Penulis tak perlu akur dengan hujah kamu


Saturday, 14 May 2016

KALAULAH AYAH SAKIT?

Klik gambar untuk besar

Di sebuah rumah terdapat sebuah keluarga terdiri dari se orang bapa dan se orang anak lelaki berusia 12 tahun. Pada satu hari di sebelah petang mereka berbincang kosong seperti biasa.

AYAH:  Ayah ngantok sesangat ni. Ayah nak tidur. sekejap.

ANAK:  Ayah ni asik tidur je. Cuba ayah tengok perut ayah tu, dah macam ibu mengandung. Ulam ayah tak nak makan. Ulam ni bagus. Makan ulam taik cepat keluar. Jom kita jogging ayah.

AYAH:  Lepas ayah tidur kita jogging.

ANAK: Ayah jangan lupa esok birthday saya. Ayah jangan beri saya hadiah yang mahal-mahal. Jangan membazir. Setakat henfon siri terbaru dah ok. Baru seribu lebih. Saya tak demand ayah.

AYAH:  Pandainya bercakap.

ANAK:   Budak sekarang memang pandai ayah. Tak macam orang dulu-dulu. Sekarang semua canggih. Kapal terbang terbesar di dunia, Mirya An-25 pun boleh singgah Sepang.

AYAH:  Orang dululah yang pandai. Kalau orang dulu tak ajar, orang sekarang tak tau apa-apa. Kalau Wright Brothers tak cipta kapal terbang, orang sekarang masih naik kapal laut pergi Mekah. Kamu ke sekolah pun jalan kaki sebab tak ada kereta.

ANAK: Saya kasik ayah menang. Kali ni saya kasik chance sebab esok hari jadi saya. Tak baik lawan ayah petang hari jadi.

Klik gambar untuk besar. Menjana hidup sihat

AYAH:  Ayah laparlah.

ANAK:  Memanglah lapar, nasik pun ayah tak masak.

AYAH: Tengok tu, tadi kata pandai. Nasik bukan kita masak. Orang dulu kata tanak nasik. Orang tanak nasi. Bukan masak nasik. Apa yang orang masak untuk dapat nasik? Orang masak beras, bila beras dah masak baru jadi nasik.

ANAK: Samalah tu ayah. Eh ayah, tadi ayah ada masak airkan? Dah masak ke? Dah lama tu.

AYAH:  Itulah, air bukan kita masak, air kita jerang. Soalan kamu pun salah. Sepatutnya soalan kamu; Air tu dah mengelegak ke atau dah mendidih ke?

ANAK:  Sebenarnya orang tua kat Malaysia ni yang pandai hanya ayah sorang je. Sebab petang esok ayah nak pergi shopping henpon. Kan ayah.

AYAH:  Ayah petang esok penat. Rasa nak releks je esok.

ANAK:  Eh, peliknya. Macam mana ayah tau esok ayah akan penat. Bijak-bijak. Kalau ayah penat, ayah kena jaga kesihatan. Ayah jangan kedekut dengan duit. Macam-macam ubat ada kat pasaran. Untuk, sihat, cantik, kuat, semua ada.

AYAH: Ayah tau tu. Dah lama ayah tau cuma malas nak keluar pergi beli. Jalan jem, parking susah.

ANAK:  Itulah ayah, asik baca buku masakan je. Mana tau tentang lain. Masak tak jugak. Hanya baru sekali ayah  masak tapi dah 10 kali muatnaik gambar kat Fb. Nanti orang ingat ayah lelaki lemau. Orang tak tengok masakan ayah tu. Beserabut.

AYAH:  Orang lain suka upload, ayah ikut je, tak salahkan ........ Yang dia orang kongsi dalam Fb pun ayah tak tengok. Padan muka dia orang ......... Risalah apa yang kamu baca tu?

ANAK:  Saya tak boleh bacalah ayah. Cermin mata saya dalam bilik. Cuba ayah baca kuat-kuat. Boleh saya dengar (menghulur risalah kat ayahnya).

AYAH:  Dengar sini ayah baca. ALFAFA COMPLEX, OMEGA GUARD, keluaran Shaklee. Kenapa Performance Terbaik? Bebas gas atau tidak berkarbonat. Kurang kandungan gula (less sugar).

ANAK: Ayah. Kuat lagilah baca tu. Lemau je suara ayah.

AYAH: Dengar betul-betul. Dengar ni, dengar; Performance Drink mempunyai kadar natrium yang rendah dan mempercepat kadar penyerapan cecair (elektrolit) dalam tubuh sekaligus anda akan mengatasi masalah dahaga – KURANG HAUS! ........ Kuat sangat ke ayah baca ni?

ANAK: Baca je ayah. Jiran dengar lagi bagus, kita kongsi pengetahuan.

Klik gambar untuk besar

AYAH: Ayah sambung ni; Bersifat isotonik iaitu minuman ini mempunyai jumlah kepekatan karbohidrat yang sama dengan darah kita. Kesannya ia akan mudah diserap dan sekaligus meningkatkan kadar gula di dalam darah dan impaknya- tubuh anda LEBIH CERGAS dan KURANG PENAT! 

ANAK: Dah habis ke ayah? Kan panjang tu.

AYAH: Ayah memang dah tau ni. Memang dah lama dalam pasaran dunia. Yang penting ayah nak telefon pengedar dia. Macam mana cara beli. Kamu masukkan no telefon dia kat henfon kamu dengan henfon ayah sekali. Nama pengedar, Puan Fazian. No. hp 012 652 6491. 

ANAK:  Dia hantar dengan poslah ayah. Ayah tak nak beli ke? 

AYAH:  Ayah memang nak beli. Jaga kesihatan ni memang tanggong jawab sendiri.  Puasa tak lama lagi, boleh tambah tenaga. Ini makanan kesihatan. Nanti ayah nak beri tau kat jemaah masjid pasal Shaklee ni. Ramai yang nak buat umrah. Makan ni boleh tambah tenaga kat sana. Dapat buat umrah dengan sempurna.

ANAK:  Bila ayah nak beli? Belilahlah cepat. Kalau ayah sakit nanti saya yang susah. Saya jugak yang kena jaga ayah. Kalau ayah tumbang, saya tak terangkat.

AYAH:  Esok petang ayah beli. 

ANAK: Bagusnya supplement ni, belum makan lagi ayah dah tau esok tak penat. Sambil tu esok kita jenguk-jenguklah kedai henfon, ya ayah.

(This site belongs to us and the stories are ours. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. Your stories and wisdom are just as meaningful as mine)


Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen kaum, agama dan sensitiviti individu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...