Tuesday 24 December 2019

CARA MUDAH MENARIK PERHATIAN PERSERTA SEMINAR

Teringat saya ada yg bertanya, "Perlukah kita mulakan dengan perkataan good morning pada permulaan ceramah?"

Saya kata boleh tapi perkataan itu tidak semestinya perlu. Cara saya memang lain. 

Ada orang memulakan, "Sebelum saya mulakan ucapan, biar saya terangkan dulu bagaimana kita boleh meningkatkaan ........." Pada saya gaya itu kurang menarik disebabkan dia sudah pun memulakan ucapan. Bahkan sedang berucap. 

Bila kita berucap, kita hanya ada masa kurang dari 50 saat untuk tarik perhatian pendengar. Tarik perhatian itu yang utama. Sebutan "Sebelum saya berucap" tak dpt menarik pendengar dalam erti kata yg sebenar. Masa kurang dari satu minit amat kritikel pada mula ucapan. 

Kata-kata di atas sama juga dgn ucapan good morning. Good morning merupakan kata-kata biasa. Kalau begitu apakah kata-kata yang menarik untuk menangkap perhatian penonton?

Semua perkataan serupa tapi cara penggunaan perkataan itu penting. Sebagai contoh. Kononnya saya diminta untuk beri penerangan tentang cara menaik taraf pembelajaran. Tajuknya pun dah cukup boring. Bagaimana pula nak tarik perhatian penuntun?

Saya gunakan cara lain yang mudah. Saya akan mulakan lebih kurang begini, "Siapa di sini yang tak suka susu? Saya hari-hari minum susu. Susu segar. Perserta wanita dalam majlis ini jangan anggap ini kata-kata kotor. Andainya ada yang tak percaya, cuba beri saya susu sekarang."

Kamu nampak tidak cara aku memulakan ceramah? Sebenarnya kata-lata tadi bukan perkara yang hedak saya ceramahkan.

Walau bagaimana pun dalam kurang dari satu minit saya sudah berjaya tarik perhatian perserta. Selepas tu baru saya mulakan ucapan yg sebenar seperti, "Good morning atau Hi everybody. We’re here this morning to talk about bla, bla, bla, bla." TAMAT

(This site is our's and all stories belong to us.  Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Semua komen tidak akan dipadam. Sendiri komen harap sendiri bertanggungjawab. Video dan gambar dalam entry ini semata-mata hiasan.


3 comments:

  1. Jika Di majlis yang kurang formal... Saya akan mula dengan bertanya Khabar....

    Ada Khabar semua...
    Pertanyaan pertama.. Sudah tentu jawapan kurang memberansangkan kerana ada yang tidak memberi perhatian..

    Jadi saya katakan kepada audien itu belum cukup memuaskan..

    Sekali lagi saya tanya..
    Ada khabar semua..
    Sudah tentu kali ini memuaskan...
    Dan semua nampak segar untuk memberi perhatian kepada saya...

    Saya mulakan dengan salam
    Selamat pagi..
    Nihauma..
    Vanakam..

    Jika majlis formal..
    Saya mulakan dengan salam Dan menyebut nama²tetamu yang hadir mengikut protokol...

    Saya juga akan maklumkan bahawa inilah kali pertama atau kali kedua saya datang Di tempat ini / daerah ini blablabla sambil memuji...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebaik baiknya itulah caranya tuan. Terutama bila ada dif dif terhormat. Protokol amat perlu bgi masyarikat kita. Thnk you tuan berkongsi pandangan.

      Delete
  2. My name is Mr Yuan I am a Chinese but live in Malaysia. I have been scammed by 6 different Internet Sugar Mummies Agent, they all promise to give me a connection after making me pay several fees which yield nothing and amounted to no positive result. I lost my hard earn money and it was a total of Rm25,000. One day as I was browsing through the internet, I came across a testimony of a man who was also scammed Mr Mohd and eventually got linked to a legit Sugar mummy Agent called Ms. Norliza where he finally got his own sugar mummy, so i decided to contact the same Agent and told my story on how I have been scammed by 6 different Agents who did nothing but to cause me more pain. I explained to the Agent by WHATSAPP and all she told me not to worry anymore, i will get my Sugar Mummy in their company, I am happy that I have made the right choice of contacting her. i filled the Registration form and proceeded with all that was requested of mean I was given a VIP EXECUTIVE Sugar Mummy who paid me an amount of RM4,000 for a start and here i am today happy because Ms. Norliza has given me a Sugar mummy connection so i made a vow to myself that i will keep testifying on the internet on how i got my own sugar mummy. Do you need a Sugar Mummy urgently kindly and quickly contact Ms. Norliza now for your own Sugar Mummy Connection via WHATSAPP+601136330373 and don't forget to testify about him too once you are hookup the only money i pay to hookup is just RM1,250 no hidden fee…

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...