Sunday 7 January 2018

CABIN CREW, PLEASE TAKE YOUR SEATS FOR LANDING


Gadis di bawah, Arlina Anang seorang wanita muda yang gigih mengembangkan perniagaan.

Anak Terengganu yang tidak lokek mengajar kita berbelanja secara berhemah. Ikutilah kesah beliau di entry yang akan datang sekiranya saya dapat kebenaran darinya. Harap-harap begitulah.

Berbalik kepada tajuk entry saya ini, teringat semasa saya berada di Hong Kong selama dua minggu. Setiap malam saya menghabiskan masa duduk di lounge hotel selepas penat berada di pejabat di siang hari sebab tidak tahu hendak ke mana-mana di sana.

Duduk di situ saya hanya minum fresh orange hingga pemuzik habis membuat persembahan. Saya kerap duduk di meja yangsama. 

Pada malam terakhir di sana, saya terlambat dan dapati sudah ada dua gadis duduk di situ. Saya bertanya samada saya boleh bersama mereka se meja. Mereka tidak keberatan. 

Ke dua-dua wanita adalah pembantu penerbangan jarak jauh. Mereka sedang menikmati "Welcome drink" yang disediakan oleh hotel. Sempat juga saya berbual bertanya terutama tentang hal penerbangan.

Ada seketika saya bertanya kenapa penumpang diminta tidak menanggalkan tali pinggang walaupun plane sudah mendarat. Waktu itu plane hanya bergerak menuju ke terminal.

Salah se orang menjawab, "We have strict rules during any flight to keep passengers safe. Some passengers ignore in keeping the seatbelt fastened when the plane has landed."

Saya ulang tanya, "Why do we still have to keep our seatbelt on?"

Se orang lagi menjawab, "When the plane is running on  the ground the pilot may have to hit on brakes at any moment. Putting seatbelts on can avoid accidents ffom taking place especially at the busy airport. With the seatbelts the passengers will be safe on their seats if any sudden slamming of the breaks happens"

Apa yang saya tahu biasanya landasan tu tidak ada gangguan. Saya bertanya lagi, "Does it happen?"

Jawabnya ringkas, "It may happen."

Akan disambung di entry yang akan datang.



(This site is our's and all stories belong to us.  Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©



Semua komen tidak akan dipadam. Sendiri komen harap bertanggungjawab. Video dan gambar dalam tulisan ini semata-mata hiasan.

74 comments:

  1. Informasi menarik. Pendek sangat tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya jangka memang untuk menyambung. Harap tak lupa. Thnks tuan.

      Delete
  2. Jadi...mengawal lagi bagus dari merawat. Segala risiko perlu dititikberatkan demi insan yg dipertanggungjawbkan oleh kita.

    Biar kita di benci,asal niat adalah murni. Tak guna penilaian dan pandangan mereka yang tak tau isi,asal kan kita yakin pandangan Ilahi yang di cari².

    Untuk entry selanjutnya..just wait n see...

    Pasti kamu tak akan menyesal bila mengikuti.

    Trima kaseh dato Adam Ahmad Abdullah Naim������

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you for the comment. Saya setuju bebenor. Jangan lupa komen lagi kntry saya yg seterusnya.

      Delete
    2. macamana boleh lupa komen...ni kisah adik manis kan? so adik manis kene la komen..hahahaha

      Delete
  3. Mengawal lagi bagus dari merawat. Sekurangnya kita ada inisiatif untuk menghindarkan diri dari keburukan. Tapi kadangkala, takdir dan dugaan juga boleh menguasai segalanya. Mungkin, kadangkala apa yang terjadi atas kehendaknya. Sekurang2nya kita ambil la juga langkah untuk keselamatan diri kita dan orang tersayang. Ada baiknya juga diwujudkan garis panduan keselamatan dan undang undang. Daripada ditimpa masalah lebih baik kita mencegahnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepat to Liz. Yg dia suruh pakai tu lebih kuran mencegah kecederan bila plane belanggar di landasan. Thnks.

      Delete
    2. Setuju sangat bila Liz kata mencegah lebih baik. Pepatah orang putih pun kata Prevention is better than cure.

      Delete
  4. Dengar je la.Ada sebab la tu kenapa arahan diberi takkan saja-saja pula kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes. Dia buat tu bersebab. Dia orang lebih tahu kan kan? Saya biasanya turun last. Tak nak berpusu pusu.

      Delete
  5. Replies
    1. Yes. Itu sebab dia beri ingatan. Hihihi. Selalunya masa tu kita lupa.

      Delete
  6. Kak Mirror paling stress bila "dipaksa" pakai seatbelt dan terpaksa duduk tegak2 tak boleh jln mana2 dlm flight. Moga ada ciptaan baru yg tak perlukan semua tu dan kita bebas berlegar walau dlm apa jua kondisi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi. Kak morror, kita boring masa tu sebab pertama plane di landasan. Kedua kita sebok nak turun. Kedua Sebok nak ambik beg. Betul kan?

      Delete
  7. Kalau benda nak jadi, laluan selamat pun boleh jadi tak selamat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Kada and kadar. Yg tu macam yg Aisya kata, memang tak boleh elak. Thnks.

      Delete
  8. Hehehhe... sabar yolah cabin crew tu banyak pula soalan tuan Adam ya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrs A, sebenarnya dia orang memang suka kita bercakap dgn dia. Ada saya tulis di entry yg lepas. Stewardess tubkata kat saya. Saya petik semula kata2 dia. Dia jawab, "Talk to us! We don't bite! We love it when passengers talk to me unless i'm busy. Having a joke or a laugh is great."

      Selama ni kita yg tak tau. Thnks.

      Delete
  9. Agree with the prevention is better than cure. Dalam kereta pun kena pakai seatbelt kann.

    hanisamanina.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam kereta pun ramai yg tak nak pakai. Kan kan. Saya pakai.

      Delete
  10. Mohon maaf kepada rakan blogger yang masih tak dapat masuk ke ruang komen. Memang ada pblm sikit. Sedang berusaha mengatasinya. Tapi saya tak tahu bahagian teknikal blog. Masih mencuba membetulkan nya. Thnks.

    ReplyDelete
  11. Harap maaf rancangan tergendala sebentar. Ehh..boleh pulak saya masuk encik Adam. Hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi. Tapi masih ada yg tak boleh komen. Anis Flaveness is one of them.

      Delete
  12. HMM Betul juga tu malang xberbau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu lah. Mesti bersebab kan dia buat peraturan tu. Kan kan? Thnks Paridah.

      Delete
  13. Itu lah. Mesti bersebab kan dia buat peraturan tu. Kan kan? Thnks Paridah.

    ReplyDelete
  14. Baru tau.. rupanya utk safety walaupun dh landed ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun tak tau sebelum tu mama pp.
      Dula tetanya jugak.

      Delete
  15. Seatbelt kereta pun orang mlas pkai. pdhl itu utk kbaikan kita. huhu.

    Cik Renex xpernah merasa naik flight lagi.hrp2 ade rzki tahun ni. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. aya sentiasa guna talipinggang flm kereta. Jlm kampung pun saya pakai talipinggang.

      Ada rezaki cik renex nnti naik kpl terbang. Amin.

      Thnks.

      Delete
  16. Saya sentiasa guna talipinggang flm kereta. Jlm kampung pun saya pakai talipinggang.

    Ada rezaki cik renex nnti naik kpl terbang. Amin.

    Thnks.

    ReplyDelete
  17. Off topic jap, Bila adam nak ke Jepun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihihi umi, jom. I'll let yuo know bila everything settle. Saya jawab kat sini jugak.

      Delete
  18. WP jarang3 naik kapal terbang jadi tak kisah sangat benda ni.
    Naik kereta pun kadang2 tak pakai tali keledar sebab takde pramugari nak ingatkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha wp. Pakai talinggang keledar sebab pramugari. Pramugari kat rumah tu kan ada.

      Delete
  19. Jadilah manusia yang patuh pada arahan. Mesti ada sebab kenapa peraturan itu dibuat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes WB. Semua arahan bersebab. Saya memang dari dulu ikut arahan tu walaupun masa tu belum tau sebabnya. Biasanya saya orang yg last tanggalkan talipinggang tu.

      Delete
  20. demi keselamatan bersama kan... apa salahnya terima dgn terbuka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes anies, betul tu. Saya ikut je. Senang gitu.tak mau kena sound dgn flight attenden.

      Delete
  21. pakai tali pinggang tu adam, untuk keselamatan u jugak. heee

    adam nak IQ komen blog adam kan? seeee..i can comment here...miss me? haha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya naik kereta pun pakai talipinggang.
      Thank komen ni. Blog saya masih ada orang tak boleh komen. One of them is Flavenz. Yg lain yg tak boleh komen saya tak tau.

      Memang pun miss u. Sebab Iq bertambah cntik.

      Delete
  22. pramugari tu bangsa apa? dari mana? cun tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pramugari tu memang cun. Tau ajelah pramugari, sentiasa nmpak kemas. Walaupun masa tu dia bukan beruniform. Pada saya setiap wanita bila kemas memang cun. Bangsa dia saya rasa mesti China sebab dia dari China Eastern Airline.

      Delete
  23. komen kat sini sbb terbaca komen kt blog sal ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi. Thank you anies. Saya kebetulan nak tau siapa lagi yg tak berjaya komrn blog saya. Masih ramai lagi yg tak berjaya nak komen. Saya pulak tak pandai tentang blog.

      Thanks.

      Delete
  24. Di dunia, Kita ikutlah undang2 dunia utk selamat di dunia...
    Utk selamat di Akhirat, ikutlah undang2 Akhirat yg Allah buat utk Kita ikut saat hidup sementara di dunia...tak gitew en Adam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul tu Azimah. Undang2 dunia kita ikut sebab ada penguatkuasa. Undang2 akhirat, tak ada penguatkuasa di sini.

      Thnks.

      Delete
  25. betulkan yang biasa or biasakan yang betul.

    anda yang mana satu?

    huhuhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada sedikit keliru tapi saya lebih suka pilih biasakan yg betul.

      Betul ke? Kalau ak betul kena biasakan yg betul.

      Delete
    2. kalau kebiasaan yang kita lakukan tu salah, maka kena betulkan.

      tapi kalau dah betul, kena biasakan.

      tu je la kot secara ringkasnya.

      Delete
    3. Hahaha. Bijak bijak. Thnks.

      Delete
  26. Saya kerap terperasaan masih ramai yg tanggalkan talipinggang bila plane touched the ground. Hinggakan FA beri teguran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul. Kebanyakan yg nak cepat turun. Memang kerap ada orang yg macam tu.

      Delete
  27. 1st - Kita perlu ikut arahan ketika berada di dalam plane kerana ianya sudah pasti untuk pastikan keselamatan kita terjamin.
    2nd - GV rasa sedih dan kagum dengan bayi tu yang mempunyai kegigihan yang sangat hebat untuk makan walaupun tiada tangan.Tiada erti putus asa bagi bayi berkenaan. Salute.
    3rd - Cuckoo mmg antara jenama terbaik untuk penapis air di Malaysia. Terbaik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Sepatutnya begitu.
      2. Saya terasa sayu bila tonton video baby tu pertama kali.
      3. Tidak dinafikan produk cuckoo memang terbaik. Tapi Saya bukan pengedar produk cuckoo. Tolong promote. When people are good we help them.
      Thnks GV.

      Delete
  28. Bak kata pepatah sediakan payung sebelum hujan. Ada sebab kenapa passengers kena pakai seatbelt walaupun ketika flight nak landing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin sebelum tu dah pernah belaku kemalangan. Itu sebab flight attendants pastikan kita pakai seatbelt masa tu. Saya sentiasa pakai.

      Delete
  29. owh itu ke reason nya..baru tahu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun baru terfikir tentang lojiknya. Sebab walau pun plain tu di landasan tapi speed dia masih laju. Lebih laju dari kereta. Thnks

      Delete
  30. Replies
    1. Memang betul tu Ein. Malang tak berbau. Thnks.
      E'in, saya kat jepun ni. Bulan Feb baru balik.

      Delete
  31. Hahaha...Baguslah awak ni Adam, pasal seatbelt pun boleh jadi topik perbualan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa nak buat entry tetiba tenangan tu yg timbul. So, saya kayuh je cerita tu.

      Delete
  32. Masa nak buat entry tetiba tenangan tu yg timbul. So, saya kayuh je cerita tu.

    ReplyDelete
  33. sebagai langkah berjaga-jaga kan..kalau apa2 hal berlaku nanti kang dorang juga dipersalahkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Yaya
      Maaf lambat reply sebab ruang komen saya ada masalah. Sedang brusaha membetulkan. Thks.

      Delete
  34. pasang jelah.

    bukan boleh keluarpun..

    tali keselamatan tak sakit pun kalau dipakai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan,
      Maaf lambat reply sebab ruang komen saya ada masalah. Sedang brusaha membetulkan. Thks.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...