Wednesday 22 February 2017

TEST MARKET - CUBA MENGORAT AWEK JEPUN

Teringat saya bagaimana mula-mula berada di Osaka. Pada hari pertama saya tidak membuat sebarang perancangan jadi saya keluar merayau-rayau hingga sampai ke sebuah kompleks membeli belah. Kompleksnya besar, bertingkat-tingkat dan di bawahnya terdapat stesen keretapi.

Saya masuk ke kompleks dan merayap sambil menyaksi suasana. Di dalamnya tidak jauh beza dengan kompleks membeli belah di negara kita. Perbezaan terdapat hanya di restoren di mana setiap kedai makanan yang saya masuk semuanya berhawa dingin dan waiter semuanya berpakaian bersih serta bergosok kemas. Tiada bangsa Bangladesh yang menjadi waiter yang saya jumpa di sana.

Negara maju masih tetap menggunakan basikal di bandaraya

Saya keluar selepas puas meronda di dalamnya. Di luar saya memerhatikan sekeliling. Saya dapati masih ramai orang menggunakan basikal untuk bergerak. Di sebelah kanan saya terdapat basikal yang diletak tersusun (anggaran saya hampir 100 buah) dan tidak ada sebuah pun yang di letak di luar kawasannya.

Di sebelah kiri saya, berdiri se orang gadis berkemeja putih,skirt berwarna gelap serta memakai blazer berwarna hitam. Wajah dan bentuk badannya cantik, seolah-olah dialah perempuan tercantik yang pernah saya jumpa sepanjang tahun 2016. "Ini tentu jelemaan puteri Gunung Fujiyama," hati saya berkata.

Jantung saya bergegar. Hati pula mengarah saya berkenalan dengannya. Minda sedang mencari jalan untuk membuka perbualan dan kaki saya tiba-tiba melangkah menghampirinya. Saya tidak sedar bagai mana cepatnya saya berada di sisinya, lalu saya menyapa.


SAYA:  I was there when I saw you standing. I intentionally came to you to tell that you have the most striking sense of style I've ever seen. I'm Adam.

Itu merupakan kata-kata biasa yang saya gunakan untuk berkenalan dengan orang baru. Biasanya kata-kata itu mujarab.

DIA:  I'm Maiko. That's my home name. You may call me the same.

SAYA:  Hi ........ How's your day today?

DIA: Well, a bit hectic but okay. How's your day doing?

SAYA:  So do I. Everything is all right.

DIA:  (dia senyum, manis).

Nampaknya jarum saya sudah mengena. Saya mendapat respons. Dia memusingkan badannya menghadap saya. Dia terlalu cantik dan kelihatan segala-galanya sempurna. Makeup-nya nipis seperti gadis-gadis Jepun yang lain.

SAYA: Don't mind telling me. Are you the citizen of Osaka or you are from other planets?

DIA:  I'm the citizen of Japan, (ketawa) not Osaka but I was born and raised here.

SAYA:  You know all the places I can only guess about. So, I met the right person.

DIA:  Where are you from?

Saya akan tanya dia dengan soalan loyar buruk supaya respons dia menjadi galak.

SAYA:  Today or originally?

DIA:  Both.

SAYA:  Right now I'm in Osaka. I'm from Kuala Lumpur, Malaysia.

Cuaca masa itu sejuk, lebih kurang 11 selsius tetapi badan saya berpeluh. Berpeluh kerana memikirkan perkataan yang sesuai untuk menarik perhatian dia. Perkataan saya mesti setimpal dengan standard dia yang saya agak tinggi supaya saya tidak dianggap sebagai lelaki murahan. Kata-kata mesti ada input jika tidak ianya merupakan perbualan angin.

Senjata yang saya ada untuk memikat dia hanyalah menggunakan kata-kata manis. Manusia suka dipuji termasuk dia. Walaupun demikian, saya tidak terus memuji dia sebaliknya saya puji negaranya tentang cuaca, tentang teknologi, tentang kebersihan, displin, perkerti, budaya dan kecantikan wanita-wanita Jepun.

Selepas menerima pujian dari saya, dia mula bercerita sedikit tentang dirinya dan dia memberi tahu yang dia sedang menunggu bapanya yang akan membawanya pulang.

DIA:  How long have you been here?

Dia bertanya lagi. Bermakna umpan saya yang dihulur mengena.

SAYA:  I arrived yesterday. What do you do in Osaka? If you don't mind, please tell me about yourself. I don't know anything about you. Tell me about your home, family, office and your number.

DIA: (Dia ketawa bila saya sebut your number. Dia menghulurkan kad namanya.) Have this and from there you might have the chance to know more. (Saya terima dan pura-pura kagum dengan kad dia.)

Waktu itu kerap saya memandang jam tangannya. Jamnya cantik tetapi saya tidak nampak jenamanya. Dia perasan yang saya selalu memandang jamnya. Dia ingin tahu.

DIA:  Are you in a hurry?

SAYA: As a fan of watches I like the type of watch that you have. Its lovely and I know its a mechanical watch. (Dia terkejut sebab saya tahu jenis jamnya). I can tell you that there is much information about mechanical spring watches that even those who own them have no idea about.

DIA:  Do you collect watches?

Saya sudah dapat point sebab berjaya bercerita benda yang ramai tidak tahu termasuk dia.

SAYA:   The first thing I'll notice when I meet someone new is the watch. From watches i'll know who the person is. I don't collect watches. (Saya kena berhati-hati supaya kata-kata saya seterusnya tidak menakutkan dia. Saya akan guna perkataan yang mudah dan disusun dengan cara senang).

Tulisan Jepun

Dia mengajak saya duduk di sebuah bangku yang ada di situ dan sementara itu dia pergi ke vending machine untuk membeli minuman.  Terdapat banyak vending machine di situ. 

DIA:  What do you prefer?

SAYA: Do they have coffee? (Dia kembali ke bangku serta menghulur se botol kopi kepada saya). What do you do?

DIA:  I'm working there. Thats my first working place and I don't think I'll be long in that office. I do more work than my boss does. Its difficult for me.

SAYA:  Why not find one that's good and amazing for you?

DIA:  (Mukanya serius) There are no amazing jobs here.

SAYA:  There's got to be. 

DIA:  Like what? 

Saya terperangkap dengan soalannya tapi soalan begitu saya dapat atasinya dengan mudah. Tak akan pulak saya nak sebut satu per satu jawatan tu.

SAYA:  Well, amazing is just like beauty. Its subjective. It may amaze me but not u. Why don't you travel and write books. Travellers are rich writers now. (Nampak tak, saya ubah perbualan). 

DIA:  No. I never learned photography. All my photos are rubbish. What do you do? (dia bertanya itu tandanya dia minat)

SAYA  : A bit of travelling but its not my main job.  I like travelling so I can stop facing the table all day and falling asleep in front of the office lappy. May I ask you something?

DIA:  What would you like to know.? 

SAYA: Do you travel?

DIA:  No, do you travel a lot?

SAYA:  A bit, very little and less than little.

DIA:  (dia ketawa) Where have you been? 

SAYA:  Just a few places. Well, let me ask you. If you could go anywhere you wanted, where would you go? What about Australia? (Saya cuba menggalakkan perbualan dengan bertanya dan dia juga suka ditanya. Pengalaman meng-nekel yang saya ada saya guna sepenuhnya. Terasa rugi kalau terlepas peluang ini).

DIA:  Not Australia, I studied there for three over years. Maybe I'll try Europe.

SAYA:  Europe, which part? (pertanyaan rengkas. Elak pertanyaan berbelit-belit)

DIA:  Spain is wonderful.

SAYA:  Spanish men are wonderful too.

DIA:  (Ketawa) Nope. I don't go for men.

Saya:  I like Grannada. Still in Spain. I hope I'll be there one day.

DIA:  I read about Grannada. Yeah, me too hoping to get there one day. (Dia memandang saya dan senyum). Would we?

Kami berbual hampir 15 mini. Dia risau bapanya belum datang mengambilnya kerana biasanya bapanya yang menunggu dia. Ditelefonnya bapa dia dan jawapan yang diterimanya ialah dia diminta balik sendiri kerana bapanya masih di pejabat. Dia memohon diri dari saya untuk pulang kerana dia tidak mahu sampai ke rumah lebih lewat dari bapanya. 

SAYA: I'll be here at six tomorrow.

DIA:  See you then. (Beberapa langkah setelah dia bergerak saya terdengar suaranya) but I can't promise. 



Buat sementara waktu saya sedang menunggu kebenaran dari Maiko untuk menjadikan kesah saya dan dia di Jepun sebagai sebuah buku berjudul Difficult To Regret. Andainya kebenaran tidak diperolehi maka cita-cita saya untuk membuat buku tidak kesampaian. Saya juga sedang menunggu keizinan darinya untuk meneruskan menulis cerita ini di blog. Andainya tiada kebenaran didapati, cerita ini semestinya berakhir di sini.

Pembaca yang bijak sana, andainya cerita di atas ada mengandungi moral, kongsilah dengan yang lain. 

(This is our blog and the stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and judgmdnt are as good as mine.)


Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat komen yang disiarkan adalah menjadi tanggong-jawab pengulas sendiri.

47 comments:

  1. My pen is blue,
    I love u

    Itu yang kami rakan rakan selalu gunakan semasa di sekolah menengah,
    Sultan Abdul Hamid College.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Student memang begitu tuan creatif.

      Saya suka baca entry yg tersirat: takut atau insaf? Love it.

      Delete
  2. Perbicaeaan manis berbudi bahasa memikat hati

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pernah bekata kat readers. Dah dua kali orang jepun tinggal dgn keluarga kami di shah alam. Mereka memang bersantun.

      Tq paridah.

      Delete
  3. A love story in beautiful way. I love to read anime from Japan especially love story between 2 people who have special characters. There no sex or nudity but the storyline will make me amazed. Keep writing Adam.

    ReplyDelete
  4. A love story in beautiful way. I love to read anime from Japan especially love story between 2 people who have special characters. There no sex or nudity but the storyline will make me amazed. Keep writing Adam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tersentuh with yr words anis. Almost had teardrop. Thanks and i love reading yr entries too.

      Delete
  5. moga cerita ini akan bersambung, seronok membacanya

    ReplyDelete
  6. Saya dah tahu jalan ceritanya..

    Dan berakhirnya expidisi ini..

    Tak perlu habiskan buku ini dah banyak novel di pasaran..

    P.s mrt bawah tanah masih ada ke sogo atau dah tutup? Pusat urut masih tak benarkan org non-oriental masuk ke dalam nikmati servis yg ada?

    ReplyDelete
  7. yg pegang payung tu maiko ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang pegang payung tu bukan dia. Buku tu gambaran je. Tak berani saya upload tanpa izin. Sekurang2nya saya kena jujur dgn diri sendiri. Thanks ain.

      Delete
    2. Dah siap ke laksa penang?

      Delete
    3. Dah siap ke laksa penang?

      Delete
  8. Walaupun cerita saudara merupakan catatan perjalanan tapi dapat menarik pembaca. Ceritanya bersih. Tak ada percintaan. Tak ada tipu menipu. Tak ada bahasa kesat.

    Mengikuti perjalanan saudara menyedarkan kita betapa pentingnya displin. Dari displin kebaikan timbul.

    ReplyDelete
  9. suka baca entry ni dari awal. tak ada unsur lucah tentang dua orang bertemadun. kata2 kiasan yg oleh dipetik untuk pedoman. moralnya, kejujuran dlm bekawan. tidak ambil kesempatan walaupun berdua2 se bilik. saya juga pernah melawat di sana. memang bersih.

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum wbt. Saya pun suka kisah ini kerana ada unsur ketulusan. Saya cadangkan rakan-rakan yang menggemari kisah sedemikian membaca kumpulan cerpen "Kaca di Lantai" terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka 2016. Rakan-rakan akan menemukan kisah cinta yang terkawal dan kisah lain yang membijaksanakan akal budi kita. Untuk mendapatkan maklumat tentang buku itu, rakan-rakan boleh menyorotnya melalui Internet. Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahligai seni,

      Saya sebenarnya bukan penulis. Di entry saya ni bukannya cerpen jauh sekali berupa novel. Saya pun tak tau nak kata aps.

      Itu hanya catatan memgambara saya, kebetulan berkenalan dgn orang jepun. Ketelusan tu timbul sebab catatan tidak di tokok dan ditambah. Itu sebab perbualan saya kekalkan dialog dlm bahasa inggeris. Bimbang kalau diterjemah, maknanya berubah.

      Kesah saya dgn dia dah banyak entri saya muatkan. Tak tahu lah samada mahligai dah baca cerita ini dari awal.

      Thank you.

      Delete
    2. Assalamualaikum wbt.

      Bagus. Sekurang-kurang saudara memaparkan nilai murni dalam "persahabatan". Langkah saudara boleh dianggap sebagai langkah pemula ke arah pembinaan masyarakat pembaca yang matang. Syabas!

      Wassalam.

      Delete
    3. Terima kasih. Saya anggap kata2 tu sebagai pendorong untuk saya menulis. Sebab saya bukan penulis. Itu semua catitan saya je.

      Kalau maiko izinkan, saya teruskan cerita dia. Kalau dia tak izin saya tak sambung. Kena dapat kebenaran, baru kita bermoral.

      Delete
    4. Ya, pendirian saudara tepat. Syabas!

      Delete
  11. Maiko suka music yang macan mana. Bolehkah dia appreciate musik Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang tu saya tak tau.
      Muzik ni univesal. Kan.

      Delete
  12. Bagusnya, seperti baca novel pula walaupun ia sekadar journey..
    Banyak nilai-nilai moral yang diterapkan dalam penulisan ni terutama bila berada di negara orang.

    Semoga ada kesinambungan cerita ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks. Saya tulis tu bukan cerpen atau novel. Tulis apa yg berlaku je. Sebelum ni pun banyak cerita Maiko dgn saya di entry2 yg lepas. Tak tau lah samada ummi dah baca ke tidak.

      I hv bookmarked your entry, yg terkini.

      Delete
  13. Well, I hope she gives you the permission.. I don't wish for it to end here..

    ReplyDelete
    Replies
    1. If no kebenaran, i no sambunglah,
      I sambung dgn dia aje.
      Sat lagi i nak ke blog you.
      I hope dah ada entry baru.

      Delete
  14. begitu rupanya cara lelaki ngorat perempuan 🤔 btw saye suka dgn budaya berbasikal tu. mengurangkan penggunaan minyak dan pencemaran udara. tp kena tgk tempat jugaklah. if mesia ni cam x selamat je rasa & udara pun xberapa bersih. huhue

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. tu test market kat jepun je.

      2. Sebelum kita berbasikal minda rakyat kita kena ubah. Jangan malu berbasikal. Pasarana kena lengkap. Sikap pengguna jalan raya kena ubah. Kurangkan pencermaran. Sediakan kemudahan parking serta displin parking basikal.

      Macam2 lagi lah. Best kan kalau kita berbasikal.

      Delete
    2. Berbasikal ngorat pun senang kan kan.

      Delete
  15. Itu caranya lelaki nak memulakan salam perkenalan ya.. saya suka berbasikal, tapi kalau opis dekat okey laa.. kalau jauh mau seminggu berkampung kat tempat keja baru balik rumah..penat berkayuh kalau ulang alik hari-hari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berbasikal ke tempat kerja di bandar besar kat sini susah sikit. Tempat nak letak basikal pun takada.

      Delete
    2. kalau kat pejabat saya boleh jer parking kat tempat letak motorsikal, tapi tulah tiada siapa yang berbasikal ke pejabat..

      Delete
    3. Eyda, sekarang mana asa orang kita berkayuh ke pejabat. Basikal pun dah tak banyak di bandar.

      Delete
  16. Sekarang mana orang betkayuh ke pejabat. Basikal pun dah tak banyak.

    ReplyDelete
  17. Sekarang mana orang betkayuh ke pejabat. Basikal pun dah tak banyak.

    ReplyDelete
  18. Kalaulah aku terbaca blog ni awal skit,comfirm bini no 2 aku org jepun..haha 01/04/2018 aku pergi harujuku,so dlm train terpandang awek jepun ni..cute comel siot..nk tackle BI fail pulak..haha so,lama gak aku tgk dia..dia perasan,skali dia senyum OMG,very hawai la..last2 train gerak dia bye2 aku..adoi,sayang..rse nk dtg jepun lg cr dia tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai orang kata kes macam ni dah tak ada ada jodoh. Kalau tak diusaha mana nak dapat jodoh. Next time cuba labi bro.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...