Wednesday, 11 March 2020

MASYARAKAT DALAM KALANGAN BINATANG DENGAN MASYARAKAT MANUSIA TAK JAUH BEZA.

Masa kanak2 dulu aku suka masuk hutan. Aku anak kmpong. Satu hari aku terserempak se grombolan gajah keluar dari sungai. Gajah baru lepas mandi.

Berjalan menghala ke grombolan gajah ada sekor babi. Bila nampak aja babi, gajah terus ketepi. Beri laluan untuk babi. Babi lalu sambil sengeh.

Babi tuju kat aku. Dia kata, "Kamu tengoklah gajah tu. Badan ajer besar tpi penakut." Aku tak jawab. Gila ke nak becakap dgn babi.

Aku pergi kat gajah. Aku tanya kenapa gajah takut kat babi. Gajah kata, "Kita bukan takut. Babi tu nak berkawan dgn kita. Sapa nak bekawan dgn dia. Badan kotor. Dah lah sombong, buduh pulak. Selalunya kita biar babi lalu. Sambil lalu tadi pun dia goyang badan. Lumpur kena kita."

Aku nasihat gajah tu, "Binatang memang macam tu. Termasuk manusia. Suka menggangu, pembelot, bergaduh, memfitnah. Badan bersih tpi otak kotor. Daripada bergaduh, bertengkar elok pulaukan mereka."

Gajah kata dlm hati, "Eleh ..... manusia baik sikit dari babi. Sikit aja."

(This is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Video dan gambar dalam tulisan ini jika ada, tiada kaitan dengan cerita. Ianya semata-mata selingan.



5 comments:

  1. memang binatang2 lain dan manusia sekali pun, kena bagi lalua kepada babi
    sebab dia jalan/lari strait tak pandai kona2. Babi kan takde leher.

    ReplyDelete
  2. salam en adam.. lama lah tak bertegur sapa.. pe khabar awak. dah jangan kawan dgn babi ye..

    ReplyDelete
  3. aje babi betoi.... (bile orghang perghak menyumpah). ha! ha! ha!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...