Wednesday, 11 March 2020

MASYARAKAT DALAM KALANGAN BINATANG DENGAN MASYARAKAT MANUSIA TAK JAUH BEZA.

Masa kanak2 dulu aku suka masuk hutan. Aku anak kmpong. Satu hari aku terserempak se grombolan gajah keluar dari sungai. Gajah baru lepas mandi.

Berjalan menghala ke grombolan gajah ada sekor babi. Bila nampak aja babi, gajah terus ketepi. Beri laluan untuk babi. Babi lalu sambil sengeh.

Babi tuju kat aku. Dia kata, "Kamu tengoklah gajah tu. Badan ajer besar tpi penakut." Aku tak jawab. Gila ke nak becakap dgn babi.

Aku pergi kat gajah. Aku tanya kenapa gajah takut kat babi. Gajah kata, "Kita bukan takut. Babi tu nak berkawan dgn kita. Sapa nak bekawan dgn dia. Badan kotor. Dah lah sombong, buduh pulak. Selalunya kita biar babi lalu. Sambil lalu tadi pun dia goyang badan. Lumpur kena kita."

Aku nasihat gajah tu, "Binatang memang macam tu. Termasuk manusia. Suka menggangu, pembelot, bergaduh, memfitnah. Badan bersih tpi otak kotor. Daripada bergaduh, bertengkar elok pulaukan mereka."

Gajah kata dlm hati, "Eleh ..... manusia baik sikit dari babi. Sikit aja."

(This is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Video dan gambar dalam tulisan ini jika ada, tiada kaitan dengan cerita. Ianya semata-mata selingan.



10 comments:

  1. memang binatang2 lain dan manusia sekali pun, kena bagi lalua kepada babi
    sebab dia jalan/lari strait tak pandai kona2. Babi kan takde leher.

    ReplyDelete
  2. salam en adam.. lama lah tak bertegur sapa.. pe khabar awak. dah jangan kawan dgn babi ye..

    ReplyDelete
  3. aje babi betoi.... (bile orghang perghak menyumpah). ha! ha! ha!

    ReplyDelete
  4. Selamat hari,
    Saya orang Filipina, saya ingin melabur dalam perniagaan anda dengan niat baik. Saya mempunyai modal sendiri untuk pelaburan yang menguntungkan. Saya juga memberi pinjaman kepada swasta dan komersial dengan kadar faedah tahunan yang sangat rendah sehingga 3% dalam tempoh pembayaran untuk mana-mana bahagian dunia.

    Adakah anda memerlukan kredit dengan faedah 3% per tahun dari jumlah keseluruhan yang anda perlukan untuk membiayai atau perkongsian 50/50% untuk jangka masa 1 hingga 10 tahun? Saya ingin mengetahui pilihan anda untuk membolehkan kami menjalankan rundingan. Jumlah pembiayaan maksimum adalah $ 100 juta USD.
    Hubungi EMAIL: info@voorhinvestcorp.com
    URL laman web: http://voorhinvestcorp.com/
    WhatsApp: +1 4704068043
    LINE ID: philipvoor
    EMAIL: voorheesphilip@gmail.com
    TERIMA KASIH
    FILIP VOORHEES.

    ReplyDelete
  5. INSTEAD OF GETTING A LOAN,, I GOT SOMETHING NEW
    Get $5,500 USD every day, for six months!

    See how it works

    Do you know you can hack into any ATM machine with a hacked ATM card??
    Make up you mind before applying, straight deal...

    Order for a blank ATM card now and get millions within a week!: contact us
    via email address::{Universalcardshackers@gmail.com}

    We have specially programmed ATM cards that can be use to hack ATM
    machines, the ATM cards can be used to withdraw at the ATM or swipe, at
    stores and POS. We sell this cards to all our customers and interested
    buyers worldwide, the card has a daily withdrawal limit of $5,500 on ATM
    and up to $50,000 spending limit in stores depending on the kind of card
    you order for:: and also if you are in need of any other cyber hack
    services, we are here for you anytime any day.

    Here is our price lists for the ATM CARDS:

    Cards that withdraw $5,500 per day costs $200 USD
    Cards that withdraw $10,000 per day costs $850 USD
    Cards that withdraw $35,000 per day costs $2,200 USD
    Cards that withdraw $50,000 per day costs $5,500 USD
    Cards that withdraw $100,000 per day costs $8,500 USD

    make up your mind before applying, straight deal!!!

    The price include shipping fees and charges, order now: contact us via
    email address:::::: {Universalcardshackers@gmail.com}
    Whatsapp:::::+31687835881
    ®

    ReplyDelete
  6. lama tak baca entry En.Adam.
    Menariklah cerita babi dan gajah dan juga manusia ni.
    ada mesej yang deep.
    apapun, stay healthy.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...