Sunday 5 November 2017

TIDAK SEMPAT SAYA BERSAHABAT DENGAN SE EKOR SEMUT YANG TIDAK PERNAH DAPAT PENYAKIT KENCING MANIS


Sahabat saya: Asyall Enaa

Yesterday I saw sekor semut in the parit depan rumah. Parit tu cuma kurang tiga kaki lebar.  Saya keluarkan dia and suddenly the ant said something.

"Thank you for selamatkan aku from this Terusan Panama."

Saya tanya dia kenapa dia ada dalam Terusan Panama. That semut said dia terjatuh semasa menyelamatkan diri dari burung. Saya tanya lagi, "Why didn't you run away from Terusan Panama?"

Semut tu jawab,"Semut can't run. We all merangkak." Selamba sungguh dia jawab.

Saya rasa seronok pulak bercakap dengan semut. Dia boleh bertutur dalam dua bahasa. Saya ingin tau lagi cerita dia. Saya kata semut suka makan yang manis-manis kenapa semut tak dpt penyakit kencing manis.

Kata dia manusia jahat itu sebab dapat macam-macam penyakit.

Saya minta dia buktikan manusia jahat. "Manusia suka kencing kawan," katanya. Saya minta dia beri contoh yang lain.

"Manusia ingat dia malaikat. Manusia menghina manusia lain. Manusia kalau jumpa aku dia pijaknya. Kalau jumpa banyak semut macam aku dia spray dgn gas. Bila jumpa sarang aku dia bakar."

Saya beri tau semut itu yang saya ni ingin jadi se ekor semut untuk membuktikan yang tidak semua manusia jahat.

"Jangan, kalau jadi semut kamu tak boleh berguling-guling," jawabnya.

Hello readers. Demikian cerita saya bercakap dengan se ekor semut. I thank you for reading this nonsense but there are plenty of sense in nonsense sometimes. It's only if you wish to look for them.


I miss my mama

Blog ini memperlawa usahawan untuk beriklan. Nyatakan jenis iklan yang di kehendaki di email:  biarlembuyangjadilembu@gmail.com

Entry saya di Facebook sebelum ini. (Klik) Nak cuti ke tak nak cuti.

(This site is our's and all stories belong to us.  Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Semua komen tidak akan dipadam. Sendiri komen sendiri bertanggongjawab. Video dan gambar dalam tulisan ini semata-mata hiasan.



67 comments:

  1. Replies
    1. terpulang pada yg faham.
      mungkin ada yg ingat semata mata cerita karut,

      Delete
  2. Sebenarnya semua semut tak panjang umur macam kita sebab kena penyakit kencing manis tu.
    Saje deme segan nak mengaku.
    Tak caya cuba tanye si Asyall Enna tu

    ReplyDelete
    Replies

    1. Hihihihi,
      nanti saya tanya dia.
      bimbang dia tak tau sebab dia tak kenal semut.
      terima kasih WP.

      Delete
  3. Carilah yang tersirat di sebalik yang tersurat...itu pun jika kamu punya fikiran yang tidak berselirat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. otak saya bukan setakat berselirat ni.
      Dah tak boleh nak sumbat lagi dgn benda yg tersurat.

      Thanks kakcik Nur sudi jengok sini.

      Delete
  4. Penulisan ni buat saya banyak berfikir.
    Saya harap saya boleh jumpa semut tu dan tanya kenapa semut suka gigit manusia padahal kita tak ada niat jahat pun kat semut tu ?.... cer jawab. Hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.
      Kalau saya jumpa oun semyt saya dah tak kenal semut yg mna satu. Semua serupa. Bimbang tertanya semua lain.

      Delete
  5. Semut ni macam telah lalui banyak benda bersama manusia. Mungkin kata kata dia atas pemerhatian dia. Nasib baik encik Adam selamatkan dia dari terusan panama. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Liz, you tengok semut tu. Dia tau kat dunia ni ada terusan panama. Cuma dia salah terusan je. hihihi

      Delete
    2. Ala semut tu feeling jatuh Terusan Panama lettew walhal jatuh dalam parit depan rumah jew..

      Delete
    3. Hahaha.
      Itulah. Dia ingat tu Panama.

      Delete
  6. Wahai semut kenapa selalu kamu tresspass masuk ke balang gula manusia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti saya tanya semut tu.
      Kalau dia jawab nanti i inform you.

      Delete
  7. Manusia suka kencing manusia yang lain. Manusia ada perasaan dengki yang kuat terhadap orang lain. itu sebab manusia menjadi jahat terhadap orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kata tuan. Itu yg semut nampak yg ada pada manusia. Semut tak macam manusia. Mereka bantu membantu.

      Delete
  8. Ermm, tak berapa paham dengan kisah semut2 ni. Tapi semut kat rumah saya ada masa2 agak pelik. Sebab ada skali tu beberapa kali masuk dalam kettle yang ada air panas. Mungkin cuaca panas sangat kot, semut pun dahaga. Dan lagi satu semut masuk dalam rice cooker, mungkin lapar sangat nak makan nasi. Hmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semut kat rumah Ain semua terlatih. Dia tau mana nak pergi bila lapar dan dahaga. Sekarang Ain kena latih semut tu bercakap. Then everything should be ok.

      Delete
  9. Boleh berlajar walaupun dgn seekor semut. Entry merapu pun byk gak moralnya .. torrbaekk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes mama, terpulang pada pemahaman pembaca but you got the entire messge.

      Thnks.

      Delete
  10. Biar betul bercakap dgn semut ni Adam? Hmm.. musykil

    ReplyDelete
  11. lama tak singgah sini. semut tak sempat panjang umur pun sebenarnya, no need kencing manis. hihi

    ReplyDelete
  12. Macam2 idea awak adam.. πŸ˜„πŸ˜„πŸ˜„

    ReplyDelete
  13. Ya..semut2 ni sangat bersatu dan membantu dalam koloni depa.Semua ada tugas masing2 dan depa akan lakukan tugas dengan tertib selain sangat menjaga ketua. Semut cuma menggigit manusia bila rasa terancam...Sebagai manusia biasa saya pun tak suka semut bila banyak sangat menghurung kat dapur saya pun spray juga...Tapi orang tua2 ada ckp kalau semut banyak kat rumah/dapur tu tandanya murah rezeki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun ada dngar cerita orang tua2 tu. Tali susah nak cari semut sekarang. Sebab setiap rumah semua bersih. Tapi tikus kadang2 masuk jugak ke rumah.

      Delete
  14. It is okay kalau sesekali baca kisah dongeng hahaha....
    Otak lembab pulak mlm ni, tak dpt nak proses moral of the story dpd kisah dongeng tu. Duhh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya cerita dongeng yg best. Nukum pak belakang, bawang putih bawang merah, raja bersiung, pak pandir.. Ini semua cerita dongeng. Itu yg kita suka.

      Thanks singgah.

      Delete
  15. manusia ingat manusia hebat. jadi manusia fikir dia boleh kawal manusia lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju sangat yg you kata ni. Terutama dalam politik. Minda kita pun nak dia cuci sekali. Thanks.

      Delete
  16. antara cerita semut dengan gambar kawan tuan Asyall..

    saya lebih teringat kan ganbar tu..

    tulah buktinya manusia 'jahat'..

    hehehe

    cerita penuh simbolik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gambar Asyall tu saya dpt izin dari dia untuk hiasan sini. Dia benarkan kerana kawan.

      Semut pun kata manusia jahat. Hihihi. Thnks tuan.

      Delete
    2. saya rasa nak kawan juga dengan dia..

      berkawan biar seribu

      beristeri biar lebih dari satu ..

      sama -sama tuan

      Delete
    3. Boleh tuan. Berkawan lebih seribu pun ok. Tuan memng senang berkawan sebab penuh diplomasi.

      Delete
  17. Imaginasi apabila bercakap dgn semut.. Tp kisah ni mesti ada y tersirat.. Kna baca n fhm dgn mndalam..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes Lya.
      Terpulang pada pembaca mentafsirkan.
      Thnks.

      Delete
  18. cute!!..teringat kisah Nabi Sulaiman berckp dgn semut....yang ni semut local yg pandai geografi..siap tau terusan Panama..hihi..

    'manusia ingat dia malaikat'..kekadang method dakwah tu tidak kena dgn caranya..manusia ni ada ego, bila dinasihati, dia akan melenting..amar makruf, nahi mungkar itu wajib..hate the sins not the sinner..

    *suka biskut sarang semut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha. Semut tau Terusan Panama. I think you know manusia yg macam mna menganggap diri mereka malaikat.

      Yes, hate the sinners.

      Dulu ada lagu indonesia. nama lagu tu semut merah. Saya rasa dalm tahun 90han.

      Delete
  19. Hmmmm.....semut tau tak samaada Thailand jadi nak buat terusan juga ala-ala terusan Panama.

    Semut ni kenal orang juga siapa suka aniaya dia atau tidak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi.
      Semut tu mungkin tau. Sedangkan Panama yg jauh dia tau.
      Thanks.

      Delete
  20. Deep la semut nie..pandai2 ja dia..kawan dia x kencing dia ka..hahaa..malaikat tak hina org sebab tu manusia nie lain mcm skett..kena bg sentapan sket baru sedar gituhh.

    ReplyDelete
  21. semut tidak pernah mengeluh dan berputus asa..

    ReplyDelete
  22. Tiada manusia yang sempurna di bumi ketika ini. Apa yang boleh kita lakukan ialah cuba menjadi yang terbaik dan cuba hindari perkara yang dilarang.Semoga kita semua berada di dalam keredhaanNya. Aamin. :)

    ReplyDelete
  23. Kenapa semut kt rumah sy ni suka minum air nasak..haaa..semut tu boleh jawab x.hehe..nice sharing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua kat rumah kita berbeza, hihihi.
      thanks

      Delete
  24. Ok...hmm... adakah anda sedang bermimpi berkomunikasi dengan semut? anyway, i can see the message behind your story of 'the ant and I'. Anyway, i dont really fancy ants... they r stubborn tiny animals.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. entry ni sebenarnya kehabisan idea.
      kebetulan before making this entry i saw an ant tapi bukan di terusan panama.
      thanks Farikica.

      Delete
  25. baguslah ckp dgn semut...
    kalau nak halau pun kita ckp dgn dia,keluar dari rumah
    dgn senang hati dia beredar...
    dia paham tau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dia faham tapi dia tak nak cakap dengan kita. itu yg kita jadi marah. By the way, are we friends on fb?

      Delete
  26. Lamanya Adam bercuti, mungkin ke Jepun bersama Maiko?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya bercuti tak lama umi. saja2 rehatkan minda. blogwalking pun saya tak buat semasa bercuti.

      Delete
  27. Rindu kat bicara tuan.DaH 2 Minggu tak bersiaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya saja2 rehat dari blog. tapi saya aktif sikit kat fb sebab ada sponsor nakkan fb saya bergerak. dapatlah sikit2 ongkos dari situ tuan.
      thanks tuan.

      Delete
  28. Mrs. A pun selalu bercakap dengan semut-semut kat rumah.

    Wahai semut tolong jangan makan makanan kucing-kucing ni, nanti kucing tak dapat makan.

    Pastu semut pun jawab bagilah juga aku makanan barulah aku tak makan makanan kucing tu hahahhaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahah. Bestnya. Mrs A, boleh buat entry ni. Mrs A kena sambung sikit lagi. Kalau tak pendek sangat. Thnks.

      Delete
  29. pelajaran yang boleh didapati dari seekor semut...tapi bukan sengaja nak spray semut nih, saya jadi geli bila nampak semut berkumpul beramai2 hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aryan, dari semut macam2 pengajaran kita boleh dpt. Begitu jugak lebah.
      Kat umah bila semut dah panyak kita tak boleh biarkan. Spraylah jawabnya.
      Thanks.

      Delete
  30. Sorry terlepas baca meseg ni. Apa2 pun thank you.

    ReplyDelete
  31. Jom Kita hayati kisah nabi sulaiman dengan ketua semut. Semut...kisahnya tertulis di dalam Al Quran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes. Nabi sulaiman boleh bercakap dgn binatang.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...