Sunday 17 December 2017

DI MANAKAH KITA SEBELUM INI - SEMATA-MATA UNTUK RENUNGAN


Sahabat yang berada jauh di mata: Asrina Zul Hasri

Adakah kamu menyeksa keluarga kamu? 

Jawapannya sudah tentu tidak kerana setiap orang tentu sayangkan keluarga masing-masing. Sebaliknya keluarga sendiri yang mungkin merasa mendapat kurang perhatian apabila mereka dapati ibu dan bapa banyak menghabiskan masa mereka di tempat kerja.

Ramai di antara kita berbuat demikian kerana mengharapkan perkerjaan dapat menambahbaik mutu kehidupan kita.

Kita berpendapat, "Aku memerlukan lebih Ringgit Malaysia untuk menyelenggara keluarga. Aku tidak sanggup berhutang untuk menyediakan makanan, pakaian, tempat tinggal, kesihatan serta pelajaran anak-anak setakat mana yang mereka mampu pergi."

Niat kita memang semua benar. Kita berkerja keras untuk mengumpul wang bagi tujuan di atas tetapi kita masih  tetap berhutang.  Kita berhutang dengan mereka.

Apakah hutang kita? Kita berhutang masa berharga dari mereka - the biggest debt of all - a lack of quality time with them.

Apabila nanti kita terlantar di katil pada hari-hari akhir kita, berapa banyak duit yang kita kumpul tidak kita indah lagi. Pada waktu itu kita dikelilingi oleh ahli keluarga yang kita tahu mereka hanya dapat menikmati sedikit masa bersama sebelum ini.

Pada waktu itu ingatan kita hanyalah tentang penyesalan kerana tidak pernah ingin berusaha untuk bersama-sama menggunakan masa terluang semasa kita sihat sebelum ini.



(This site is our's and all stories belong to us.  Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Semua komen tidak akan dipadam. Sendiri komen harap bertanggungjawab. Video dan gambar dalam tulisan ini semata-mata hiasan.

18 comments:

  1. jmput ke sni

    http://www.raydahalhabsyi.com/2017/11/comeback-giveaway-by-raydah-alhabsyi.html

    ReplyDelete
  2. aduhaiii betul tu...hutang dalam erti kata yang sebenarnya...lagi payah nak menebusnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul tu Linda. Tak boleh nak dinafikan lagi. Thank you

      Delete
  3. Well, some people just want to provide the best for the sake of their family till they forget the essential of true happiness in family itself..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, yes Flavnesz. I remember the words from Mahatma Gandhi: Happiness is when what you think, what you say, and what you do are in harmony.

      Thnks.

      Delete
  4. Harap2 Asrina Zul Hasri tak begitu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihihihihi. Wp, kata2 kita memang doa. So, biar saya meng-aminkannya. Amin amin amin.

      Delete
  5. Berserahlah kpd Allah Insya Allah Ada yg menjaga kita

    ReplyDelete
  6. sesalan yg paling tinggi - tidak luangkan masa menyembahNya kerana sibuk bekerja...ingat 5 perkara sebelum datang 5 perkara..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ambillah peluang yang lima;

      Masa muda sebelum datang masa tua;
      Sihat sebelum sakit;
      Kaya sebelum fakir;
      Hidup sebelum mati;
      Masa lapang sebelum datang sibuk.

      Thank you Nohas.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...