Saturday, 19 August 2017

TERSENTUH KERANA SE BUAH VIDEO


Gambar hiasan dipetik dari Google dan tiada kaitan dengan entry atau pembaca. 

Kita semua mewah dengan makanan. Ada yang hingga tidak ada keberanian untuk makan dan yang berlebihan pula disumbatnya ke Facebook. Tahukah kamu masih ada orang yang berlapar sekarang? Dapatkah makanan yang kita saji di Facebook membantu mereka yang kelaparan?

Mereka yang berlapar ini biasanya tidak berharta tetapi harta bukanlah merupakan kekayaan yang sebenar. Kawan ramai juga bukannya menggambarkan kesetian dan kuasa juga bukannya merupakan satu kekalan. 

Miskin sebenar ialah mereka yang kedekut untuk berkongsi walaupun terdapat yang berlebihan padanya. Mereka miskin jiwa. Kehebatan manusia bukanya terletak pada harta atau kuasa tetapi melalui sikap murni yang tersemat di hati. 

Kaya ialah mereka yang memiliki hati yang ada niat untuk membantu. We are not rich by what we possess but by what we give.

It is not an uncommon issue when most of us don't have food for a day but what about the lady in the video below who has no food at all to eat. She is 84 years old. Watch it if you have not seen this video before.


This's what we called blogger

Menjadi kaya bukannya satu perkara yang tidak bererti. Harta merupakan nikmat yang diberi oleh Allah dan alangkah baiknya jika harta kurniaan NYA diguna untuk kebaikan manusia. Dari itu jangan kita terasa segan dan silu untuk menambah lagi sedikit harta sebaiknya bukan dengan cara yang tidak bermoral.

Kekayaan merupakan satu alat yang menguji pemiliknya dengan cara yang tidak disedari. Harta boleh mengubah sikap pemiliknya jika dibiarkan hartanya menjadi MASTER. Jangan kita kayakan diri tetapi kita membiarkan kemisikinan jiwa. Matangkanlah serta waraskan diri kerana kematangan dan kewarasan kedua-duanya mempunyai nilai emas.

Carilah harta semampu yang terdaya tetapi perlu diingat, kekayaan yang sebenarnya berada di jiwa kerana kekayaan jiwa merupakan kekayaan sejagat

Entry sebelum ini: Duri Semalu Pertama Sudah Muncul

Blog ini memperlawa usahawan untuk beriklan di sini. Nyatakan jenis iklan yang di kehendaki di email:  biarlembuyangjadilembu@gmail.com


(This site is our's and all stories belong to us.  Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Sebarang komen tidak akan dipadam. Sendiri komen sendiri tanggung. Video dan gambar dalam tulisan ini semata-mata hiasan.

26 comments:

  1. Replies
    1. ehhh,
      tadi ada yg kata tak boleh.
      saya pun test tadi tak boleh.
      thnks.

      Delete
    2. terima kasih kerana membantu.

      Delete
    3. Assalamualaikum wr wb. Saya Sangat berterimah kasih kepada KI RONGGO LAWE
      berkat semua bantuan yg diberikan saya sdh buka usaha dan memiliki
      beberapa Restoran ternama di Surabaya ”Saya dulu seperti
      orang gila, bahkan hendak bunuh diri, usaha saya ditipu sahabat karib
      dan membawa lari semua uang saya. Saya pun harus menanggung hutang
      supplier dari usaha kontraktor yang dibawa lari teman saya. Kesana
      kemari minta bantuan gak ada yang nolong. Bahkan saya sudah keliling
      Indonesia untuk mendapatkan atau mencari pinjaman dan dana gaib, tapi
      untung di ujung keputus asa’an saya bertemu dgn KI RONGGO LAWE yang
      dikenalkan oleh adik ipar saya, akhirnya bliau menawarkan bantuan Dana
      Gaib tanpa tumbal/resiko diawal ataupun akhir dan dari golongan
      putih.setelah persyaratanya dilengkapi dan ritual selesai, MENGEJUTKAN
      !!!, saya mendapatkan dana gaib sebesar 700jt dihadapan saya.
      kalau mau seperti saya hubungi KI RONGGO LAWE Tlp/Sms : 0853-1403-1099, atau KLIK DISINI
      solusi tepat salam sukses.



      INILAH JENIS MACAM PESUGIHAN DAN BOCORAN TOGEL 2D 3D 4D 5D 6D.....


      >PESUGIHAN TUYUL| PELARIS USAHA
      >PESUGIHAN UANG GAIB
      >PESUGIHAN JIN KHODAM
      >PESUGIHAN ASMA
      >PESUGIHAN UANG SEPASANG
      >PESUGIHAN UANG BALIK
      >PESUGIHAN JUAL JANIN
      >PESUGIHAN PUTIH TAMPA TUMBAL
      >PESUGIHAN NIKAH JIN
      >PELARISAN DAGANG

      Delete
  2. yg antor gambor masakan kat fb tu semata mata untuk kepuasan je.

    ReplyDelete
  3. Lorrr Adam, mentang2 le akak up entri makanan kt blog, terus ada entri ni, benci tau... 🤔🤔🤔

    Entri td dah padam erkkkk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umi, banyak saya baca tentang kelaparan. Banyak video pun saya tonton. Ada satu ketika terasa nak nangis bila baca tu semua. Di sini lah saya bandingkan mereka dengan kita. Kita kaya dgn makanan. Di bulan puasa makanan terbuang banyak.

      Pasal makanan yg kat fb tu saya mengambarkan selain kita banyak makanan kita juga ada bermacam macam jenis. Terlalu banyak makanan hingga tak tau nak kasi siapa. Itu maksud saya tanpa menyentuh sapa2 pun.

      Entry yg lepas saya peram dulu umi. Nak edit gambar tak sesuai then baru publish again. Sensivity pembaca perlu saya jaga. Thanks kak umi.

      Delete
  4. Food wasted banyak berlaku. Banyak makanan yang berlebihan dibuang macam tu je. Kan lagi elok kalau makanan berlebihan tu disedekahkan kepada gelandangan atau orang miskin. Sebak tengok nenek dalam video tu, itu la yang terjadi pada zaman sekarang, yang kaya makin kaya, yang miskin makin miskin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Liza semasa di Hong Kong waktu tengah hari saya duduk se meja makan dgn mat saleh. Kita sama2 berkursus pada masa tu. Hari yg kedua dia beri tau saya supaya tidak order makanan berlebihan. Kata dia lagi walaupun makanan tu saya bayar tapi membazir makanan tu perbuatan keji.
      Kawan saya di osaka juga pernah kata macam tu kat saya.

      Delete
  5. Mudah kata sedekah tapi kita selalu kedekut untuk melakukannya. Kita selalu sedar tapi tak pernah insaf. Sebab tu walau mata celik tapi hati kita buta. Sifat ni lazim ada pada diri kita termasuklah saya. Tapi syukur kesedaran tu datang dari banyak arah dan punca. Tak miskin pun setakat nak sedekah makanan. Arwah abang saya selalu cakap kalau nak kongsi makan tak perlu nanti lauk penuh meja. Kalau nak bagi pinjam duit tak perlu ada terma & syarat.Bagi saja. Boleh gitu? Memang dulu2 saya cukup tak boleh hadap ayat dia ni tapi bila dia meninggal baru saya sedar. Abang saya ni miskin harta tapi kaya jiwa & bahasa. Orang cakap duk dalam kerongkong pun dia luah bagi. Harap setiap dari kita punyai jiwa & kesedaran yang tinggi dalam bab sedekah & perkongsian ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abang mala hati dia mulia sungguh. Memang ada orang macam tu tapi tak tau dalam se juta baru ada berapa orang je. Mungkin seorang.

      Kat kampung saya dulu ada se orang. Tapi di sedekah buah2han. Kat dusun dia, dusun pusaka, bila musim buah, siapa2 datang ke situ dia bekalkan untuk bawa balik. Dia pun bukan orang kaya. Hati dia baik.

      Delete
    2. Abang saya tak sempurna mana. Orang kampung tapi dia suka berlajar ilmu agama dari ustaz2. Seingat saya kami sekeluarga anti konsep sedekahnya tu. Selalu cakap tok guru mana lah dia berlajar ni. Dah berpuluh tahun baru sedar rupanya selama ni konsep sedekah kami yang silap sebab tak mendalami hukum dengan mendalam.

      Delete
    3. Biasalah Mala. Orang macam dia yang baik. Jutawaan yg lain duit melimpah tapi hati jutawaan tak serupa macam hati abang Mala.

      Saya sendiri kadang2 tak iklas bersedekah sebab tertanya tanya tentang status peminta sedekah. Terutama tentang pengemis yg bergerak dari meja ke meja di kedai makan.

      Delete
  6. Orang kita sekarang mengukur kekayaan dari segi harta benda .
    maka berlumba2lah mereka mengejar harta benda yang tak boleh dibawak mati tu.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Yg sentiasa mengejar harta tu mereka tak pernah rasa puas dgn harta yg ada. Makin bertambah harta makin berubah sifat kelakuan dia. Kelakuan yg berubah tu yg dibawak hingga ke mati.

      Delete
  7. Yg sentiasa mengejar harta tu mereka tak pernah rasa puas dgn harta yg ada. Makin bertambah harta makin berubah sifat kelakuan dia. Kelakuan yg berubah tu yg dibawak hingga ke mati.

    ReplyDelete
  8. Tiada kaya dan tiada harta.
    Tidak lah pula berlapar dahaga
    Hidup dengan apa yang ada

    Video: Dikawasan Himalayas mungkin masih ramai yang susah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Video tu milik that girl. She's a blogger and traveller.

      Delete
  9. saya suka orang yang selalu sedekah makanan dengan orang lain...sedekah itu amalan yang mulia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedekah makanan ni saya rasa dah kurang orang amalkan. Sedangkan perbuatan tu satu perkara baik.

      Semasa saya kanak kanak dulu, bila bulan puasa jiran bersedekah makanan. Sekarang saya tak nampak lagi jiran bersedekah makanan walaupun di luar bulan puasa.

      Delete
  10. Semoga kita sentiasa wasatiah Dan jgn berlebih2 Dalam APA jua perbuatan. Huhuu mama selalu gak update gambo makanan

    ReplyDelete
    Replies
    1. update gambar makan no hal mama. iitu yang maksud saya kita kaya dengan makanan sedangkan ramai di luar sana yg berlapar. tengoklah di somalia. bila tengok video tu, rasa sedih jugak. mungkin mama pun dak kerap tonton tentang kemiskinan di somalia.

      Delete
  11. Do you need free Twitter Followers?
    Did you know that you can get them AUTOMATICALLY AND ABSOLUTELY FOR FREE by registering on Like 4 Like?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...