Monday, 29 April 2019

BLOG NI MASIH BELUM PULIH SEPENUHNYA

Sabtu lepas aku ngeteh kat warong kopi. Masa tu datang sorang ibu tua menjaja keropok. Aku tak beli. Dia terus beredar.

Aku perhatikan dia dri belakang. Timbul hiba kat hati.

Aku pergi kat dia. Keropok dia dah tinggal lima peket. Aku beli semua keropok. Lepas aku bayar aku pulangkan semua kropok tu kat dia.

Aku kata, "Saya masih ada kropok kat umah. Makcik ambik kropok semua ni. Makcik jual semula. Duit yg orang bayar klak, makcik ambiklah. Duit tu duit makcik sebab makcik yg berjaja."

Terus aku tinggalkan dia. Sambil hati aku berkata, "Elok tu Adam. Usah tunggu kaya baru nak bersedekah. Sepatutnya dari dulu kmu dah buat macm ni kerana bersedekah meluaskan pintu rezeki."

Alhamdulillah, aku sedar sekarang. Sedekah merupakan harta aku yang sesungguhnya. TAMAT

19 comments:

  1. hai sy dtg singgah https://azraalyana.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Sedekah lah waktu kamu miskin untuk kaya..
    Sedekah lah waktu kamu kaya untuk KAYA Raya..

    Tetapi bersedekahlah di tempat yang betul, cara yang betul Dan kepada yang betul..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada orang bersedekah dgn tujuan cari nama. Ada yg bersedekah untuk dapat undi tpi hasil dari duit curi.

      Delete
  3. betul tu, itu cara kita bersedekah... kdg bkn nk beli sgt pun tp lbh pada kesian kn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam2 cara kita boleh bersedekah. Janji niat kita iklas

      Delete
  4. Replies
    1. Saya dah lama tak tulis kat sini sebab blog saya kena hek. Skrang baru boleh itu pun belum elok betul. Thnks tuan

      Delete
  5. Saya dah lama tak tulis kat sini sebab blog saya kena hek. Sekarang baru ok, itu pun belum pulih sepenuhnya. Thank u tuan

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah.. Tak perlu kaya utk bersedaekah. Semakin Rasa sempit semakin rajinlah bersededekah insya allah lapang jiwa Kita .. rindu nak baca tulisan adam Kat sini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you mamapp. Blog saya kena hek. Tak boleh bukak. Batu2 ni ok. Itu pun blum pulih sepenuhnya.

      Delete
  7. Betul tu...yang kita sedekah tu yang kekal bukan yang ratus ribu kita simpan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dulu jarang sedekah melainkan betul kesian pada waktu tu. Sekarang saya cuba bersedrkah setakat yg mampu. Thnks Mala.

      Delete
  8. Replies
    1. Tidak jugak. Sebab dulu tak pernah beli pun. Tetiba kli ni saya beli.

      Delete
  9. Tidak jugak. Sebab dulu penjual macam ni saya tidak pernah beli produk mereka. Ni first time beli.

    ReplyDelete
  10. Amal jariah sebagai pelaboran saham kita di sana nanti

    ReplyDelete
  11. Sedekah sahaja apa yang patut

    ReplyDelete
  12. Sedwkah rm1 insyallah 1 hari dpt balik rm10

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...