Tuesday 4 February 2020

ADAKAH KITA MEMBANTU ATAU KITA MENGUMPAT?

Dari dulu aku tak minat dengn abang Sajat. Bukan benci tpi tak minat. Tak minat bukan kerana dia kaya, bukan kerana dia femes, bukan kerana kata2 dia yg banyak kurang sopan, tpi kerana dia bermahraja lela berlagak pompuan.

Selain abang Sajat, aku turut mengecam ibubapa dia. Jika mereka berkeras dari awal dengan tak biarkan abang Sajat bertukar jenis pasti abang Sajat tidak berkelakuan hodoh di depan mata mereka di tanah suci.

Perbuatan dia di tanah suci memang aku kesal. Aku rasa meluat. Aku marah. Tersirap darah aku. Tapi aku tak sanggup maki hamun dia online.

Apa yg aku dapat jika aku maki hamun dia? Nothing. Untuk cari perhatian bolehlah. Abang Sajat bukannya baca pun. Jadi apa hasilnya memaki hamun dia? Yg aku dpt hanyalah tepukan dari pembaca. Itu pun jika ada.

Kalau aku maki hamun, adakah menjukkan aku lebih baik dari dia? Yes, aku lebih baik sebab aku bukan maknyah. Tapi dari segi lain aku bukannya perfect. Jadi kalau dah tau diri sendiri tak perfect mengapa nak kutuk orang lain yg juga tak perfect?

Dalam kes abang sajat yg berkelakuan biadap di tanah suci, aku hanya bertindak satu perkara saja. Aku berdoa. Itu saja yg aku mampu. Berdoa kerana dia orang Melayu dan Islam itu bersaudara.

Aku berdoa supaya abang Sajat insaf hingga dia mengutuk segala perbuatan buruk yg dilakukannya.

Berdoa supaya abang Sajat berubah. Dapat hidayah Allah. Hidayah bukan hanya diberikan untuk orang yg tergelincir iman bahkan Allah berikan hidayah untuk menguatkan iman seseorang.

Aku berdoa agar pehak berkuasa membimbing abang sajat untuk keluar dari sepenuhnya dari berlagak seperti pompuan. Jika ada akta yg boleh menghukum dan jika bersalah, hukumlah dia dgn tujuan mengeluarkan dia dari kelompok maknyah.

Tak ada setitik rasa kesal aku tulis ni melainkan aku kesal kat mereka yg memaki hamon kat abang Sajat online, terpekik terlolong di utube dgn tujuan mereka saja yg tau. 

Akhir sekali, aku turut meluat dgn kelakuan abang sajat.

(This site is our's and all stories belong to us.  Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Semua komen tidak akan dipadam. Sendiri komen harap sendiri bertanggungjawab. Video dan gambar dalam entry ini semata-mata hiasan.



28 comments:

  1. Mmg meluat. Harap ada tindakan dari pihak berkuasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Biarkan yg berkuasa mengurus hal dia ni. Thnks.

      Delete
  2. Betul.
    Tak perlu maki, bukan ajaran Islam supaya maki bila benci. Bencilah perbuatan, bukan org.

    Tugas kita sesama Islam dan tiada autoriti - berdoa, dan menjaga diri sendiri & keluarga daripada buat perkara2 yg Allah larang.

    Tugas pihak berautoriti - menjatuhkan hukuman sesuai hukum agama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, saya setuju sangat dgn pandangan ni.

      Delete
  3. saya pun marah geram dan menyampah dengan gaya adik jat tu, tapi malas lah nk mencarut ke memaki dia... cuma doakan moga dia dan kawan-kawan perempuan jadian yang bertelekung di tanah suci tu dapat hidayah dan berubah ke fitrah asal. Manusia ni kadang bila ada kuasa, ada duit mudah lupa diri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes yes. Saya setuju sangat. Tak mau dgn sebab dia kita pun dpt dosa mengutuk. Thnks

      Delete
  4. Apalah sangat cemuhan, makian, meluat yg dilemparkan kepada mereka hakikatnya Allah pun mereka tak takut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu tuan. Sebaliknya mereka happy. Dia ni memang suka mengujudkan kontrovasi

      Delete
  5. Mrs. A pulak yang takut dengan kelakuan Muhammad Sajjad tu beraninya dia seorang hamba yang lemah, kerdil tidak berdaya berbohong menipu sampai tahap begitu sekali. Dalam erti kata lain berani dia menipu tuhanNYA. Allahuakbar. Nauzubillahiminzalik.

    Satu je nak cakap undang-undang di Malaysia ni kena lebih tegas dan keras lagi jangan sebab duit semua lulus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sajat ni memang berani. Bila bercakap bukan dia fikir apa2. Main lepas aja. Mentang2 dia kaya

      Delete
  6. sometimes penat baca and dengar pasal kisah dye and end up malas cara dah. doa yg baik2 sudah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tuan. Dah jemu baca tentang dia. Kat utube pun melambak lambak. Thnks

      Delete
  7. Mudah2an dia mendapat hidayah Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu wp. Kebanyakan dari kita terpekik terlolong kecam dia tapi tak buat sesuatu. Kecam di belakang sama dgn erti mengumpat. Jika dia bertobat, Allah maha pengampun. Kita yg dpt dosa. Tentu kita tak berani mohon maaf kat dia.

      Delete
  8. takda maki. tapi sakit hati sangat. hati sakit sangat. dia sanggup mempermainkan T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha. Samalah kita. Saya pun marah dgn dia. Tpi bising kat luar tak datangkan faedah. Dia bukan calang2 nak ikut kata orang

      Delete
  9. semoga allah memberi dia petunjuk.. apapun mama hepi sebab akhirnya dapat visit blog ni. lama tak singgah sebab komputer ada problem huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok mama. No pblm tu. Biasalah komputer. Laptop saya pun kerap rosak

      Delete
  10. good title with good points 👍
    nuffsaid

    ReplyDelete
  11. Sesiapa ada blog klik dan follow blog Etuza ya..salam hormat pagi subuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes. Sapa2 yg nak link blog etuza sila kan. Dipelaww.

      Delete
  12. Betul, tiada siapa yang perfect, sebab kita manusia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia bila2 boleh tobat klau dia nak. Kita yg umpat kat blakang yg kutip dosa.

      Delete
  13. Saya pun. Tak pernah benci pun dengan dia. Better utk tidak follow apa2 socmed dia klu itu tak menambahkan pahala kita pun. Since dah viral mcm ni apa yg perlu kita buat adalah doakan yg terbaik utknya dan parentnya. Pihak berwajib perlu bertegas sekerasnya utk menghalang hal2 mcm ni terus berlaku. ptg utk jaga kesucian agama Islam jgk sbnrnya. Jika dibiarkan blh merosakkan dan mempengaruhi org lain jgk.

    Zaman sy belajar dulu golongan2 mcm ni menjadi2 bila bersama2 geng dan takde yg menghalang dr terus berleluasa. jgn sampai jd biasa hal2 mcm ni.Jangan sampai satu tahap dosa tak rasa dosa sebab terbiasa.

    Allahu pjg pulak bebelnya. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen ni tak panjang. Lengkap. Saya setuju apa yg dinyata. Thnk you.

      Delete
  14. Did you hear there is a 12 word phrase you can speak to your crush... that will trigger intense emotions of love and impulsive attractiveness for you deep inside his heart?

    Because deep inside these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's instinct to love, worship and guard you with all his heart...

    =====> 12 Words That Trigger A Man's Love Impulse

    This instinct is so built-in to a man's mind that it will drive him to try harder than ever before to do his best at looking after your relationship.

    As a matter of fact, fueling this dominant instinct is absolutely binding to achieving the best ever relationship with your man that the instance you send your man one of the "Secret Signals"...

    ...You'll instantly notice him expose his mind and heart to you in a way he's never expressed before and he'll distinguish you as the only woman in the world who has ever truly appealed to him.

    ReplyDelete
  15. Selamat hari,
    Saya orang Filipina, saya ingin melabur dalam perniagaan anda dengan niat baik. Saya mempunyai modal sendiri untuk pelaburan yang menguntungkan. Saya juga memberi pinjaman kepada swasta dan komersial dengan kadar faedah tahunan yang sangat rendah sehingga 3% dalam tempoh pembayaran untuk mana-mana bahagian dunia.

    Adakah anda memerlukan kredit dengan faedah 3% per tahun dari jumlah keseluruhan yang anda perlukan untuk membiayai atau perkongsian 50/50% untuk jangka masa 1 hingga 10 tahun? Saya ingin mengetahui pilihan anda untuk membolehkan kami menjalankan rundingan. Jumlah pembiayaan maksimum adalah $ 100 juta USD.
    Hubungi EMAIL: info@voorhinvestcorp.com
    URL laman web: http://voorhinvestcorp.com/
    WhatsApp: +1 4704068043
    LINE ID: philipvoor
    EMAIL: voorheesphilip@gmail.com
    TERIMA KASIH
    FILIP VOORHEES.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...