Penulis tak perlu akur dengan hujah kamu


Saturday, 24 June 2017

BERJAYAKAH KITA DI RAMADHAN INI MEMBERSIHKAN DIRI DARI MEMILIKI AKHLAK BURUK?


Walau pun mata tidak bertentangan, tangan tidak bersentuhan, diharap tulisan ini berupaya menjadi titi penyambung silatulrahim kita. Selamat hari raya.

Minal Aidzin Wal Faidzin

Tidak terlewat pada saat ini untuk kita mula membersihkan hati dan jiwa serta menamatkan diri dari berdosa sesama manusia. Mengafdalkan diri dengan bermaaf-maafan merupakan sebagai pelengkap Aidil Fitri kita. 

Tidak menjadi satu dosa untuk kita berbaik sangka dengan semua manusia. Mari kita sama-sama mengelak dari menyanjung mereka yang ketagih memandang rendah sesama insan kerana belum tentu lagi kita lebih mulia dari mereka di sisi Allah.

Selepas ini jangan sesekali kita terikut-ikut mempamirkan kebodohan yang luar biasa seperti mereka yang menyangka diri masing-masing hebat.

Selamat hari raya, maaf zahir batin.

Allaahu akbar Allaahu akbar Allaahu akbar.
Laa illaaha illallaahu wallaahu akbar.
Allaahu akbar walillaahil  hamd ..................


 Blog ini sekarang dibuka untuk usahawan beriklan. Sila nyatakan jenis pengiklanan yang di kehendaki di emai; biarlembuyangjadilembu@gmail.com
(This site is our's and all stories belong to us.  Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Kamu komen apa saja yang kamu suka dan komen kamu tidak akan dipadam kerana sendiri komen sendiri pikul.

Video dan gambar dalam tulisan ini semata-mata hiasan.

Wednesday, 21 June 2017

HANYA PENJAGA GOL SAHAJA YANG MENUTUP AURAT




Dalam sosial media bermacam-macam ada. Ada penasihat tentang agama. Ada penasihat perniagaan. Ada penasihat tentang pergaulan, penasihat rumah tangga dan lain-lain penasihat lagi.

Ada juga yang suka berfalsafah dan bagi saya falsafah dianggap sebagai satu bentuk nasihat.

Boleh dikatakan macam-macam ada dan semuanya ada. Kita pun bukannya kenal penasihat itu semua. Entah-entah penasihat tu semuanya dua kali lima dengan kita. Tak boleh pakai punya.

Saya tertarik dengan satu tulisan tapi di mana saya bacanya saya sudah lupa. Dia berkata punca rogol disebabkan wanita yang tidak menutup aurat. Aduh, singkatnya fikiran dia. Bukankah rogol itu berpunca dari minda haiwan yang ada pada pelaku. Si perogol menggunakan kesempatan merogol tidak kira sama ada wanita itu menutup aurat atau tidak.

Tidakkah perbuatan itu telah dirancang sebelumnya? Jika betul, adakah dia merancang melakukan ke atas wanita yang tidak menutup aurat sahaja.

Jika dia tidak bersetuju dengan saya tentang ini tidak mengapa tapi saya tetap mengatakan puncanya dari lelaki yang telah hilang beberapa sekerw di otak dan wanita bukan penyebabnya kerana wanita ialah objek dalam kejadian itu.

Mesege yang disampaikannya tidak membuka fikiran saya bahkan menunjukkan kedangkalan mindanya walaupun jika dia se orang ahli agama. Di situ menampakkan seolah-olah wanitalah yang menjadi punca keganasan lelaki.

Adakah itu merupakan satu kempen baginya mengajak wanita Islam supaya menutup aurat tetapi tidakkah ada cara lain untuk mengajaknya. Alangkah baiknya jika wanita kita dinasihat untuk memperkasakan diri mengharungi pancaroba duniawi dan tidak juga lupa mengajak mereka mematuhi semua ajaran Islam kerana imbuhannya akan diberi Allah semasa kita semua di sana.

Memertabatkan wanita-wanita kita adalah lebih afdal dari menuduh mereka sebagai punca kejahatan lelaki.

Wahai wanita-wanita Islam saudaraku, tutuplah aurat sekelian kerana Allah dan jangan sesekali berniat menutupnya kerana tujuan berfeshen. Berfesyen tidak salah kerana niat menutup aurat.


Blog ini menawarkan usahawan untuk beriklan di sini. Nyatakan jenis pengiklanan yang di kehendaki di email:  biarlembuyangjadilembu@gmail.com

(This site is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Kamu komen apa saja yang kamu suka dan komen kamu tidak akan dipadam kerana sendiri komen sendiri pikul.

Video dan gambar dalam tulisan ini semata-mata hiasan.




Friday, 16 June 2017

SEKIRANYA KAMU BOLEH MEMBACA ENTRY INI, BERTERIMA KASIHLAH KEPADA GURU KAMU


Andainya guru tidak mengajar, sudah pasti kamu tidak tahu maksud gambar di atas.

Saya pernah menjadi se orang guru tetapi saya tidak meneruskan kerjaya guru sebab saya sedar saya tidak mampu untuk menjadi guru sejati kerana keiklasan mengajar terlalu kurang pada diri saya waktu itu.

Berhenti adalah tindakan yang tepat bagi saya supaya guru lain boleh membangunkan minda pelajar. Saya juga sedar untuk menjadi guru jangan sesekali berniat untuk menjadikan anak murid kita bijaksana. Sekiranya berniat demikian kita nanti mula rasa marah bila dapati anak murid tidak sebijak seperti yang kita harapkan.

Terjerit-jerit di dalan klas boleh menyebabkan anak murid dan kita hilang fokus.

Apa yang penting ialah kita menyampaikan ilmu dengan iklas, sempurna dan jujur sambil menikmati gaji yang setanding supaya keikhlasan mengajar dengan cara makan gaji tidak hilang.

I strongly believe that a teacher should give students something to take home to think about besides homework. (Gambar hiasan)

Bukan menjadi masalah kita andainya anak murid tidak menjadi bijak. Samada murid yang diajar itu menjadi bijak atau tidak itu bukan tanggongjawab kita 100%.  Juga bukan masalah kita se ratus peratus. Ramai ibubapa terlupa yang mereka juga ada peranan menjadikan anak mereka bijak.

Yang penting gaji yang diterima dengan cara mengajar mestilah dilakukan kerana Allah dan sambil itu kita berdoa agar mereka bersungguh-sungguh ingin belajar untuk menerima pelajaran sebaik mungkin.

Sebaik sahaja kita mengajar, pastikan mereka diajar dengan betul kerana di sekolah mungkin murid-murid tidak berani bertanya kalau ada pun mungkin juga cikgu-cikgu tidak tahu cara menjawab dengan penuh keyakinan. Di sini menyebabkan tidak ujudnya "inquiry mind" dalam masyarakat kita.

Kepada guru-guru yang sedang mengajar, carilah keiklasan mengajar dan bukannya mengajar kerana gaji atau kerana tekanan dari mana-mana pehak untuk kepentingan mereka.

Sambil kita mengajar ingatlah kita pun bukan dilahir terus menjadi pandai.



(This site is our's and all stories belong to us.  Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Kamu komen apa saja yang kamu suka dan komen kamu tidak akan dipadam kerana sendiri komen sendiri pikul.

Video dan gambar dalam tulisan ini semata-mata hiasan.

Thursday, 15 June 2017

UNTUK MEREKA YANG SUKA KELAINAN



Tadi saya berkobar-kobar untuk update entry baru tapi tiba-tiba mata mengantuk. Bila mengantuk otak mula lemau. Bila otak lemau saya dah tak boleh berfikir, jadi untuk tidak membatalkan niat menulis, saya copy and paste tulisan saya yang telah saya pos ke Facebook sebentar tadi.


(This site is our's and all stories belong to us.  Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Kamu komen apa saja yang kamu suka dan komen kamu tidak akan dipadam kerana sendiri komen sendiri pikul.

Video dan gambar dalam tulisan ini semata-mata hiasan.


Wednesday, 14 June 2017

TIDAK SALAH KALAU MEMBANTU USAHAWAN MUDA YANG JUJUR DAN GIGIH


Minggu lepas saya beli penapis air diimprt dari Korea, buatan Cuckoo. Mula2 rasa macam membazir tapi bila dah guna baru tau. Lagi pun bayarannya RM 60 se bulan.

Saya bukannya menyombong dgn RM 60 tapi kalau difikirkan, RM 60 sekarang mananya besar. Pergi pasar pun tak cukup RM 60 sehari.

Se kali berbuka dgn keluarga kat luar pun tak cukup RM 60. Kalau berbuka kat hotel tak berani saya.

Penapis air yg saya beli ni ada tiga suhu pilihan: panas, suam dgn sejuk. Senang. Nak buat kopi tadah je bila2 masa. Nak buat sirap tadah je. Nak makan pill, tadah je.

Berbaloi jugak beli sebab air dia ditapis bersih. Sebelum ada penapis air ni saya tak tau yg dalam air mungkin ada keladak, klorin, bakteria, raucun serangga atau racun tumbuhan, kuman, karat.  Entah apa2 lagi yg ada.

Saya pentingkan kesihatan keluarga, so RM 60 dikira berbaloi. Lagi pun servis berjadual percuma dalam tempoh pembelian. Lepas tu penapis air menjadi hak kita. Nak servis ke tak nak servis terpulang pada kita.

Janganlah tanya saya beli kat mana, kat bawah ni ada bisnes kad pembekal tu. Saya ni sebenarnya bukan mengiklan, cuma saya kongsi ni semata-mata untuk orang yg berminat menjaga kesihatan keluarga kerana bekalan dan pemasangan dibuat di seluruh negara.

Siapa yg beli ni, kita geng.

Cinderella Cockoo


(This site is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Kamu komen apa saja yang kamu suka dan komen kamu tidak akan dipadam dan sendiri komen sendiri pikul.

Video dan gambar dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita, ianya semata-mata hiburan.

Saturday, 10 June 2017

ZIARAH MENGZIARAHLAH DI HARI RAYA



Assalamulaikum,

Sementara saya mencari kelapangan untuk menulis semula di blog seperti biasa, kat atas ini saya kongsikan apa yang telah saya kongsi di Facebook pada Jun 11, 2017. 

That's all for today. Thanks.

Entry sebelumnya: Hidup Ini Macam Naik Basikal.
Kegigihan se orang wanita berniaga (Klik)


(This site is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Kamu komen apa saja yang kamu suka dan komen kamu tidak akan dipadam dan sendiri komen sendiri pikul.

Video dan gambar dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita, ianya semata-mata hiburan.


Thursday, 8 June 2017

HIDUP NI MACAM NAIK BASIKAL.  MOVING FORWARD IS WHAT YOU HAVE TO DO



Assalamulaikum, 

Bertabahlah  dalam beribadah. I thought of sharing my idea about 'puasa' but i believe there are plenty of entries about it has been written by other bloggers. So, what shall i write this time?

This time? Yes, time. I write a bit about time. 

If you waste time, you waste life. Time is ticking, don’t waste your life.  Do things that truly matter you. (my statements are really true and not just an impressive way to attract you). 

Move if possible and change what you can, accept what you cannot. This may sound discouraging, but it’s actually liberating. Since you can’t control everything, working on the right things is all you have to do.

We are in the real world, not a fantasy island and not in Pak Pandir's world and Lebai Malang's. Kesian Pak Lebai. The real world is far from ideal. Be bold and be practical.

You could be heavily disadvantaged. You could be born in a poor family or born with some disabilities. Maybe your hard-earned RM has gone but don’t ever give up. Be resilient and never forget keep moving.

Leave them if you find the relationship bears no favours. It's hard to give up the being together with them but moving on is the best choice.

Maybe came a time when you realize that moving on was pointless. So, avoid the routes you have taken earlier and find a new and better route then. Don't blame anyone of your failure.

Blaming kills. Blaming doesn’t solve anything. Instead, you become bitter and get killed from the inside. Let's see time in a way that most people can't. 

Entry sebelumny: Susah Ke Nak Memilih?


(This site is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Kamu komen apa saja yang kamu suka dan komen kamu tidak akan dipadam dan sendiri komen sendiri pikul.

Video dan gambar dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita, ianya semata-mata hiburan.


Wednesday, 7 June 2017

SUSAH KE NAK MEILIH?



Salam Ramadhan,

I do not easily accept friends' request on social media. The same way I did when buying things for my ex.

I didn't simply buy all the bra in the store for her. I chose carefully looking the price for each before buying one and it's the same way I pick a friend by looking into his personality before adding him as my friend.

I simply didn't buy all the bra and panties in the store for her. I chose slowly and carefully looking the price for each before buying and it's the same way I choose my friends, by looking into their personalities before taking any as a friend. 

Sekian, bulan puasa tak boleh tulis panjang-panjang.

p/s, every lady wears bra but nobody sees its shape and colour and yet it's still difficult for all of them to decide which bra should be worn on that day. This isn't a joke, it's reality.

Entry sebelum nya: Hulurlah Bantuan Kepada Anak2

(This site is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

She's cute

Kamu komen apa saja yang kamu suka dan komen kamu tidak akan dipadam dan sendiri komen sendiri pikul.

Video dan gambar dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita, ianya semata-mata hiburan.

Friday, 2 June 2017

HULURLAH BANTUAN KEPADA ANAK-ANAK YANG MEMERLUKAN MELALUI PROGREM UNICEF MALAYSIA 



Gambar dipinjam dari gerup watsap (X-BNM Melaka)


Di bulan puasa ini saya tidak hendak menulis panjang sebab di siang hari pembaca lapar. Bila malam pula pembaca mengantuk.

Sekarang waktu cuti sekolah. Jangan kita biarkan anak-anak berkeliaran tanpa sebab. Mereka tanggongan ibu dan bapa dalam semua hal dan didiklah mereka dengan cara kita. Mendidik anak sebenarnya satu tugas yang bukan sahaja mulia bahkan menghiburkan.

Alam keibubapaan merupakan zaman yang manis dan menjadi pusat kehidupan alam anak-anak. Jika mereka dididik dengan betul anak-anak akan menyayangi kita dengan sangat mendalam.

Semasa anak-anak masih kecil mereka mengamit kita untuk bermain bersama, bergurau dan lain-lain yang kita merasa terhibur bila kita dapati mereka gembira.

Semasa bermain dengan mereka yang masih kecil, mereka kadang-kadang memberi kebenaran kepada kita untuk kita menjadi bodoh di hadapan mereka. Itu suatu suasana yang paling manis bagi ibubapa.

Anak-anak juga memberi kebenaran untuk dicintai tanpa batasan. Mereka menghargai cinta ibubapa yang menyebabkan hubungan yang dibina antara anak dan ibubapa tidak ternilai.

Pastikan makanan, pakaian, keselamatan, pelajaran dan lain-lain ada pada mereka dan tidak lupa juga tentang kesihatan mereka.

Walau apa pun keadaan anak-anak adalah anugerah dari NYA.


This site is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Kamu komen apa saja yang kamu suka dan komen kamu tidak akan dipadam. Ingat, sendiri komen sendiri pikul.

Video dan gambar dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita, ianya semata-mata hiburan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...