Thursday 9 June 2016

MEMOHON MAAF TAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN DIA BETUL TAPI MEMOHON SEBAB MENGHARGAI SE BUAH PERSAHABATAN


0btained good As in 2015 SPM

Assalamulaikum dan selamat bersahur,

Berfikirlah dengan ilmu, berucaplah dengan ilmu dan menulislah dengan ilmu. Kata-kata ni bukan menunjuk aku lebih berilmu, ini ingatan untuk diri aku. Aku pun mengutip ilmu melalui orang lain, melalui sahabat-sahabat termasuk kamu yang membaca ni.

Sahabat bagi aku penting bukan semata-mata kerana menagih sokongan. Aku banyak belajar melalui sahabat terutama tentang erti persahabatan. Aku suka bersahabat dengan mereka yg waras yang sentiasa mengatakan salah kalau perkara itu tidak benar dan mengatakan benar apabila perkara itu betul. Maksud aku mereka yang berfikiran kritikel (critical thinking).

Ada orang yang tersilap tentang memahami makna Critical thinking. Berfikiran kritikal sebenarnya bermakna se seorang yang berupaya berfikir dengan jelas secara rasional tentang perkara yang benar dengan berfikir secara ilmiah. Critikal thinking bukan bermakna suka-suka mengkeritik.

Aku pun banyak belajar melalui rakan-rakan yang tidak berfikiran kritikel. Sebenarnya aku lebih banyak dapat pengalaman melalui mereka ni. Aku dapat banyak pengajaran yang berguna; by learnning examples of what they have done.

Law student sebelum ke klass.

Mereka yang kerap berfikiran tak lojik sebenarnya bukan manusia bodoh. Kita salah kalau menuduh mereka begitu. Bukan setakat salah, bahkan kita juga menanggong dosa. Adakah kita lebih bijak dalam semua hal dari mereka? Apakah alat yang kita guna untuk menyukat kepandaian kita?

Mereka yang kita anggap bodoh sebenarnya bukan orang bodoh cuma mereka kurang "smart". Manusia yang cerdik pandai pun bukan tak ada yang bodoh. Kita susah nak nampak kebodohan mereka sebab mereka berselindung di belakang kedudukan dan kelulusan pointer degree yang tinggi atau berselindung di sebalik Phd mereka. Kadang-kadang terserlah juga kebodohan mereka cuma mereka tak tau yang kita dah tau mereka juga bodoh. Mereka tak tau yang kita dah tau sebab kita sengaja diamkan diri buat-buat bodoh.

Manusia yang kita anggap pandai tetapi kalau dia tidak boleh bangun semula selepas jatuh, dia bukannya bijak. Sebaliknya manusia yang kita anggap bodoh tapi bangkit semula berdiri, dia sebenarnya se orang manusia "smart" yang berani.

Apa-apa pun ia bergantung kepada kita menkelasifikasikan se seorang itu bodoh atau pun kurang cerdik. Bagi aku tak perlu kita menilai sesorang itu bodoh atau tidak, sebab mengabeh-kan boreh jo. Yang penting kita pandai memilih someone who is doing something right.

Tak lama lagi kita semua nak sambut raya. Bolehlah kita mula bersiap-siap untuk menyambutnya sebab kita dah tau bila harinya. Tapi kita tak tau bila hari akhir kita. Apabila kita tak tau hari akhir kita, itu yang menyebabkan kita tak buat persediaan. Aku tak bermaksud semua orang tak buat persediaan tapi kalau dah ada yang buat pun, buat setakat ala kadar. Sebenarnya persediaan tu bukannya susah. Apa yang kita lakukan seharian dengan mengikut semua tuntutan NYA termasuk melakukan perkara-perkara sunat, itulah persediaan kita.

Akhirnya aku ucapkan selamat hari raya, mohon maaf zahir batin dengan ucapan jangan main mercun.

Senyumlah selepas baca ni sebab senyuman itu sedekah.

Geng ASASI Law

(Gambar-gambar dan video dalam artikel ini tiada kaitan dengan cerita, sekadar hiasan sahaja)

This site belongs to us and the stories are ours. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. Your stories and wisdom are just as meaningful as mine.


A part-timer model (klik Bahtera Merdeka)  Klik Untuk Bahtera Merdeka

Maklumat di bawah ini mungkin berguna untuk anda:

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan bangsa serta sensiviti individu.


3 comments:

  1. Can you identify the writer's grandkid in every photo?

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...