Tuesday 19 September 2017

CANTIKKAH KAMU?


  WAHAI PEREMPUAN BACALAH INI. CANTIKKAH KAMU? 

Saya kerap dengar ramai perempuan berkata paras rupa mereka tidak menarik apabila saya beri tahu yang mereka cantik. Mengapa mereka menjawab demikian? 

Perempuan memang sifatnya begitu, tidak suka membangga diri.

Ramai wanita scara bersendirian mengaku diri mereka tidak cantik. Mereka ini silap. Mereka berkata begitu kerana mereka menilai kecantikan dari sudut yang tinggi. Kecantikan selebriti, terutama mereka di barat, Jepun, India, Korea dan lain-lain dijadikan sebagai kayu pengukur mereka. 

Kayu pengukur kecantikan mereka juga terdiri dari peraga-peraga industri perusahaan fesyen dan kecantikan.

Kecantikan seliberti dan peraga fesyen yang dinyatakan di atas bukan cantik hakiki. Sanggupkah kamu melakukan apa sahaja seperti mereka untuk jadi cantik termasuk melakukan pembedahan beberapa kali?

Jangan sangka diri kamu yang berisi itu hodoh. Kamu tidak tahu yang punggung kamu sempurna, dada kamu menawan, kulit kamu halus, rambut kamu terurus, perkerti kamu indah dan bentuk badan kamu menarik dalam keadaan semula jadi and you are absolutely beautiful because everything that you are that makes you extraordinary.

Home is not only a place, it's a feeling and Humaira makes us feel the home. (Humaira at home)

Kamu tetap cantik asalkan tidak menonjol-nonjolkan kecantikan dan dalam masa yang sama  tidak ingin kelihatan seperti mereka di atas. 

Kamu bukannya mereka. Mereka hidup mengejar fasyen kerana fesyen menjadi profesyen mereka dan itu yang menyebabkan mereka lakukan apa sahaja asalkan kerjaya mereka diterima oleh industri.

Mahukah kamu mengikut cara mereka? Mereka yang mengejar glamour dengan menebalkan bibir, membedah breast, menindik pusat, menajamkan dagu dan menegangkan kulit muka yang menjadi tidak sepadanan dengan pergerakan usia? 

Jika kamu melakukan demikian, kamu silap kerana kamu sudah bukan lagi diri kamu kerana kamu sudah menjadi seperti mereka, no more extraordinary and no more uniqueness.

Keunikan kamulah yang menambah tarikan lelaki kepada kamu kerana unik itu cantik.

Salah sebuah jenis kereta yang termahal di dunia ialah Lamborghini. Kenapa Lamborghini harganya tinggi sedangkan bentuknya bersegi-segi dari dahlu? 

Ia bernilai kerana Lamborghini unik. Pengeluarannya terhad. Dia tidak serupa dengan kereta-kereta lain walaupun kereta lain cantik kerana kereta cantik yang lain dikeluarkan secara besar-besaran dalam mass production.

Tidak dinafikan kereta lain memang cantik hingga ada yang tersangat cantik tetapi Lamborghini mengatasi mereka dengan keunikannya.

Logik akal mengatakan apabila terdapat banyak yang serupa nilai tidak dapat ditinggikan. Begitu juga dengan kecantikan. Keunikan kamulah yang menawan hati orang. (I make my point here that I am not promoting any car or devaluing others. It's only an example)

Boleh dikatakan sleberiti di barat bukan semuanya cantik. Mereka kelihatan cantik kerana kita ditipu dengan makeup yang dikendalikan oleh pakar. 

Pakar pembedahan turut menipu kita begitu juga suppliment yang mereka makan dan lain-lain lagi turut meningkatkan wajah. Walau pun mereka kelihatan cantik namun itu bukan kecantikan mereka sendiri.

Jangan kita lupa, Hollywood serta industri kecantikan dan fesyen membelanjakan berbillion Dollar US untuk menjadikan wanita kelihatan tidak seperti diri mereka sendiri. 

Industri tersebut berupaya menjadikan wanita-wanita di sana malu dengan kecantikan asal mereka hingga mereka tidak berani keluar tanpa ditemani oleh makeup yang tebal.

Jika ada orang yang berkata kamu tidak cantik, kesihanilah mereka kerana mereka mempunyai mindset yang kaku yang tidak tahu membezakan tiruan dengan asli. Kesihani juga mereka kerana minda mereka telah tersekat kerana level kecerdikan mereka masih di tahap stupid. 


Japanese actor: Satoshi Tsumabuki (Semata-mata hiasan)

Tidak ada sempadan di minda untuk menghargai kecantikan kerana, "Beauty is subjective." Industri fesyen dan kecantikan telah berjaya mereka bentuk wajah se seorang mengikut acuaun industri mereka.  


Kecantikan berbeza dari pandangan se seorang tetapi penampilanlah yang menjadikan se seorang kelihatan cantik. Tampilkan diri kamu dengan gaya bertutur yang baik, gaya bergerak yang menarik dan gaya berpakaian yang bersesuaian dan percayalah kamu memang sebenarnya cantik.

Untuk menjayakan penampilan yang menampakan kesempurnaan, kamu mesti memiliki konfiden kerana konfident merupakan "trait" yang tercantik yang kebanyakan wanita ada. Jika penampilan kamu tepat kecacatan yang kamu miliki sekiranya ada ,semuanya terhindar. 

Seperti yang rakan blogger kita Lizawati Atop kata, "Beauty isn't everything. Because rupa won't last long. Cause your beauty will eventually fade........"

Akhirnya bergeraklah seperti diri kamu sendiri kerana yang bergerak itu ialah kamu.

Entry sebelumnya: Saya Pun Ada Facebook.

He's Japanese

Blog ini memperlawa usahawan untuk beriklan di sini. Nyatakan jenis iklan yang di kehendaki di email:  biarlembuyangjadilembu@gmail.com

Yang saya kongsi di Facebook baru-baru ini: (Klik) Rakan Yang Tidak Aktif

(This site is our's and all stories belong to us.  Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Semua komen tidak akan dipadam. Sendiri komen harap bertanggongjawab. Video dan gambar dalam tulisan ini semata-mata hiasan.


79 comments:

  1. Thanks Adam, positif je rasa lepas baca blog Adam. By the way, Kim Kardashian memang fake. Hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih terima kasih.
      itu pandangan saya dan beberapa orang lelaki yang kami pernah bincang tentang wanita. Wanita memang cantik.

      Delete
  2. Beauty isn't everything. Because rupa won't last long. Cause your beauty will eventually fade. Self acceptance of yourself is very important. Kecantikan should come from the inside too bukan luaran sahaja. Human will never get satisfied with apa yang dia ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju kerana kecantikan akan ditinggalkan oleh usia.
      Pelakun barat kerap bedah beberapa kali as u said never satisfied.
      even korean sekarang banyak yg gi bedah.

      Delete
  3. Cantik itu subjektif.

    Apa yang penting hati mesti baik dan sentiasa cantik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepat sekali mrs A.
      baik dan cantik itu yg menjadikan wanita sejati.
      thnks mrs A

      Delete
  4. Entry Tuan menyedapkan hati perempuan yang membaca. Tetapi kita tidak boleh menafikan ramai perempuan yang merasa diri mereka tidak cantik dan ya memang pun tidak cantik walau pun budi nya cantik. Tetapi kecantikan rupa lebih diutamakan oleh ramai orang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak nampak di mana terletaknya tak cantik pada perempuan. Never. I can't find the ugliness of a lady either old or young. Also never. What i nampak is every lady has two things, classy and fabulous.

      Ini pun bukan untuk menyedapkan hati sesiapa.

      Delete
  5. Yakin pada diri sendiri walaupun kita tak sempurna, maka lahirlah 'kecantikan' tu dengan sendirinya. Sesungguhnya semua ciptaan Allah itu cantik.

    Entry yg bagus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul tu. Konfiden diri mesti ada. Apa yg didikir, apa yang dilakukan membuat wanita tu cantik. Thnks.

      Delete
  6. Saya suka entry ni. Saya tak tahu kenapa perempuan sekarang taksub cantik dan takut nak keluar tanpa make up. Dah make up pun pantang jumpa cermin nak touch up. Contoh terdekat anak sulung saya. Saya selalu cakap kat dia tak payah over & tebal2 sangat. Umur muda lagi. Kulit pun masih gebus. Tak make up pun dah chome. Dia jawab dia tak yakin dia cantik pun...Aduh...kesian pula saya dengar. Kawan saya pula cakap dia jadi tak keruan kalau tak make up sebab selalu post dalam fb guna 360...kulit nampak glowing pun padahal kat luar kusam.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Mala, saya menulis ni melalui pengalaman bukan melalui kajian. so, tepat atau tak itu semata mata pandangan saya. Kalau diperhatikan komen Mala ni, ada juga benar apa yg saya tulis. yakin diri lah yg penting. Thanks mala.

      Delete
  7. Mala, saya menulis ni melalui pengalaman bukan melalui kajian. so, tepat atau tak itu semata mata pandangan saya. Kalau diperhatikan komen Mala ni, ada juga benar apa yg saya tulis. yakin diri lah yg penting. Thanks mala.

    ReplyDelete
  8. Haha tak tahu nak komen apa. Sedangkan budak sekolah rendah pun dah diajar pakai eye shadow, blusher & lipstick - saya sendiri terkedu (tapi buat2 cool) melihatnya. Mungkin sebab saya memang tak mekap kot. Haha

    Cantik rupa, biarlah cantik akhlak juga. Barulah betul2 cantik. Kalau rupa cantik, akhlak tak cantik, cantikkah itu? Kalau rupa tak cantik, tapi akhlak cantik, macam mana pula? 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebanyakan ulasan ain dalam ni saya setuju. Mungkin ain tak perasan. Tapi ulasan ain yg ni saya setuju sesangat. Itu sebab selama ni saya nampak pomouan semua cantik sebabnya pompuan yg pernah rapat dgn saya tu berakhlak baik.

      Ain dgn saya serupa. Kita utamakan akhlak. Thnks.

      Delete
  9. Julia sendiri pun selalu cakap saya tak cantik pun....tp ramai puji cantik hahaha padahal saya gemuk tau...hahahahhaha ke mereka hanya nak sedapkan hati kawan je pun kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak taulah niat kawan2 julia kata tu. Kalau saya kata cantik memang orang tu cantik. sejak kita berblogging ni saya tau julia cantik. Banyaj kali juga saya tengok gambar julia. Dulu teringin nak beri tau julia cantik tapi tak berani, bimbang salah faham. Pada hal niat iklas nak beri tau julia cantik.

      So, jngan bimbang lah, saya 100% percaya kawan julia tu bercakap benar.

      Delete
  10. Beauty is in the eye of the beholder.

    Yang penting pastikan sentiasa bersih dan kemas akan nampak cantik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul tununknown. Bersih bukan saja pda badan dan pakaian termasuk kelakuan serta kata2. Juga tidak serabut dlm kedua2nya. Thanks.

      Delete
    2. *memang betul tu unknown

      Delete
  11. Cukuplah cantik akhlak yg akak minta..
    Cantik dalaman rohaninya..
    Bersyukur apa yg Allah beri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kakak pun macam saya. Kita pentingkan akhlak. Kalau akhlak tak elok takde maknanya. Nasib saya baik kak, dpt berkawan semua orang yg tinggi akhlak. Akan datang tak taulah saya.

      Delete
  12. kerana dirimu begitu berharga...cantik fizikal & syahsiah diri..a complete beauty..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes yes. Itu yg membuat diri berharga. Nohas, dlm sosial media ni kadang2 kita tak jumpa orang tu, tak pernah tengok pun dia tapi kita suka kat dia. Kita ingin berkawan. Sebab dia menunjukkan syahsiah yg baik.

      Delete
  13. Ya itulah yang sering dijaja kerana mahu menanam positif dalam diri.
    "Cantik adalah subjek"
    Sedangkan ramai antara kita, dalam memilih seseorang untuk dijadikan kawan juga memilih paras rupa sebagai aspek utama. Walaupun tidak sudah mengatakan cantik itu perkata kedua dalam membuat pemilihan. Ada yang sudah selesa menjadi kawan dalam alam maya kemudian diatur satu pertemuan. Dan pertemuan pertama itu memadam segalanya.

    ahahhaha panjang pulak ye kite komen. Tapi benda ni bukan semua orang akan buat. ada sesetengah sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul apa yg dikata ni. Orang cakap je tak kesah dgn rupa tapi bila pilih, dia tengok rupa. Saya pernah jugak jumpa kawa2 media sosial. So far tak ada rejek merejek. Berkawan pun iklas.

      Thanks.

      Delete
  14. Ketidaksempurnaan juga satu bentuk kecantikan...jika kita melihatnya cantik dengan mata hati. Yang sempurna cantik pun boleh jadi jelik jika mata hati memilih untuk melihatnya jelik. Cari kecantikan dalam setiap sesuatu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Linda, saya tak tau nak ulas you punya ni. Perfect and i love it. Thanks.

      Delete
  15. Pandai ye baca hati pompuan.... patutlah Maiko jatuh cinta haha...
    Setuju! Cantik itu mmg subjektif.

    Malaslah nak bergaduh pasal cantik ni Adam. Kasi chancelah kat budak budak. Saya bergaduh pasal nak cari pahala sudahlah kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib saya memang baik dlm berkawan. Terjumpa dgn orang yg berakhlak. Sama jygak saya berkawan dgn inom kat sini.

      Delete
  16. Nasib saya memang baik dlm berkawan. Terjumpa dgn orang yg berakhlak. Sama jygak saya berkawan dgn inom kat sini.

    Memang kita sekarang kena cari pahala. Thnks.

    ReplyDelete
  17. Aslm adam.. lama mama tak ke mari semoga adam dan humaira sihat.. mama setuju kecantikan itu sangat subjektif. dan flaws tu kadang kala yg menonjolkan kecantikan itu,, rugilah org yg asyik ckp dia x cantik seolah x bersyukur dgn kurniaan ilahi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumussalam mama, kami kat sini sihat semua. Betul kata mama, ada yg cantik tapi tak mengaku bila diberi tau. Sekurang2nya sebutlah terima kasih, Kan. Thanks mama.

      Delete
  18. seorang lelaki wajar untuk mmengkagumi wanita terutama isterinya..

    ibunya dan sesiapa sahaja dengan landasan dan cara yang sepatutnya..

    yang pasti wanita memang dicipta untuk cantik agar pihak lawannya suka dan tertawan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes memang tepat. Jangan kita kagum dgn artis saja. Raii kan kecantikan keran itu ciptaan Allah as u said. Thnks

      Delete
    2. alhamdulilah kita sependapat..

      keep it up tuan

      Delete
  19. Mengikut kajian Kak Mirror yg dah lama mkn garam ni, selalunya... yg asik mengeluh berasa diri "tak cantik" akan berjodoh dgn lelaki yg super kacak.. dan begitu pula sebaliknya.

    Nice entry Adam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu semua disebabkan beberapa faktor kak. Ada kawin pilihan parents. Ada kawin kerana budi, kerana akhlak. Berkawan lama pun boleh ke jinjang pelamin. Allah yg menentukan.

      Delete
  20. cantik ni subjektif . dan paling utama cantik dalaman. kadang2 kita nampak someone tu biasa2 je, tetapi disebabkan kecantikan akhlaknya, maka dia pun akan kelihatan cantik, menawan.


    saya lemah dengan orang cenggitu kowt :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita kat sini semua boleh berkawa sebab seperti yg you kata sebab cantik dalaman. Sedangkan kita semua tak pernah jumpa pun. Cntik dlaman terbaik.

      Delete
  21. Sayapun rasakan diri tak cantik tapi ketemu juga jodoh, dpt cahaya mata berderet lg.. 😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak nampak kat mna pompuan yg dikata tak cantik. Saya nampak semua cantik. Cuma saya boleh bezakan yg mana cantik dngn yg mna lebih cantik. Itu pun susah jugak saya nak bezakan.

      Tahniah dapat berderet deret. Harap deret tu bertambah panjang.

      Delete
  22. Saya tak nampak kat mna pompuan yg dikata tak cantik. Saya nampak semua cantik. Cuma saya boleh bezakan yg mana cantik dngn yg mna lebih cantik. Itu pun susah jugak saya nak bezakan.

    Tahniah dapat berderet deret. Harap deret tu bertambah panjang.

    ReplyDelete
  23. cantik bukan ukur pada rupa sahaja..cantik budi bahasa, cantik kelakuan, cantik ilmu nya..byk faktor boleh jadikkan seorang perempuan itu cantik..bukan setakat muka ditepek dengan mekap berinci2 ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju.
      Ada banyak faktor yg menambah kecantik. Thanks.

      Delete
  24. Dulu msa usia muda remaja saya selalu rasa wajah saya Tak cantik, mgkn Masa tu Kita cuma berfikir org lelaki sukakan perempuan yg cantik utk dijadikan teman wanita Dan isteri, rasanya bukan saya sorang yg rasa mcm ni.

    Bila dah kawen,usia pun dah bertambah, kecantikan wajah dah Tak jadi keutamaan, tapi saya ttp menjaga kekemasan diri Dan wajah seadanya sahaja utk suami, cuma ada masa comot juga terutama bila nak mengemas rumah, memasak.

    Orang lelaki muda pun sama kot, Masa bujang sgt menjaga penampilan diri Dan wajah, bila dah kawen, perut pun makin naik sbb makan pakai dah ada yg jaga..hehe.

    Harap tkde yg terasa yea.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya memang tau gadis2 memang mementingkan kecantikan masa tu. Mereka ingat lelaki memilih yg cantik je. Bila lelaki atau wanita dah besar fikiran mereka berubah cara nemilih.

      Perut say ok sejak kecil. Tak perna membonjol. Ramai kawan yg heren.

      Thanks azimah.

      Delete
  25. terima kasih utk entry ni. sedih kan wanita zaman sekarang ni sanggup makan pil pelik2 semataa-mata nak cantik, nak jadi putih supaya diterima masyarakat. mindset manusia ni asal putih je cantik.

    dulu selalu fikir saya ni tak cantik sbb kulit gelap. tapi sekarang ni dh rasa yakin sikit kot, tambah pulak kawan dgn mak kata saya ni sebenarnya ada rupa jugaklah harhar maaflah kalau ayat nampak mcm perasan sikit xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada saya ayat mazni tak ada yg silap pun.
      Wanita perlu menjaga diri untuk nampak menarik.
      Jngn lh kejar kecantikan terlampau. Kan kan.

      Delete
  26. saya cantik ! saya mengaku comel #ehh hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lisa memang cantik.
      Baru tadi saya ke blog lisa tengok gambar.
      Memang cantik.

      Delete
  27. cantik itu terletak dimana?
    paras rupa?
    bentuk tubuh badan?
    tebal poketnya?
    atau hatinya?

    kecantikkan yang sebenar terletak dihati, kalau hati cantik, automatik semua aspek menjadi indah dan juga sebaliknya. betul tak? ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju tu. Bila hati dah suka semua nmpak cntik.
      Thnks.

      Delete
  28. Wanita memang begitu..selalu merendah diri katanya..hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya percaya pun begitu. Saya kata tu melalui pengalaman saya. Sifat wanita agaknya.

      Delete
  29. Cantik luaran tak nampak takpa.. yang penting kecantikan dalaman lebih berharga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes. Cantik dalam mencantikkan luar. Ramai orang ketepikan yg dalam. Jujur juga cantik dalaman. Thnks.

      Delete
  30. bila hati cantik, rupa paras, tutur kata akan turut jadi cantik :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepat sekali.
      Sayangnya orang lain utamaka cantik muka serta body. Ketepikan hati. Ramai kan, kita nampak orang cantik tapi sombong. Terima kasih ayunie.

      Delete
  31. Thank you untuk entry yang cantik ini. You make me smile.
    Biarlah kecantikan seiring luar dan dalam :)

    ReplyDelete
  32. xdinafikan, ada kala terdetik perasaan tidak cantik pada diri sendiri. kenapa tak ploles mcm org lain. kenapa berjerawat sn sini. kenapa kulit gelap x putih melepak. kenapa hidung tak mancung smpi boleh sangkut baju. kenapa dan kenapa... tp lps tu terfikir... aku boleh jalan, aku ada 10 jari cukup. aku ada mata yg terang benderang. aplg penting bgn pg aku boleh bernafas... ya Allah... teruknya aku. dah kufur nikmat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju sesangat anis. Cukup sifat itu dah kira sempurna. Dah boleh bersyukur. Tambahan pulak kita masih ada jantung yg bergerak menandakan kita masih hidup.

      Thank u anies.

      Delete
  33. Anies,
    Saya setuju sesangat anis. Cukup sifat itu dah kira sempurna. Dah boleh bersyukur. Tambahan pulak kita masih ada jantung yg bergerak menandakan kita masih hidup.

    Thank u anies.

    ReplyDelete
  34. Bersyukurlah seadanya gitu....janji cantik dipandang suami cukuplah!. Kot iyanya dia pandang kita cantik. Hihi...


    Setiap kelebihan ada kekurangan... begitulah sebaliknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya suami nampak isteri lrbih cantik dari perempuan lain. Biasalah lelaki ni, dia sombong. tak nak beri tau kat bini yg bini tu cantik.

      Kelebihan dgn kekurangan memang ada pada setiap orang. Setuju sangat tu.

      Delete
  35. YoBit enables you to claim FREE CRYPTO-COINS from over 100 different crypto-currencies, you complete a captcha one time and claim as many as coins you need from the available offers.

    After you make about 20-30 claims, you complete the captcha and continue claiming.

    You can click on claim as many times as 30 times per one captcha.

    The coins will stored in your account, and you can convert them to Bitcoins or Dollars.

    ReplyDelete
  36. If you're trying to buy bitcoins online, PAXFUL is the best source for bitcoins as it allows buying bitcoins by 100's of payment methods, such as Western Union, MoneyGram, PayPal, Credit Cards and they even allow converting your gift cards for bitcoins.

    ReplyDelete
  37. Replies
    1. Suka betul dia komen kat blog ni hihiihi...
      Dia faham ke?

      Delete
    2. Entahlah mrs A
      Saya tak reply pun dia komen.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...