Wednesday, 12 September 2018

MENGAPA ADIK BERADIK ADA YANG TIDAK BERTEGUR SAPA?

Aku kerap berdoa kpd Allah. Doa yg aku pohon banyak. Aku kongsikan kat bawah ini salah satu yg tidak pernah jemu aku mohon.

Aku kongsi doa ni bukan untuk menunjuk-nunjuk tapi semata-mata teruja untuk berkongsi. Lagi pun manalah tau, mungkin ada yg sudi membetulkan jika ada kesilapan dalam kata2 doa aku:

"YA ALLAH YANG MAHA BESAR. Kekalkanlah aku adik beradik dalam silatulrahim yg mantap kerana jika kami bermasam muka sekali pun kami akan hilang rahmat Mu."

"ERATKAN HUBUNGAN kami dah rahamatilah kami. Ampunkan dosa adik beradik aku dan izinkan lah surga Mu tempat kami bersama."

Sebenarnya kita tidak tau tentang rahmat Allah jika kita adik beradik berbaik-baik.

Ada adik atau abang yg susah sikit dari kita, lalu kita menyombong kerana kita lupa Allah sengaja beri kita razki lebih dari mereka. Apa salahnya kita bantu walau sebesar zarah kerana sebaik-baik sedekah adalah dgn menghulur kepada saudara terdekat.

Allah akan tambah razki lebih banyak bila kita tak berkira dengan darah daging sendiri.

Kita masih tidak tau iaitu salah satu punca kesempitan kita ialah sebab memutuskan hubungan silaturahim sesama keluarga.

(This is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Video dan gambar jika ada dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita, ianya semata-mata hiburan.


22 comments:

  1. Dalam hal sedekah kena dahulukan kaum keluarga dulu. Semoga adik beradik tidak bergaduh dan bermasam muka atau dipengaruhi orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kadih Anis. Lama tak nmpak.

      Delete
  2. sedekah kpd adik-beradik & saudara-mara, selain mengharapkan pahala, mengeratkan lagi silaturrahim...ada dikalangan adik-beradik yg terlebih phd, semoga kita terhindar dari sikap tersebut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thnks Nohas. Terlebih phd saya rasa memang ada. Biasa terjadi bila berebut harta pusaka.

      Delete
  3. takde yg slh nya doa ni, malah sgt menyentuh hati...
    dlm setiap doa sya mmg ada untuk adik2 sya....
    sbb tu sya mmg cukup manjakan adik2 sya, klu nk balik kg nk kirim apa...
    klu diaorg dtg umah nk akak mskkan apa, nk jln2 pg mana....

    adik beradik tu lah yg akan bersama ngn kita susah senang nya kita kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terharu saya baca ni. Kita hampir serupa. Saya anak yg sulung. Tau2 jelah anak sulung. Thnks

      Delete
    2. samalah kite... bila anak sulung tu dia punya rasa kasih syg sesama adik2 lain sikit... sya cukup tkt klu 1 hari nnti kami bergaduh ....moga di jauhkan lah tu

      Delete
  4. Sering kunjung dan berjumpa, makan bersama secara keluarga besar, homestay family gathering (homestay mengurangkan jurang perbezaan kaya dan miskin) , aktiviti sukan bersama adalah antara yang membantu..

    Hargai kebolehan, bakat atau kelebihan adik beradik.

    Jika mampu, belanja umrah, adalah memenuhi impian yang menyentuh perasaan seseorang..

    Wallahua'alam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dgn pandangan tuan. Kebanyakan saya dah buat cuma dua perkara tak buat. Tinggal di homestay tak pernah sebab ibu tak nak tinggalkan rumah. Bimbang ayam dia mati tak makan. Kedua yg lom pernah, belanja umrah sebab adik beradik berkemampuan. Thnks tuan

      Delete
  5. Biasanya yg kurang bersembang dah tentulah antara adik beradik lelakikan.....Pas tu adik beradik lelaki kalau dah kawen dah kurang bercampur dah... Kesian tau bini kena tuduh merenggangkan hubungan adik beradik hahaa.... Biasanya hubungan antara adik beradik pompuan, antara adik beradik pompuan dan lelaki tak de masalah.... Kami ok je, boleh je sembang gurau senda semua

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh. Ni saya baru tau adik beradik lelaki kurang sembang. Mungkin ramai jugak yg macam tu. Bini biasalah selalu kena tuduh.

      Delete
  6. Kadang ada adik beradik tak bertegur sapa kerana mereka berlainan parti politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah masalah orang kita. Tak tau membeza politik dgn yg lain. Fanatik sangat.

      Delete
  7. Seronok kenang hubungan adik beradik masa zaman bebudak dan zaman susah. Sangat erat dan bersatu. Kalau ada orang kata kat kita abang long dan kak long yang akan terkam kedepan bela adik-adik. Bila masa berlalu ada lah terjadi sorang dua yang lupa diri dan sombong. Lari pada tanggung jawab pun ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu mala. Adik beradik semasa kecik lebih rapat kalau bandingkan bila dah dewasa. Thnks

      Delete
  8. Siblings are the ones whom would never leave you forever.. :D
    It's been too long.. Hai Adam.. XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes yes setuju.
      Hai Anis, saya dah slow dgn blog. Lepas ni nak laju sikit tempo di blog.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...