  1. Mungkin Maiko kurang sihat membuatkan Maiko tidak berjumpa en.Adam selama 2 hari..ingin memenuhi janji, Maiko cuba berjumpa dengan en.Adam..

    Saya rasa Maiko menaruh hati pada en.Adam..cuma corak kehidupan, agama dan persekitaran menghalang untuk kalian berhubungan lebih dari seorang sahabat..

    Dia memang matang dari segi pemikiran kerana dia telah memikirkan perhubungan ini dari pelbagai sudut baik dan buruk serta risiko jika kalian berhubungan lebih dari seorang kawan..

    Bukan mudah untuk menidakkan perasaan kasih dan sayang..adakalanya kita perlu melepaskan sesuatu yang kita sayang dengan baik walau hati mungkun akan terluka kerananya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Ada kalanya kita memerlu melepaskan se suatu", saya tertarik dgn komen ni. Satu kenyataan yg benar.

      Hubungan memerlukan pememilihan untuk kebaikan and its not that easy to choose either hanging on or letting go.

      Adakala memilih lebih senang dari menyampaikan nya.

      Love yr comment.

      Delete
    2. Bukan mudah membuat sebarang keputusan..sesungguhnya apa yang kita disukai dan dicintai tidak semestinya kita miliki..

      Memang sukar untuk kita sampaikan sesuatu, jika pilihan untuk memendamnya lebih baik, rasanya ia tidak perlu untuk diluahkan..

      Delete
    3. Kalau kita tak nak buat keputusan pun itu satu keputusan. Keputusan tak nak buat keputusan.

      Delete
    4. ya, kita membiarkan ia menjadi tanda tanya

      Delete
    5. Saya pilih untuk senyum kala membaca komen-komen ini :)

      Delete
    6. Farrah, mrmilih untuk senyum pun membuat keputusan.

      Delete
    7. Saya nak memilih untuk senyum sambil ketawa kecil, boleh?

      Delete
  2. JAUH PERJALANAN LUAS PENGALAMAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berjalan dapt pengalaman, banyak pengalaman baru. Perjalanan yg baik pada saya ialah, mengenali siapa yg kita temui.

      Thsnks paridah.

      Delete
  3. Well, it is possible for a non-muslim to marry a muslim, Maiko.. It's just the acceptance of two different culture..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Possible for those who are willing. Is anyone willing dlm entry ni?

      Video the magic lamp, malam nanti saya tonton. I'm having my lunch now, kedai mamak. Jom join me makan.

      Delete
    2. You're not willing for it? hahaha..

      You could watch it anytime Adam.. even I myself didn't watch it yet since I'm afraid to watch it at home.. Tunggu kat luar baru tengok.. haha.. oh and, I haven't had any meals lagi hari ni.. Q_Q

      Delete
    3. Another vido to watch. Malam ni pulak.

      Delete
  4. Maiko se orang yg berhemah. dia berhati hati menuturkan isi hatinya. buat permulaan dia menggunakan clue aje.

    dia sudah menghulur dayung. senang ke orang melayu nak dapat dayung dari 0saka.

    ReplyDelete
  5. Perbualan dua individu yang penuh tersirat dari yang tersurat. Kisah langit dan lautan itu memang realiti yang menyedihkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Langit dgn bumi lagi terasa sedih sebab kedua duanya tak dapat bertemu.

      Delete
  6. cinta antara agama dan benua memang dibenarkan, tapi masing2 perlu menerima.

    ReplyDelete
  7. This is my first visit here. Happy blogging ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih melawat.
      Sudi2lah melawat lagi.

      Delete
  8. Aduii..frustt betul moment2 yg mcm nie..ckp biar terang..hahha..nk tp tak nak..cmne la tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cakap macam tu lah best. Ada suspens. Macam tonton drama seram.

      Tadi saya jengah blog mas.

      Delete
  9. Biasalah penyakit pompuan bulan bulan Dam....nak periodlah tu. Tu yg emosi tak stabil tu...

    Nampaknya Maiko dah buka jalan Dam...apa lagi propose le

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hainom,

      Bini saya dulu bila datang bulan, dia ok je. Dia tidur nyenyak, sampai pagi. Tapi saya pulak yg meroyan. Tak boleh tidur.

      Delete
  10. main tarik tali la kome berdua ni. 😂

    sounds like...dua2 pun suka sama suka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Situasi begini memang perlu ada taarik tali. Saya memang mahir tentang tarik tali. Jangan tarik sebarangan. Kena tau bila masa bertenang dan tau bilik nak tarik. Bila kita nampak dia dalam keadaan lemah, baru kita tarik. Jawabnya dia kepangkuan kitalah.

      Jom main tarik tali. Hahaha.

      Delete
  11. mcm cerita percintaan Noriko & Ryu-Watanabe dlm novel 'Hatiku di Harajuku' by RAM. Cer try baca novel tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tak beri saya pinjam buku tu.
      Atau jual kat saya.

      Delete
    2. Teringin nak baca novel sebab asik baca rencana.

      Delete
    3. Tak ada percintaan dalam entri saya. Cerita berkisar tentang persahabatan dua orang yang berlandaskan kewarasan yang masing2 percaya pada kindness and trust. Ceritanya menyerap ke jiwa keran persahabatan dan bukan berkasih sayang. Well, maybe i turn it into a book because its my story.

      Delete
    4. Tak wujud dah novel tu kat rumah, dah jd makanan anai2 😭 Sy setuju kalau Adam bukukan story persahabatan Adam & Maiko 😄

      Delete
    5. Nour,

      Saya sebenarnya bukan penulis. Cerita ni hanya catatan moment saya di jepun. Cerita pun bukan cinta, bukan politik, bukan sukan. Just about moment yg menceritakan ketelusan budi and feling the love of friendship.

      Bercadang jugak nak buat buku selepas ramai yg menggalakkan. Banyak perkara say kena ambik tahu dulu, misalnya chop passport saya di KLIA dgn osaka. Boleh ke diletak dlam buku sebab itu dokumen kerajaan termasuk kerajaan jepun. Tapi Dlm blog ni saya dah letak kat entry yg lepas. Masa tu saya tak perasan boleh ke tidak.

      Begitu jugak, kalau buat buku saya wajib mintak kebenaran dari maiko, sekurang2nya tanda iklas. Juga nak mintak kebenaran nak letak foto dia. Di buku perlu ada foto sebab orang beli buku. Duit dia keluar tapi gambar orangnya tak ada.

      Last sekali kalau jadi nak buat buku saya nak cari editor, mintak tolong semak, yg saya tulis dlm blog ni secara caca marba. Saya tulis ikut sempat je.

      Delete
  12. Replies
    1. Sambungannya ada tuan. Nanti saya publish tapi tak semua sebab saya bercadang nak buat buku. Rugi kalau kesah benar dicerita begitu sahaja. cerita saya tak ganas. Tunggulah cerita sepenuhnya di buku yg akan terbit.

      Terima kasih sebab ikut perkembangan entry saya.

      Delete
  13. Jam tu kat entry yg lepas cantik.
    Berkenan saya.
    Web dia pun saya tengok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jam tu memang cantik. Buatan tangan oleh dedegumo yang terkenal. Gambar diz tak secantik jam sebenar sebab saya snap dgn guna hp.

      Delete
  14. tuan, habiskan cerita ni dulu kat sini, kat blog biar lembu yg jadi lembu. dah tamat baru transfer ke buku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan kita tak nak beli buku. buku lambat siap.

      Delete
  15. Kat buku susah sikit nak baca.
    kena betul2 releks baru senang baca.
    kalau kat blog senang baca.
    sambil mesyuarat pun boleh baca.
    Biar pengerusi bercakap sorang sorang.
    Selalu pun macam tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entahlah, bila fikirkan kalau tulis kat buku tu kena buat betul2, rasa dah 50 - 50 je niat nak buat buku. Tengoklah macam msna. Kalau rajin mungkin saya buat buku. So sambungan dia di bukulah.

      Delete
  16. Talent dah ada hanya kena ada kemahuan..
    Menarik utk dibaca pasti ramai yg mahu melihat kesudahannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ni baru sangat berjinak menulis kat blog. Banyak lagi yg perlu saya belajar. Itulah, saya harap sangat komen dari pembaca terutama sekali membetulkan tulisan saya. Bukan saya merendah diri ni, itu fakta saya tentang penulisan.

      Delete
  17. Pada hemat saya, berumahtangga dengan insan yang berlainan budaya dan cara hidup adalah mencabar. Usahkan berlainan negara, dalam satu negara pun contohnya dengan orang cina malaysia pun pasti ada kesukaran penalaan.

    Tapi entahlah kalau dah mabuk cinta...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap rumah tangga ada masalah terutama masalah jodoh. Setiap masalah saya anggap cabaran sebab masalah ni kena dicabar kalau tidak kita kalah dgn masalah.

      Delete
  18. suka baca conversation you dengan Maiko. banyak yang tersirat. masing masing main tarik tali , main teka teki. I selalu gambarkan dia seorang yang sopan, open minded, bijak dan lemah lembut. betul ke apa I fikirkan tu?

    berkahwin dengan berlainan bangsa bukan benda yang asing lagi sekarang ni. cuma mesti ambil masa nak 'masukkan' diri kita dalam budaya masyarakat lain. dan cara penerimaan semua orang pun tak sama.

    jarang dah beli novel. Tapi kalau dibukukan, mesti kena beli. kisah benar lah paling best baca :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg mommy kata pasal dia memang benar. Saya rasa bukan dia aja yg begitu, mungkin ramai orang jepun melayan orang asing dgn baik dgn syarat kita jugak baik.

      Orang jepun dah pernah tinggal dgn keluarga kami dua kali. Di situ saya nampak perbezaan tertib kita dgn dia terutama tentang kebersihan.

      Berkawin dgn orang asing memang terdapat masalah. Saya pulak menganggap masalah tu bukan negatif sebab yg bermasaalah ialah masyarakat. Bukannya pasangan yg berkahwin.

      Tentang buat buku tu, saya sedang fikirkan.. tengoklah macam mana nanti.

      Delete
  19. abg adam, nie cite betul ke nie?

    p/s: coach tu, barang lelaki pun ade.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini kesah benar,
      Kalau e'in ikut dari awal baru tau.

      *barang tu nanti saya tengok lagi sekali kat page e'in.

      Delete
  20. kalau dengar Adam bercerita, sure i menganga.. ni sebab kena membaca.
    i kurang suka Osaka. i suka Kyoto lebih. dan anak bujang i suka sangat Japan. malah suka Japanese.. Kawai katanya.. siap tanya, apa boleh kalau dia kawin dgn org Japan. i bilang kawin lah dengan siapa pun asalkan sama pegangannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari tu saya duduk kyoto. Tapi sejuk sangat. Tak tahan, sejuk sampai ke tulang. Ada satu malam tu temperature dia turun hingga 4 darjah sentigeret. So i beralih ke osaka selepas benda2 penting diselesaikan di kyoto. Lagi pun progrem saya ada banyak lagi di osaka.

      Kemeseraan penduduk jepun dgn orang luar memang menyenangkan kita.

      Delete
  21. Owh rupanya Maiko tak muncul sebab sakit :) Nampaknya Adam dan Maiko sama2 simpan perasaan. Yup perbezaan agama dan budaya kan. Itulah cabarannya. Dan cabaran tu sebenarnya akan membuatkan kita lebih menghargai sesuatu. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, itu cabaran. Cabaran menyihatkan minda. Seperti bersenam, menyihatkan badan.

      Delete
  22. tinggi juga sastera dalam entry ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada2 je you ni.
      I Belajar2 mencuri hati pembaca.

      Delete
  23. elok saudara buat buku. ramai yg boleh baca.
    tak semua orang baca blog.

    ReplyDelete
  24. hmmmmmm... nape bersambung lg... tang dh nk klimaks nih

    berbeza pegangan agama itu yg perlu di samakan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Norhidana, cerita ni bersambung sambung. Dekat2 nak penghujungnya nanti disambung ke dalam buku.

      Perbezaan tu mesti disamakan. She must be a Muslim.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...