Thursday 13 July 2017

I NEVER STOP DREAMING


Kali ini saya memperuntukkan 45 minit untuk blogging. Caranya begini. Sekarang saya sedang berbelogging. Saya buka entry terakhir saya dan mula-mula saya baca message di chat box. Ada banyak messege tetapi terdapat satu pesanan dari se seorang bernama nervenruh yang saya belum kenal lagi. Message dia menarik dan katanya, "Menarik walaupun saya tidak faham bahasa ditulis." Saya kongsikan message dia di bawah ini melalui printscreen.


Saya pergi ke blog dia mungkin ada perkara baik yang saya boleh dapat di situ. Saya baca entrynya tapi saya tak faham. Saya baca pula beberapa enry dia yang lain juga saya tidak faham. Dia tulis mungkin dalam bahasa Sepanyul, Pranchis, Italy, Belanda, Germany, Sweeden, Poland atau lain-lain bahasa di Europa. Saya tidak tinggalkan apa2 komen sebab tidak faham tulisan dia.

Sekarang saya sedang menjawab komen-komen yang ada di entry saya. Masa yang diperuntukan untuk blogging hanya tinggal 20 minit jadi saya sempat membaca beberapa email.

Di antara beberapa email terdapat satu email yang menarik perhatian untuk tindakan segera saya. lalu saya membalasnya. Saya tidak suka menangguh kerana perbuatan menangguh menyebabkan kerja-kerja terbengkalai. 

Email sebegini belum pernah saya terima dari pengirim yang saya tidak kenal dan mungkin dia pembaca senyap blog saya. Emailnya saya kongsikan di bawah ini juga melalui printscreen tetapi namnya saya hilangkan kerana untuk menjaga pravicy pengirim.

.
Saya jawab segera kerana saya tidak suka bertangguh. Penangguhan mengundang banyak kerja jadi terbengkalai. Masa saya hanya tinggal lima minit tetapi sempat saya membalasnya seperti di draft saya di bawah ini:


Mr Mohd Rosli bin Mohd Ali was away in London while I was in Osaka

Memandangkan waktu yang saya khaskan untuk blogging sudah tamat, saya biarkan draft email ini di sini dahulu dan akan saya pos bila saya kembali semula untuk berbelogging esok.

Entry sebelumnya: Ini Zaman Apa?

This video managed to dropped my tears, one or two drops.

Blog ini memperlawa usahawan untuk beriklan di sini. Nyatakan jenis pengiklanan yang di kehendaki di email:  biarlembuyangjadilembu@gmail.com

(This site is our's and all stories belong to us.  Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Kamu komen apa saja yang kamu suka dan komen kamu tidak akan dipadam kerana sendiri komen sendiri pikul. Video dan gambar dalam tulisan ini semata-mata hiasan.

72 comments:

  1. :)..senyum irda baca sampai bawah,tapi xboleh komen panjang-panjang hari ni,sebab setiap kali ada entry terbaru dari kawan-kawan blog,mesti adam orang pertama di baca,now.5:55am,subuh dulu ya,nanti irda nak sambung blogging/belogging juga.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Irda sudi baca blog saya pun saya dah berterima kasih. Saya faham se orang manager seperti irda memang sebok. Dgn tugas family lagi.

      Saya memang peruntukkan masa untuk bloggging. Tak boleh layan sangat sebab ramai kawan kat blog. Entry irda yg last pun saya dah baca. Saya rasa irda tau.

      Sosial media yg lain, watsap n fb saya buka sambil lalu je. Fb saya rasa kurang menafaat pun saya kurang minat. Itu pandangan saya.

      Allrite irda, see u di entry irda seterusnya.

      Delete
  2. Adam saya baca dari HP tak nampak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg mana Anis tak nampak. Kalau yg printscreen yg Anis tak nampak memang betul. Saya print dari hp. Hp pulak cap ayam. Itu sebabnya.

      Ok Anis, saya salin semula ke dua-dua email tu. Bacalah kat bawah ni. Mula2 saya salin email yg saya terima:

      Hi Adam, I enjoyed reading your blog. Considering you are successful in your writings. Are you keeping on seeing anyone romantic?

      Would you mind telling me about Maiko

      Delete
    2. Yg bawah ni email saya reply. Kalau ada silap sikit sorry sebab i type tangn kiri. Tangan kanan ada roti canai. Guna hp jugak ni:

      Yes, I’m attached now as friends. I’ve been seeing someone as of December 2016. We are both very serious about each other in sincere relationship, nothing else and this is the most intense connection I’ve ever had.

      Many friends have been asking me and some of them requested to know how we got together, while some asked how we knew, with such certainty, that we are the ones for each other in relationship — in such a short period.

      Initially I wanted to hold off writing about the story of how we met because I didn’t want people to diminish the message I have to share because we have not been together long.

      However, the truth is that even though Maiko and I have not been together long, it feels like we have known each other all along.

      The first person whom I broke the news was Mr Rosli Mohd Ali my friend who was away in London at that time (photo below) while I made myself busy in Japan.

      I don’t know what else to reply actually, so if you want to know more (remember i’ll be protecting her privacy), feel free to let me know. I’ll be happy to address them.

      Delete
    3. Now terang nyata dan jelas. TQ Adam. If Maiko gonna be u Halal soulmate one day, i hope u guys gonna have looonggg happy days. Plus u know la ada pahit manis sebab tu harap yang manis lagi banyak. Cuba lari dari klise..haha.

      Delete
    4. Halal? It's difficult Anis. Let you know di entry2 yg akan datang. Thanks.

      Delete
  3. Everything is possible in dreams. . .

    ReplyDelete
    Replies
    1. reality is better than dreams but dreams do turn ambitions into reality if the dream hard.

      But don't dream during the day.

      Delete
  4. Nice reply Adam.
    Semoga awak ada hari yang indah.
    Saya suka cerita awak ttg Maiko, ianya seperti sebuah novel menarik.
    Dan saya rasa ramai pembaca awak yg setia menanti setiap perkembangan persahabatn awak dan Maiko... Maiko is such a great girl, saya suka cara dia sembunyikan senyuman dia ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you mrs pip sebab komen u menggalakkan saya menyambung cerita ni. Saya dah banyak kali stop tulis cerita ni.

      Sebenarnya bukan cerita saya yg menarik. Kita sama sama tertarik dgn peribadi maiko. Se orang gadis yg unique. Mempunyai kata2 yg bermakna.

      Pembaca memang ramai yg suka tentang Maiko. U tengoklah komen mereka sejak awal kesah maiko saya cerita. Komen melalui email pun ada. Di watsap dgn fb pun ada sebab saya share kat situ jugak.

      Thanks.

      Delete
  5. Dah lama tak komen kat sini.
    Selamat hari raya Aidilfitri Tuan blog.
    Pasti ada sesuatu yang menarik minat untuk di baca hingga habis di sini keep on writing :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat hari raya jugak untuk mrs A.
      Singgag2lah selalu kat sini boleh kita bertukar idea.

      Apa2 pun thank you sudi menjengngok sini.

      Delete
  6. Oooh.realiti rupanya.bila bca tu mcm bca kisah yg x wujud je..hahaa..good luck p.cik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih mas fvome

      Delete
    2. Ini bukan cerita cinta. Ini cerita persahabatan yg tahu nilai2 kehidupan. Mungkin kalau mas fvom baca kesah ni dari awal, sejak saya mendarat di osaka, memang tak ada pun berlaku percintaan. Its about friendship.

      Delete
  7. Aduhh saya pula kalau dah buka blog memang ralit lah..lompat dari satu blog ke blog lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun melompat lompat antara blog ke blog. Itu sebab saya had kan masa berbloggging.

      Thank u sudi melompat ke blog ni. Hihihi.

      Delete
  8. Ramai betul ni dah tertarik dengan kisah Adam dengan Maiko...jangan stop update yea kisah Adam dengan Maiko...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dah banyak kali stop buat cerita ni sebab ada permintaan suruh buat buku. Prnerbit pun dah bersetuju. Banyak jugak artikel lain saya tersangkut di sebab cerita maiko.

      Tapi saya tengok pembaca minat baca di sini itu yg saya sambung semula. Buku tu tetap jadi setelah saya berbincang dgn se se orang.

      Ini realiti kehidupan antara manusia yg sama2 menilai kehidupan.

      Thank you radhia. Komen you menggalakkan saya.

      Delete
  9. Saya dah banyak kali stop buat cerita ni sebab ada permintaan suruh buat buku. Prnerbit pun dah bersetuju. Banyak jugak artikel lain saya tersangkut di sebab cerita maiko.

    Tapi saya tengok pembaca minat baca di sini itu yg saya sambung semula. Buku tu tetap jadi setelah saya berbincang dgn se se orang.

    Ini realiti kehidupan antara manusia yg sama2 menilai kehidupan.

    Thank you radhia. Komen you menggalakkan saya.

    ReplyDelete
  10. Saya sentiasa selak blog dan update, itulah had yang tidak terhad kerana bergantung kepada kesesuaian.



    Ia juga sebagai mengisi masa lapang sebagai seorang penganggur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Had yg tak ada had. Menarik.

      Saya pun beri ruang masa untuk baca blog tuan. So far tak miss. Ada masa saya komen ada masa tak komen. Tak komen bukan makna saya tak setuju. Saya tak nak komen semata mata komen, atau komen untuk tunjukkan yg saya dah baca. Juga tak nak komen terikut2 cara orang lain: melepaskan geram.

      Blog tuan senang paham walaupun isinya berat, sebab isu yg tuan tulis isu dunia. Tuan tak tulis isu remeh temeh seperti isu pikul biawak.

      Delete
  11. Replies
    1. Maiko kat umah dia. Saya kat rumah saya. Hari panas begini tak boleh berjumpa. Merbahaya.

      Delete
  12. kite lak dah lame xupdate blog, tak bw.. kebizian melanda.. arini baru rase leh skip2 keje tu hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serupa macam saya jugak. Bila Tak ada masa saya tak update blog. Tentang bizi ni pun satu jugak. Bizi memang tak habis2. Berhenti nafas baru habis bizi kot.

      Delete
  13. setiap orang yang membaca blog adam pasti mahukan yang terbaik buat adam. Maiko adalah salah satu cerita yang buatkan pembaca rasa, she's might be the one for you. Tapi no one can say it directly. So do I.

    Blog macam ada perubahan. Header dah makin mengecil!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih banyak2 kat orang yg nak saya doat yg terbaik. Header tu asalnya saya usik2. Lepas tu terkecil. Dah tak tau nak besarkan semula.

      Delete
  14. Bagus lah Adam amat limited melayn email Dan tetamu blog. Mama pun selalu gak ke blog neveruh Tu tapi sekadar utk tinggal jejak je

    ReplyDelete
    Replies
    1. blog neveruh saya tak faham bahasanya. saya tak tingalkan jejak.
      next time kot saya tinggalkan jejak.
      tapi for what.

      Delete
  15. me too..saya spend masa utk blogging pd waktu mlm like 1 or 2 hour before bed time. tp selang seli dgn tweet di twitter.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak ada tweter, tak ada instrgrem. kalau ada lagi masa banyak terbuang. watsap dgn fb saya baca sambil lalu, tak beri tumpuan penuh. fb lagilah, langsung saya tak minat. tapi se sekali saya update jugak kat fb. tunjukkan yg saya ujud.

      tentang jawab komen di blog saya tak tentu masa, ikut sempat je. maksud saya bila ada masa lapang saya respons komen di blog.

      Delete
    2. saya cuma ada twitter n Instagram shj. FB xde...xminat. Kalau saya tak sempat blogging, saya lbh selesa tweet esp current issue yg jd kat msia ni

      Delete
    3. Ainim,

      Saya tak ada twitter dgn instgrm. FB saya tak minat. Tapi saya ada akaun sebab sponser2 suruh saya buat akaun tu.

      Saya ikut aje, dapat jugak RM dari mereka

      Delete
  16. berkenan dgn blog encik adam ni sejak baca cerita pasal maiko

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mazni baca ni pun saya dah berterima kasih.
      Jangan lupa baca lagi.

      Delete
    2. Mazni,
      Saya terharu dgn your commment. Ini yg bersemangat untuk saya menulis. Terima kasih sekali lagi.

      Delete
  17. jauhnya perkhabaran - Osaka--London (transocean)..Mr Rosli mesti BFF sejati..

    bagus jg tetapkan masa blogging, saya tk pernah ada buat..kekadang 2, 3 jam..escapism..adakah En Adam dah balas emel tersebut?..belum kot, hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebetulan mr rosli update cerita dia di london. Saya pun kirim beberapa foto saya di osaka.

      Email tu saya belum balas sebab baru teringat mungkin pengirim tu maiko. Mungkin dia ingin tahu sebagai orang ketiga. So kena draf lain.

      Delete
    2. hihi..En Adam ada minda 'spy'...tapi kalau betul Maiko, apa salahnya..

      bila baca draft jwpan tu, saya ragu2 sdr akan 'send'..the last paragraph - is so open-ended..betul ke? applicable to all?..hihi..

      Delete
    3. Minda spy tu entah lah tapi terasa was2 jugak.

      Last paragraph tu mungkin saya tukar sikit. Or kesemuanya saya tulis lain. But now masa memang tak cukup nak reply tu. Atau tak cukup masa nak draft lain. Dua tiga hari ni masa saya pada sebab ada hal diluar jangkaan berlaku. Thanks nohas.

      Delete
  18. Penulisan tuan hebat..sehingga saya pernah tulis dalam blog bawah artikel "senarai blogger malaysia yang mempunyai gaya penulisan hebat"

    tak hairan ramai peminat setia termasuk saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas pandangan tuan. Saya pun dah tak tau nak ulas apa ni.

      Thanks.

      Delete
  19. Saya akan buka blog tak kira masa, ikut suka2, ada ketika lgsg x buka, bergantung kpd mood.

    Kdg2 masa tgh stress & nak tenangkan fikiran, saya buka sekejap & blogging. . bg santai2kan diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blog ni kadang2 memang boleh rehatkan minda.
      Jangan terbaca blog yg karut2 nanti tambah stress.

      Delete
    2. *baca blog kadang2 memang boleh rehatkan minda.*

      Delete
  20. blogging ni kalau ambil masa sehari pun tak akan habis baca entri satu2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes. Memang tak habis baca. Banyak juga blogger malaysia yg menulis dgn baik. Idea mereka timbul. Bila baca blog yg bagus2 kita rasa seronok.

      Delete
  21. Pilih blog yg baik je kita baca
    Yg karut tu tolak tepi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak blog yg karut. Entah apa2.

      Delete
    2. Blogger karut, blogger tak karut semua ada. Kita pilih je lah.

      Delete
  22. kalau saya dapat email dari stranger, saya dah biarkan aje. rajin adam reply.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepatutnya saya tak jawab kalau tak kenal. Itu spam. Tapi bila dia tanya tentang perkara yg saya tulis di blog, itu yg saya nak jawab. Dah draf tapi mungkin tak jadi send. Thanks.

      Delete
  23. Zaman belajar shj dpt peruntukkan masa blogging. Skrg.. Aduhaii

    Tp betul masa aktif dulu sentiasa menjawab komen org dan pasti akan visit page tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus jugak kalau kita melawar blog pengomen2. Sekurang2nya tu tanda terima kasih. Dulu komen di blog saya hingga beratus ratus, itu yg tak habis visit. Sebab bila visit mesti nak baca dan komen. Saya harap tak ada yg marah kat saya.

      Delete
  24. Masih dlm bulan Syawal. Salam Syawal buat Adam & family... kira OK lah jgk ada masa 45 minit utk blog..sy kadang takdo masa langsung.. bila ada masa idea plak kering.. haha
    klu dpt email pelik2 sllu sy terus padam.. kadang depa offer pelik2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya kalau saya tak kenal penghantar email saya tak respon. Tapi yg ni emailnya ada kaitan dgn tulisan saya. Itu yg ingin nak respons

      Delete
    2. Selamat hari raya jugak untuk Atie

      Delete
  25. Cik Adam makin ramai peminat. Baguz..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.
      Mala pun ramai peminat.

      Delete
  26. Alhamdulillah.
    Mala pun ramai peminat.

    ReplyDelete
  27. saya pun tengah menunggu happy ending anda dengan Maiko.

    ReplyDelete
  28. Saya doakan kesudahan yang baik untuk cerita Adam dan Maiko..
    orang kata...happy ending

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih fidah. Tapi entahlah, happy ke tak.

      Delete
  29. Saya masa untuk blog tak menentu..kalau terlalu sibuk, memang tak layan blog tu..kekadang buka blog sekadar update entry terkini..adakala baca dan balas komen..kalau banyak masa, baru merayau ke blog kawan² sambil baca dan tinggalkan jejak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat bagus tu izzedya. Jangan habiskan masa kerana blog. Masa tu emas.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...