Penulis tak perlu akur dengan hujah kamu


Thursday, 30 March 2017

BETUL KE PAK LEBAI NI ASIK MALANG?


Entry sebelumnya His Speech is the MirrorOf His Soul (Klik)



(This site is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Video dan gambar dalam tulisan ini tiada kaitan dengan entry, ianya semata-mata hiburan.

29 comments:

  1. Rasanya ada. Malang sentiasa. Dapat panggilan makan kenduri dihulu dan dihilir sungai. Dua2 terlepas sebab silap percaturan. Kenduri dihulu org kaya dihilir org miskin. Yg dihulu jauh,dihilir dekat. Tapi sifat tamak buat dia pergi yg jauh dulu yang perlu berkayuh menongkah arus. Sampai kenduri,org dah roboh kemah...eh betul ke dak cerita makcik ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau gitu memang adalah cerita lebai malang. Saya memang tak ingat. Thanks.

      Delete
  2. Memang ada kisah lebai malang ni dlm sastera rakyat yg melibatkan pak kaduk bersangkut pula dgn kisah ikan tapah di Perak ntahlh xtau sgt juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cerita tu semua rekaan tapi mesti ada sebab cerita tu direka. Tentu ada pengajaran kan. Cerita mat jenin memang ada pengajaran.

      Delete
  3. Cerita tu semua rekaan tapi mesti ada sebab cerita tu direka. Tentu ada pengajaran kan. Cerita mat jenin memang ada pengajaran.

    ReplyDelete
  4. Kah kah kah sepanjang membaca entry ini. Itu lebai dalam video buat stress test kot. Nasib baik tak jatuh kalu tidak dia jadi lebai malang lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Video tu bertulis lebai malang. Bukan saya tulis maybe orang yg upload yg tulis. Memang kelakar.

      Lebai malang sekarang dah ramai.

      Delete
  5. teringat2 zaman kecik2 dulu, abah ada bellkan buu cerita pasal Pak Pandir dan Lebai Malang ni.
    baca ulang2 kali. tak jemu2 zaan tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak beli buku tu. Atok yg cerita. Masa tu nak beli buku cerita duit tak pernah cukup. Pensel dah pendek pun diguna lagi.

      Masa kita kanak2 memang suka baca cerita macam tu.

      Delete
  6. Cerita zaman kecik2 dulu.
    Bila dah besar, Mak baca novel :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus jugak ada orang tulis cerita macam tu. Cerita begitu yg menyebabkan kanak2 minat membaca.

      Saya dah lama tak baca novel. Kalau tsk silap saya sejak ada internet.

      Delete
  7. Replies
    1. Masa dulu dulu best tuan. Teringat saya kami ramai2 duduk keliling atok. Dia ceritalah satu persatu. Sekarang atuk saya dah tak ada.

      Delete
  8. Bila ada Lebai malang yang rasa diri mereka terlalu warak dan betul, akan jadi semua tak betul akhirnya..untuk dirinnya dan apabila meenghakimi orang lain..

    Tapi,Alhamdulillah Pak Lebai tulus ikhlas yang baik2, dan tahu merendahkan diri mereka pun ramai jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebai yg riak, yg mengelar orang, yg nak sekeh mufti, yg nak tanam orang Islam kat jerat Cina memang ada. Agama diguna untuk kepentingan perut. Itu sebab lebai2 ni malang sekarang.

      Lebai yg baik masih banyak lagi.

      Delete
  9. Mungkin lebai itu asyik malang aje. Sebab tu jadi lebai malang. Entahlah. Cerita orang dulu-dulu memang macam-macam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya agak orang dulu buat cerita mesti bersebab. Sekurang2nya memberi tauladan. Jangan tamak, jangan berangan. Mungkin kan.

      Delete
  10. macam pernah baca cerita tentang lebai malang ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengikut komen pembaca memang ada cerita tu.

      Delete
    2. Mengikut komen pembaca memang ada cerita tu.

      Delete
  11. pernah dengar dan baca cerita nih masa kecil dulu. rasanya ada, mungkin kita jer tak perasan ada perkara sebegini dalam kehidupan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melambak2 sekarang.
      Itu yg kata kena kencing.

      Delete
    2. En.adam pernah terkena ke?

      Delete
    3. Saya tak pernah.
      Belum lagi kot.

      Delete
    4. Ingatkan pernah terkena.apapun hati² lah ya.

      Delete
  12. haha..I know what u mean..biarlah dia nak panggil apa, nanti mati, orang cari pak lebai jg utk solat jenazah..humm..

    cerita2 rakyat zaman dulu banyak menceritakan kebodohan, kebebalan orang Melayu, semuanya tak membangun minda..ntah sapa le yg buat cerita macam tu, British kot..hihi..untuk seronok2 je, kita pun sama2 gelak kt orang Melayu..termasuklah saya..haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pecaya motifnya untuk hiburan je. Maklumlah pemikiran zaman tu. Itu dah kira hebat.

      Sedangkan lawak sekarang pun membodohkan kita. Sebab kita turut gelak lawak yg bodoh.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...