Friday, 16 June 2017

SEKIRANYA KAMU BOLEH MEMBACA ENTRY INI, BERTERIMA KASIHLAH KEPADA GURU KAMU


Andainya guru tidak mengajar, sudah pasti kamu tidak tahu maksud gambar di atas.

Saya pernah menjadi se orang guru tetapi saya tidak meneruskan kerjaya guru sebab saya sedar saya tidak mampu untuk menjadi guru sejati kerana keiklasan mengajar terlalu kurang pada diri saya waktu itu.

Berhenti adalah tindakan yang tepat bagi saya supaya guru lain boleh membangunkan minda pelajar. Saya juga sedar untuk menjadi guru jangan sesekali berniat untuk menjadikan anak murid kita bijaksana. Sekiranya berniat demikian kita nanti mula rasa marah bila dapati anak murid tidak sebijak seperti yang kita harapkan.

Terjerit-jerit di dalan klas boleh menyebabkan anak murid dan kita hilang fokus.

Apa yang penting ialah kita menyampaikan ilmu dengan iklas, sempurna dan jujur sambil menikmati gaji yang setanding supaya keikhlasan mengajar dengan cara makan gaji tidak hilang.

I strongly believe that a teacher should give students something to take home to think about besides homework. (Gambar hiasan)

Bukan menjadi masalah kita andainya anak murid tidak menjadi bijak. Samada murid yang diajar itu menjadi bijak atau tidak itu bukan tanggongjawab kita 100%.  Juga bukan masalah kita se ratus peratus. Ramai ibubapa terlupa yang mereka juga ada peranan menjadikan anak mereka bijak.

Yang penting gaji yang diterima dengan cara mengajar mestilah dilakukan kerana Allah dan sambil itu kita berdoa agar mereka bersungguh-sungguh ingin belajar untuk menerima pelajaran sebaik mungkin.

Sebaik sahaja kita mengajar, pastikan mereka diajar dengan betul kerana di sekolah mungkin murid-murid tidak berani bertanya kalau ada pun mungkin juga cikgu-cikgu tidak tahu cara menjawab dengan penuh keyakinan. Di sini menyebabkan tidak ujudnya "inquiry mind" dalam masyarakat kita.

Kepada guru-guru yang sedang mengajar, carilah keiklasan mengajar dan bukannya mengajar kerana gaji atau kerana tekanan dari mana-mana pehak untuk kepentingan mereka.

Sambil kita mengajar ingatlah kita pun bukan dilahir terus menjadi pandai.



(This site is our's and all stories belong to us.  Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Kamu komen apa saja yang kamu suka dan komen kamu tidak akan dipadam kerana sendiri komen sendiri pikul.

Video dan gambar dalam tulisan ini semata-mata hiasan.

67 comments:

  1. Yup betul..
    Mengajar perlu ikhlas baru berkat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul.
      Saya dulu mengajar tak serius so saya berhenti. Cari kerja lain.

      Delete
  2. Cabaran yang besar perlu dihadapi oleh seorang guru sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guru sekarang pun kena kerja teruk. Banyak kerja kena buat. Tekanan dari atas. Nak jadi kann sekolah terbaik

      Delete
  3. Yep.. bukan sekadar homework saje. Homework jgn smpai mwmbebankan murid

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang terlalu banyak homework. Entah apa cikgu nak kejar dgn homework.

      Delete
  4. Kekadang kesian kat anak² terlalu banyak homework perlu disiapkan dengan segera..pagi di sekolah, petang kelas kafa, malam siapkan homework yang banyak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah.
      Time cuti penggal pun ada homework. Banyak pilak tu.

      Delete
  5. Cabaran menjadi seorang guru sekarang..
    .
    Eraz Fadli
    .
    Entri Terbaru : http://www.erazfadli.com/2017/06/bojen-raya-elak-last-minute.html

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. Nak cari guru perempuan. Nak ajak kawin. Nanti dia kerap duduk rumah. Sebab cuti banyak. Hehehe.

      Delete
  7. Jadi cikgu dan jadi blogger hampir sama.. Niatkan kepada Allah untuk berkongsi ilmu,pengalaman dan tauladan

    ReplyDelete
  8. abang adam jual shaklee jugak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. E'in, saya tak jual apa2 pun. Saya tolong promote bisnes kawan kawan. Ramai Kawan kawan yg jujur saya bantu promote, tanpa komisyen.

      Delete
    2. E'in, saya tak jual apa2 pun. Saya tolong promote bisnes kawan kawan. Ramai Kawan kawan yg jujur saya bantu promote, tanpa komisyen.

      Delete
    3. oooo.. ingatkan jual.. hihi.. ramai yang buat bisnes shaklee sekarang..

      Delete
    4. Ramsi jugak yg tanya saya samada saya bisnes ke tidak. Jawapan saya serupa yg saya jawab kat ein.

      Saya letak aja gambar bisness kawan2 kat entry saya. Saya nak tolong cara lain tak tau. Tapi ada juga orang beli bila terjumpa entry saya. Lagi pun produk shaklee ni memang saya tau bagus.

      Delete
  9. anda seorang yang ikhlas...ikhlas dalam memilih kerjaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Saya sedar masa tu tuan. Nasib baik jugak dapat kerja lain

      Delete
  10. Saya pulak tak nak jadi cikgu sebab tak pandai mengajar, tapi betul encik Adam cakap, mengajar biar ikhlas, kerjaya lain pun macam tu jugak baru lah berkat, betul tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul kita kena iklas dalam semua kerjaya. Tapi kalau guru mengajar tidak iklas, dia merosakkan generasi.

      Thnks

      Delete
  11. thanks to my teachers. zaman sekarang bagi saya yang ada anak bersekolah ni, silibus terlalu laju. rasanya macam since dalam perut lagi budak2 kena pandai abc dah. inilah perumpamaan saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu pun satu hal. Bawak beg berat ke sekolah satu hal. Budak darjah satu bukannya besar sangat tapi buku melambak lambak bawak hari2.

      Delete
  12. Replies
    1. Samalah kita. Itu sebab saya sukarela berhenti mengajar.

      Delete
    2. Samalah kita. Itu sebab saya sukarela berhenti mengajar.

      Delete
  13. Betul2 kadang2 cara sesetengah cekgu mengajar tu membuatkan murid jadi takut nak bertanya. tanya cket nak marah. last2 budak2 tu pun malas nak bertanya lagi. persoalan dibiarkan tersimpan dalam kepala. apapun tak semua. mana yg baik tu, masyaAllah baiknya & ikhlasnya mereka mengajar.terharu rasa :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekolah sekarang tidak menggalak murid berfikir. Exam banyak soalan dalam bentuk objective.

      Delete
  14. wah, salute ngn tuan umah sbb penh jd cikgu...
    kalau dana, mmg tak layak jd cikgu sbb jns kurang sabr hehehhehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu sekarang banyak kena sabar. Tengoklah budak2 sekarang. Macam2 kes. Saya dulu berhenti awal. lagi pun dpt tawaran yg lebih baik.

      Delete
  15. Replies
    1. Iklas penting dalam hidup kita.
      Cikgu kalau iklas mengajar bermakna dia berjaya.

      Delete
  16. bukan senang jadi cikgu. my mom is a teacher, omg look at her sgt sabar dgn student. kalau tolong mark paper, kita pulak rasa geram tgk jawapan student. my mom relax je. haahha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guru dulu kena sabar. Guru sekarang kena sabar lebih. Budak2 sekarang ramai yg tak senonoh. Macam2 cerita kita baca di media tentang budak2 sekarang.

      Guru sekarang teruk juga kerja dia. Kalau dapat pengetua yg nak jadikan sekolahnya terbaik, lagi teruk kerja cikgu.

      Delete
  17. memang mencabar zaman sekarang jadi cikgu.. ibu pun cikgu.. mcm2 dengar.. yg penting sabar kena ade..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul tu liza. Tekanan guru luar dalam. Sekolah nak terbaik. Parents nak anak pandai tapi murid2 macam ragam.

      Masalahnya parents terlalu bergantung pada guru nak anak jadi pandai.

      Delete
  18. terima kasih tulis post ni. baru tersedar besarnya pengorbanan guru kitaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memabg besar pengorbanan guru. Semua di letak di bahu dia. Anak murid jahat pun cikgu yg kena pada hal perangai jahat tu dibawak dari rumah.

      Are you a teacher?

      Delete
  19. pernah jadi guru ganti..wujud guru yang semata2 untuk duit & guru yg betul2 mendidik. bertambah sedih bila ada segelintir guru yang melayan murid2 seolah2 mereka tidak berhak untuk berjaya. salute pada guru yang berusaha untuk jadikan pelajarnya berjaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru ni ada kes guru pukul murid dgn jasut. Guru displin pulak. Macam2 sekarang.

      Delete
  20. Bukan mudah menjadi seorang guru...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul tu mimi. Sekarang tak senang duduk bila jadi cikgu. Sekolah nak dapat nama. Ibubapa nak anak mereka pandai. Macam2 tekanan yg ada.

      Delete
  21. mengajar sambil mendidik adalah terbaik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju. Saya rasa jawatan guru patut diubah. Dari panggilan guru ditukar ke panggilan pendidik. Baru cikgu bersemangat. Agaknya lah.

      Delete
  22. bagusnya pemikiran encik adam ni. betul tu, nak jadi guru kena kental dan ikhlas mengajar. jgn terlampau push pelajar takut nanti diorang stress. Tapi jadi guru pun stress juga sebab kena hadap perangai budak2 yang nakal..

    dulu pun cita2 saya nak jadi cikgu, tapi sebab sekarang dah lari bidang kat U so lupakan jelah kot hasrat tu, haha. apapun memang salute dgn semua para pendidik, kalau takde guru memang tak jadi orang rasanya. sampai sekarang ingat lagi muak cikgu-cikgu yang mengajar saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mazni ni ada2 je. Taklah bagus sangat pemikiran saya ni. Setakat tulis apa yg saya tau. Itu pun tulis ka tab. Faham2lah menulis guna tab.

      Dulu saya memang nak jadi cikgu tapi bila dah mengajar baru saya tau saya tak boleh jadi guru yg baik. Kebetulan saya dapat kerja lain. Tapi lepas tu dapat lagi tawaran lain. Entah berapa kali saya tukar kerja.

      Delete
  23. Saya masih blajar utk menjadi cikgu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok tu mawar. Guru ni kerja dia murni. Kalau kita jadi guru sampai mati pun orang akan panggil kita cikgu.

      Delete
  24. Pernah beberapa kali suatu tika dulu julia ambil kpli...dpli utk menjaid guru...nyata Allah dah catur elok2 kerjaya lain selain guru rupanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rezeki kita sendiri kita memang tak tau.
      Semuanya ada hikmah benda yg kita nak tapi tak dapat

      Delete
  25. Rezeki kita sendiri kita memang tak tau.
    Semuanya ada hikmah benda yg kita nak tapi tak dapat

    ReplyDelete
  26. btul. sedangkan bayi yang baru lahir pun step by step yg dipelajari. dalam sedar atau tak, kita sebenarnya banyak belajar dari bayi. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita senasa bayi kerap senyum tapi bila dah besar kita lokek nak senyum.

      Delete
    2. Sedangkan kita tau, senyum tu dapat pahala.

      Delete
  27. Setuju 100% dengan en. Adam... Selamat hari raya en. Adam.. Maaf zahir dan batin andai penah saya buat salah k

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih singgah sini.

      Delete
    2. Selamat hari raya for you jugak. Maaf jika komen saya sebelum ini terkasar.

      Delete
  28. menjadi guru bukan kerja yang mudah untuk mengajar. apa yang diajar perlu betul. tak semua murid boleh terima 100% yang di ajar dan menjadikan mereka bijak pandai. Bergantung pada tahap mereka juga. Apapun ikhlas dan usaha menjadikan mereka manusia berguna tu penting sebagai tanggungjawab :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, betul tu.
      Ibubapa juga ada peranan. Pergaulan jugak mencorak attitude pembelajaran. Thnks.

      Delete
  29. Saya tak boleh mengajar. Bila saya mengajar sepupu saya menangis sebab saya garang kot...hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu memang garang. Saya kat sini pun rasa nak menangis.
      Selamat hari raya.

      Delete
  30. Jiwa seorang guru walau dimana mencurah bakti demi harga secebis ilmu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...