Friday 17 February 2017

MAIKO TIDAK SANGGUP MENDENGAR JAWAPAN


Sekarang pukul 12 tengah hari di Osaka dan apabila saya hendak keluar tiba-tiba Maiko tanpa memberi tahu muncul di lobby. Katanya dia mendapat gantian kelepasan hari ini dan akan digunakan untuk membereskan hal-hal peribadinya. Katanya dia ada urusan di bank selepas ini.

Saya beri tau dia iaitu wifi saya ada masalah. Maiko membawa saya ke pusat wifi dan setibanya kami di sana saya duduk di bangku menunggu manakala Maiko membuat urusan dan setelah selesai kami menuju ke bank untuk urusannya pula. Saya menunggu di luar kerana lebih suka suasana di situ. 

Screen shot gangguan wifi

Setelah selesai urusannya kami menuju ke sebuah cafe bar bernama  DOUTOR. Bersebelahan dengannya terdapat se buah bilik yang agak luas tersedia dengan kerusi-meja tersusun rapi untuk perokok melepaskan ketagihan.

Maiko minum teh panas dan saya pula minum kopi yang tersedia di botol. Gambar kopi tersebut ada di entry yang lalu. Klik.

Kopi itu saya dapatkannya dari vending machine yang berselerak merata tempat. Di Jepun, rokok dan minuman ringan dijual di vending machine. Minuman yang dipanggil PREMIUM BOSS memang enak kerana ianya pekat. Manisnya tidak terasa. Kopi itulah yang menjadi minuman saya di Jepun.

Di waktu santai begitu saya mengambil peluang bertanyakan Maiko tentang dirinya dan negara Jepun. 

SAYA:   Why didn't you activate online banking apps? It makes things simple.

MAIKO:   Why should I Adam? I'm used to this mannual banking. Only if you know my reason of doing it, I believe you will reverse to do the same.

 SAYA:   Why waste your time for things you can do from home?

 MAIKO:   You know very well that I'm alone. If everything is online, then what excuse shall I give to my mom for me to go out. Well, let me tell you something. The attending officer at the bank just now is my cousin and that was the time I had a chance to say hello to her.

SAYA:  (diam menunggu ceritanya)

MAIKO:   Before I left the bank I met and old friend of mine. Lovely girl who is from a nice family. What an opportunity I had just now. I couldn't have met her if i did it from home.

SAYA:  (left me tongue-tied.)

MAIKO:   Further more I like to know the person that I'm dealing with and that creates relationships. I have alloted my time for doing certain things. You see Adam, by hitting the keyboard from home, no one knows me.

SAYA:  (left tongue-tied.)

MAIKO:  Remember, I told you that I am alone. I mean I have no special one and never fell in love but I know what love is. Its part of life which we need to care with wisdom and understanding. At the moment I'm happy but I don't know why I'm happy. Do you have any opinion by guessing?

SAYA:  (still tongue-tied.)

MAIKO:  Do you think that I'm in love?

SAYA:  (still tongue-tied.)

MAIKO:  You have been quiet since 30 minutes ago. You seemed to keep an untold secret. Well, this time I want to hear something from you cause I love to see you talking and this time I want an assurance from you that you are telling the truth. Tell me. Are you in love?

Saya memikir untuk mencari cara terbaik bagi menjawabnya supaya Maiko faham yang jawapan saya adalah benar. Memang saya akan berkata benar kerana selama ini saya berkata benar padanya. 

Gambar Cafe Bar DOUTOR

Kami duduk bersebelahan kerana kerusi disusun begitu rupa. Meja kami merupakan kaunter yang melekat di dinding. Ini bermakna kami berdua sentiasa memandang ke dinding melainkan masing-masing menoleh apabila bercakap. Walaupun kaunternya dibuat cara begitu tetapi kami rasa selesa kerana kaunternya luas dan kerusinya teguh. 

Untuk menjawab pertanyaannya tadi, saya menoleh ke arahnya. 

Maiko meletakkan jari telunjuknya ke bibir saya lalu berkata, "No Adam, no. Don't let me know that and forget about it. I felt sorry to invade your personal matter with an inappropriate question?" Dia mangalih jarinya dari bibir saya kemudian memberi satu senyuman sambil berkata, "Would you pardon me for my silly act?"

Saya terus diam dan Maiko berkata, "Let's finish our drinks. 

Pembaca yang budiman, andainya cerita ini bermoral, kongsilah dengan yang lain.


(This is our blog and the stories belong to  us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and judgmdnt are as good as mine.)

A Whole New World

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau komen yang disiarkan adalah menjadi tanggong-jawab pengulas sendiri.


44 comments:

  1. gerak laku dan respon tuan itu sedikit sebanyak membuktikan kebenaran bahawa kebanyakan lelaki, mulutnya di hati....

    ....memang sebenarnya tidak perlu berkata apa2 atau bertanya lagi pada ketika itu kerana nanti jangan sampai sudah terang lagi bersuluh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada orang dah nampak benda tu tapi bertanya untuk tambah yakin. Memang tepat tuan kebanyakan lelaki suka simpan di hati. Pompuan pun ada jugak yg macam tu.

      Nak luah kan tu tak berani atau segan. Saya suka pinjam kata2 komen tuan yg lepas, dah jadi macam "tarik tali."

      Delete
  2. MAIKO: Do you think that I'm in love?

    .... perlukah dijawab dengan kata2 sedangkan "action speaks louder than words?"

    (sorry, arini terlajak semangat mengkomen....hihi)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen tuan tak terlajak pun. Normal bila ada ulasan atau kata2 untuk berklngsi. Memang betul, "action speaks louder than words?"

      Mungkin dia buat2 tak nampak.

      Delete
    2. ...mungkin cinta itu sendiri terlalu unik tuan, tidak perlu mata zahir utk melihat....

      Delete
  3. We are all willing ears! Maiko taknak dengar takpe..excited jugak baca Love Story antara dua negara Asia..cepat..suspense nak tahu continuation..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila mamasita tulis pasal telinga teringat pasal shakespear. In one of his books he wrote, "Friends, roman and countrymen ....... lend me your ears........" lupa nama buku dia sebab banyak sangat.

      My story tak intresting sangat but watching the video about the South China Sea's abundant and priceless natural resources behind yout brother's village lebih intresting. I just watched. Thank u foor kongsiing.

      Delete
    2. Baru letak my abang punya gambar..siang tadi takdan..^_^

      Delete
    3. Saya dah tengok tadi. Memang luas laut tu. Tengok kat foto pun dah seriau. Laut east coast memang luas, attached ke south china sea. That 's why china building islands sebab nama laut pun ada kaitan dgn negara dia. Kita masih goyang kaki.

      Delete
  4. Mesti jujur dgn perasaan sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, kita mesti jujur. Terutama dgn hal2 sendiri. Termasuk perasaan dan hati.

      Delete
  5. Gerak laku dan respon yang diberikan pun dah tahu apa yang tersirat di hati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eyda, kena hati2 jugak sebab bahasa dia terlalu tinggi. Mungkin dia ada maksud yang lain. Tengoklah macam mana, kan kan.

      Delete
  6. pertama kali masuk blog nia:)
    salam perkenalan

    menarik cerita pasal online banking,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam perkenalan jugak.
      Terima kasih sudi baca.

      Bacalah entry yg sebelumnya
      Kalau elok boleh kongsikan
      Kalau tak elok jangan marah.

      Delete
    2. Cerita Maiko tu saya tulis kesah dia bermula dar awal lertemuan saya. Kalau sudi bacalah.

      Delete
  7. Salam perkenalan jugak.
    Terima kasih sudi baca.

    Bacalah entry yg sebelumnya
    Kalau elok boleh kongsikan
    Kalau tak elok jangan marah.

    ReplyDelete
  8. ke you both memang tgh in love masa ni?? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada ke ciri2 in love. Takde kan.
      Entah, saya pun tak tau apa itu in love.
      Kalau indoor taulah saya.

      Delete
  9. Saudara.
    Tak payahlah buat buku. Tulis kat sini. Anggap sedekah aja orang baca. Dah ramai yg ikut cerita ni. Macam bersiri pulak. Hdhehe.

    ReplyDelete
  10. blog ni berhantu. tak puas baca, nak lagi. bukan cerita maiko je, tulisan pasal rencana lain pun sama.

    ReplyDelete
  11. blog ni berhantu. tak puas baca, nak lagi. bukan cerita maiko je, tulisan pasal rencana lain pun sama.

    ReplyDelete
  12. Tetiba terasa rindu dengan suasana kehidupan di Jepun.

    Saya pernah ke Honjo City... sebuah daerah di Saitama untuk latihan dalam industri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawan saya pun pernah ke jepun berkursus. Tapi saya ke hong kong, kursus dan berkerja. Luar negara ni yg tak best nya part makan. Susah banyak.

      Delete
  13. berani berkata benar, itu yg saya suka

    ReplyDelete
  14. About the online banking, well I do agree with her point but IF I am at her place, there's nothing wrong to just register for it.. It would be useful for emergency matters.. Kan? relationship is important but why made technology as the barrier while it was meant to connect others..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maiko lonely, itulah alasan ia untuk keluar rumah sebab dia masih bawah kawalan parents. Atau pun kalau card di tangan, withdraw memang kadang2 tak tentu pasal dibuat.

      I setuju with you, dia sepatut aktivate online banking untuk kes2 tertentu seperti kecemasan.

      Delete
  15. Nice masih dalam kawalan parents. Skrg ramai je yg nak bebas duk sendiri even lom kawen lagi. if utk berdikari , then thats okay. But if for some other reason not good la.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Dia duduk dgn parents tu ada dua sebab. Pertama kos sewa rumah kat sana tinggi. Kedua, dekat dgn ofice dia.

      Delete
  16. Dia duduk dgn parents tu ada dua sebab. Pertam kos sewa rumah kat sana tinggi. Kedua, dekat dgn ofice dia.

    ReplyDelete
  17. betul jugak tu katanya. kalau dia buat semuanya dihujung jari dan dirumah waktu bila dia nak keluar tengok dunia luar. waktu bila dia dah refresh diri dia. huhuhu

    mungkin maiko takut jawapan tu nanti kesudahannya takkan berakhir dengan rasa gembira yang dia rasa sekarang ni. jadi dia lebih suka memilih untuk tatau jawapan dari hilang rasa selesa dan gembira. mungkin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Banking manually tu untuk dia lepas keluar. Dia lonely. Nak kekuar itulah reason dia beri kat mak dia.

      2. Dia tak nak dngar. Dia tak nak dengar lah. Hahaha. I agree with u. Elok tak dengar kan kan.

      Thanks kira

      Delete
    2. 1. Banking manually tu untuk dia lepas keluar. Dia lonely. Nak kekuar itulah reason dia beri kat mak dia.

      2. Dia tak nak dngar. Dia tak nak dengar lah. Hahaha. I agree with u. Elok tak dengar kan kan.

      Thanks kira

      Delete
  18. urusan bank secara manual ni kekdg bikin stress..org ramai, dua kaunter je bukak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stress ni mana2 ada. Bukan dlm bank aja. Dari kat Jalan raya lagi dah buat kita stress.

      Saya stress bila gi bank tengok duit saya berbaki satu ringgit. Kalau dah ada satu ringgit je, kenapa nak stress kan.

      Thanks

      Delete
    2. Stress ni mana2 ada. Bukan dlm bank aja. Dari kat Jalan raya lagi dah buat kita stress.

      Saya stress bila gi bank tengok duit saya berbaki satu ringgit. Kalau dah ada satu ringgit je, kenapa nak stress kan.

      Thanks

      Delete
  19. rasanya ni kali kedua dayah masuk blog ni..bila masuk, tak boleh nak keluar, nak baca dan terus membaca, hehe salam perkenalan daripada celoteh adkdayah =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam perkenalan jugak dari saya. Terima kasih sudi baca. Yg saya tulis tu bukan cerpin. Itu catatan saya mengambara di jepun.

      Saya kerap jugak baca entry adik dayah. Yg last adik dayah tulis pasal menabung. Pada saya menabung cara tu pun berrkesan.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...